To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Kilka pytań o silnik ( 1500W 48V )

Dobraku - Czw 01 Mar, 2012
Temat postu: Kilka pytań o silnik ( 1500W 48V )
Witam. Mam na imię Marcin, jestem z Bełchatowa, mam 25 lat i zajmuję się szeroko pojętą elektronikom.

Mam za sobą już kilka prostych projektów rowerów elektrycznych, jednak zawsze chodziło o szczotkowe silniki DC.

Udało mi się zdobyć silnik Goldenmotor 1500W 48V.( tu mój błąd dalej - sprostowanie) Swoje poprzednie rowery zasilałem albo aku żelowymi albo pakietami budowanym z ogniw 18650. Jednak teraz pierwszy raz idę w górę z napięciem i tu mam pierwsze pytanie.

Nie wiem, w jakich przedziałach napięć pracują sterowniki takich silników (48v) i nie wiem z ilu ogniw szeregowo li-ion 3.7V powinienem budować pakiet do zasilania swojego goldenmotoru. Z obliczeń mi wychodzi, że optymalnie zakresy się pokryją dla 14s. Czy tak jest faktycznie.

Mam dwa akumulatory li-ion 8s12p od poprzedniej wersji roweru. Połączenie ich szeregowo da na wyjściu napięcie ok 67V dla w pełni naładowanej baterii to chyba za dużo jak na taki silnik, prawda? Lepiej przebudować pakiety?
Jakie są plusy podłączenia czujników Halla? Myślałem, że to konieczność, ale widzę, że są sterowniki, które nie potrzebują sygnałów z hallotronów. Zatem jakiego sterownika szukać.
Generalnie czy są jakieś wymogi kompatybilności sterownika z silnikiem poza napięciem, prądem i "szczotkowością". Czy mogę swobodnie manewrować? Co byście mi polecili lub nie?
Ponieważ sam tworze różne układy elektroniczne był bym w stanie zbudować taki sterownik tyle, że nie wiem czy to będzie opłacalne.
Spodobał mi się bardzo sterownik Goldenmotor BAC-028x, ale nigdzie nie mogę go dostać.

Do tej pory jeździłem na zwykłym PWM'owym sterowniku ze szczotkowymi silnikami. I mam od niego manetkę - też hall. Czy będę mógł ją zostawić czy też muszę szukać czegoś nowego?

Zaznaczam, że nie piszę tego postu w ciemno - sporo wcześniej czytałem i robi mi się mętlik, jeśli uznacie temat za zbyteczny - spoko usunę, jednak BARDZO proszę o pomoc.

tomasz_kombi - Czw 01 Mar, 2012

Napisz co to konkretnie za silnik.

I popracuj trochę nad ortografią ;)

Dobraku - Czw 01 Mar, 2012

Sam już troszeczkę zgłupiałem i nie wiem czy nie dałem się nabić w butelkę. Nigdzie nie moge znaleźć informacji by te silniki były o mocach wiekszych niż 1000W. Wygląda to podobnie jak zdjęcie poniżej. Jutro po pracy postaram sie spisać dokładny model

tomasz_kombi - Czw 01 Mar, 2012

Czyli masz nominalnie 1000W.
Co nie oznacza, że nie da się z niego wycisnąć nieco więcej.
Tylko ... w sumie po co ?
Możesz go na dobrą sprawę zasilić dowolnym napięciem z przedziału 24 do 48V (nawet do 60V przy pełnym naładowaniu baterii).
Na dobrą sprawę to więcej też wytrzyma lecz na dłuższą metę zasilanie 70V i więcej będzie powodowało grzanie i skrócenie żywotności.
Pytanie: do czego chcesz go użyć ?

Co do kontrolera BAC-028x to wprawdzie może on pracować z silnikami bezczujnikowymi ale czasem trzeba silnik lekko zakręcić (chociaż ćwierć obrotu) aby "zaskoczył".
W zasadzie wszyscy wykorzystują czujniki hala więc nie wiem skąd pomysł aby obyć się bez nich? ;)

Dobraku - Pią 02 Mar, 2012

O czujniki zapytałem dlatego, że na allegro jest kilka sterowników które tego nie mają wogóle. Dla mnie bezsensem jest serowanie znaczną mocą nie kontrolując położenia silnika. Bardziej mi chodziło o to jak to wogóle może działać. Wyprowadzenie takiego silnika z rytmu to chyba nie problem, a wtedy bez kompresji od strony sterownika, bedą duże straty. Spotkałem sie z silnikami BLDC bez hall'o, ale one pracują ładnie bez obciążenia.

O wyższe napięcie zapytałem, dlatego, że bede chciał to na poczatku ( testowo ) gnać pakietem 16s12p li-ion i bałem się jak to wszystko wytrzyma.

mrgiver - Pią 02 Mar, 2012
Temat postu: Re: Kilka pytań o silnik Goldenmotor
Witam wszystkich na forum :)

Dobraku napisał/a:

Ponieważ sam tworze różne układy elektroniczne był bym w stanie zbudować taki sterownik tyle, że nie wiem czy to będzie opłacalne.
Spodobał mi się bardzo sterownik Goldenmotor BAC-028x, ale nigdzie nie mogę go dostać.

http://forum.arbiter.pl/v...p?p=21874#21874

Dobraku napisał/a:

Do tej pory jeździłem na zwykłym PWM'owym sterowniku ze szczotkowymi silnikami. I mam od niego manetkę - też hall. Czy będę mógł ją zostawić czy też muszę szukać czegoś nowego?


Nie jestem ekspertem, ale też mam taką nadzię, że tak można.

Dobraku - Pią 02 Mar, 2012

Jejku ale namieszałem :oops: Dotarł do mnie dzisiaj ten nowy silnik i nie jest to goldenmotor jak mi sie wydawało tylko :

Trotter TDM-1Y1
1500W 48V

Wygląda to tak :




Przepraszam wszystkich za wprowadzenie w błąd chociaż ten silnik wydaje się być identyczny.

Teraz czym to wysterwoać czy dalej moge się tego trzymać co szukałem do Goldenmotoru czy jakieś inne sterowniki - rozumiem, że jednyny problem może być z kompatybilnością hall'i.

Dobraku - Nie 11 Mar, 2012

Poskładałem wszystko, jest ok teraz tylko mam jedno pytanie.

Na stronie producenta jest informacja, że silnik powinien isć zgodnie ze wskazówkami zegara patrząc od strony przewodów. Ja podłączyłem wszystko zgodnie z kolorami a motorownia idzie odwrotnie. Powinienem crossować te przewody czy zostawić tak jak jest. Silnik chyba na tym nie cierpi prawda ?

tomasz_kombi - Nie 11 Mar, 2012

A z której strony wychodzi przewód?
Mógłbyś wrzucić jakieś zdjęcie?
U mnie w silniku z przodu przewód wystaje z lewej strony (parz fotka w temacie: http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=717) i po podłączeniu do sterownika kręcił tak jak trzeba :)
Natomiast w innym (250W) przewód wychodzi w prawej strony ale to silnik na tył. Tutaj nie ma ryzyka pomyłki bo gwint na wolnobieg czy otwory na tarczę hamulcową wyraźnie wskazują jak montować.
Przy silniku przednim (nie posiadającym mocowania pod tarczę) łatwo o pomyłkę.

Anonymous - Pon 12 Mar, 2012

Przy typowym silniku w przednim kole nie powinno to mieć znaczenia. Odpowiednie podłączenie przewodów powinno zapewnić prawidłowe obroty w obie strony.
Dobraku - Pon 12 Mar, 2012

Przewód wychodzi z lewej strony. Tak jak u kolegi tomasz_kombi. Tzn wtedy jest dobrze. Nic na kostkach nie motałem. Wszystkie kolory sie zgodziły i wydaje się być OK. Pewnie chińczyki mają mały błąd. Bo faktycznie piszą tak samo dla tylnego i przedniego napędu.

Normalne jest, że te silniki startują takimi skokami z miejsca ? Do tej pory śmigałem na szczotkowcach - to było płynie a tu na początku jest parę pyknięc. Godzi mi się to z zasadą działania ale wolę sie upewnić.

Czy ktoś ma może doświadczenie w zasilaniu takich silników? Narazie mam akumulator z ogniw 18650 li-ion w konfiguracji 12s12p. Najlepiej pokrył się zakres napięć z 4x12V SLA, ale czy to jest optymalnie ?

Sterownik mimo, że 48V odcina dopiero przy 32V więc to by sugerowało zejść trochę z napięciem do pakietu 12s. Na youtubie są filmiki jak ludzie śmigają na pakietach 12s. Duża bedzie różnica w osiągach?

PS.
Silnik bez obciążenia przy pakiecie 12s kręci 64km/h dla 14s 74km/h jak to się mniejwiecej przekłada na real? (Chętnie bym to sam sprawdził ale deszcze mnie zniechęcają) :???:

Anonymous - Wto 13 Mar, 2012

Przy minimalnych obrotach ja zawsze słyszę delikatne stukanie. To szpile prądu się odzywają ;-)
Szczygiel - Wto 13 Mar, 2012

Szpile prądu - Buch!
Koła w ruch.
Jęk rozciąganych i ściskanych szprych,
to obręcz tak jęczy
gdy ruch ją męczy ...

moje!

andrzejIskierka - Wto 13 Mar, 2012

to dobre. :mrgreen:
Anonymous - Wto 13 Mar, 2012

A gdy przyjdzie zima
akku się rozdyma
i jedyna rada
bierz prąd od sąsiada ;)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group