To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Wszystko o silnikach elektrycznych
Redaktor1966 - Czw 08 Mar, 2012 Temat postu: Wszystko o silnikach elektrycznych Zacznijmy od elementarnej sprawy (dla obeznanych banał, dla reszty czarna magia):
Są 2 silniki elektryczne do roweru:
- 250W/48V
- 1kW/12V
Który wybierzecie i dlaczego (który będzie większy, cięższy, sprawniejszy, będzie pracował dłużej, na którym dłużej będą pracować akumulatory)?
O ile procent krócej/dłużej popracuje silnik elektryczny cały czas wykorzystywany w:
- 100% mocy?
- 90% mocy?
- 80% mocy?
Ile godzin pracy wytrzymuje silnik elektryczny stosowany w rowerze przy jego rozsądnym wykorzystywaniu (co się najpierw zepsuje, co następnie, a co na końcu - po jakim czasie):
- szczotkowy?
- bezszczotkowy?
_________________
Przypominam, że Admin zarządził - i słusznie - że albo pisze się na temat, albo wcale!
Anonymous - Pią 09 Mar, 2012
Jedyna konkretna odpowiedź dotycząca w/w zapytań będzie dotyczyła kwestii zepsucia (zużycia) się szczotek w silniku DC. Reszta odpowiedzi zależy od producenta silnika i akumulatorów. Tak uogólniać nie można.
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Mar, 2012
Redaktor1966:
Pytania z rodzaju: Co więcej waży 1kg gęsich piór czy 1 kg stali ?
Zrzuć sobie na nogę, to będziesz wiedział.
In na sprawa, to:
Jak często zmieniasz szczotki w wiertarce chociaż jest zasilana AC, albo w robocie kuchennym, lub w kątówce i wiele innych ?
r2d2 - Pią 09 Mar, 2012
No wiesz Zbyszek, z drugiej strony jeśli wiercisz codziennie po pare godzin to chyba i częściej trzeba by je zmieniać
W bezszczotkach zmienia się głownie łożyska, o ile nie zjarasz wcześniej uzwojeń stojana
Pozdro.
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Mar, 2012
Ja akurat eloektronarzędzi muszę dużo używać w firmie, i jakoś zapominam,. że one mają szczotki, chyba że odcinek robót jest bardzo mocno zapylony różnymi pyłami, to z czasem mi się przypomni o szczotkach, ale wówczas idą do wymainy też zazwyczaj łożyska, a często już jest przegrzany wirnik itp., czyli tu szczotki siadają na końcu jako końcowy objaw do naprawy.
Podobnie jest w rowerach EV z silnikami szczotkowymi, jakoś przeciążeń nic nie chce wytrzymywać.
Identyczne remonty następują w rowerach z silnikami bezszczotkowymi, jeśli np. zablokujemy koło o ścianę i poćwiczymy sobie regulator i "zrywność".
Redaktor1966 - Pią 09 Mar, 2012
Chciałem z merytorycznych, fachowych odpowiedzi dowiedzieć się m.in. ile i jakich części dokupić od razu wraz z silnikiem (by po jakimś czasie (latach) nie było problemów z ich nabyciem, ani niemiłej niespodzianki na dłuższej, wielodniowej wycieczce). Zależy mi także na maksymalnej, ale optymalnie, żywotności silnika (czy wykorzystywać jego 100/90/80% mocy?).
Więc pytania są cały czas aktualne (na niektóre odpowiedzi mogą być jedynie orientacyjne, a na inne precyzyjne, można też szacować).
Anonymous - Pią 09 Mar, 2012
Odpowiem ci, że jeżdżę już parę ładnych lat i jeszcze nie zajeździłem żadnego silnika. A wykorzystywałem nawet 150% mocy.
Redaktor1966 - Pią 09 Mar, 2012
zeeltom napisał/a: | Odpowiem ci, że jeżdżę już parę ładnych lat i jeszcze nie zajeździłem żadnego silnika. A wykorzystywałem nawet 150% mocy. |
Zarówno szczotkowego jak i bezszczotkowego?
Czy orientacyjnie:
- do szczotkowego najlepiej dokupić 2 komplety szczotek i jeden komplet łożysk?
- do bezszczotkowego 1 komplet łożysk?
Czy jednak po 2 komplety łożysk (bo dłużej silnik i tak nie wytrzyma)?
I mam spokój z tematem.
Anonymous - Sob 10 Mar, 2012
Tak, jeżdżę na obu rodzajach silników. Raz tylko w BLDC musiałem wymienić chińskie łożyska na japońskie i miałem święty spokój.
maniakev2 - Sob 10 Mar, 2012
Chińczycy wzięli sobie do serca skróconą trwałość aż do przesady (Wszystko zaczęło się od Spisek żarówkowy ). Taki silnik BLDC powinien być wieczny.
Redaktor1966 - Sob 10 Mar, 2012
maniakev2 napisał/a: | Chińczycy wzięli sobie do serca skróconą trwałość aż do przesady (Wszystko zaczęło się od Spisek żarówkowy ). Taki silnik BLDC powinien być wieczny. |
Zatem mam nadzieję, że inni producenci rowerów z silnikami bezszczotkowymi nie montują tam chińskich silników?
I czy można gdzieś kupić nie chiński silnik bezszczotkowy?
A może nie ma powodu do obaw, bo chińskie silniki nie są takie złe?
maniakev2 - Sob 10 Mar, 2012
Każdy większy producent robi produkt o skróconej trwałości żeby ciągle je sprzedawać - gdyby były wieczne po pewnym czasie zwineliby interes.
Redaktor1966 - Sob 10 Mar, 2012
maniakev2 napisał/a: | Każdy większy producent robi produkt o skróconej trwałości żeby ciągle je sprzedawać - gdyby były wieczne po pewnym czasie zwineliby interes. |
W prokonsumpcyjnych utopiach tak rzeczywiście jest
Ale jest też konstruktywna alternatywa
Redaktor1966 - Sob 10 Mar, 2012
Podobno najlepsze są silniki Boscha
http://portal.bikeworld.p...j/8468/artykul/
W zeszłym roku na scenie rowerowej zadebiutował niemiecki koncern Bosch tworząc silnik znajdujący się nie w przedniej lub tylnej piaście, ale pod suportem, rozwiązując w ten sposób problem przesunięcia środka ciężkości. Bosch podpisał umowę z wieloma producentami rowerów, a ponieważ konstrukcja okazała się sukcesem, to w roku 2012 ponad dwudziestu największych, głównie europejskich producentów rowerów będzie posiadało w swojej kolekcji pedeleki oparte właśnie na Boschu.
mar56 - Sob 10 Mar, 2012
Od wielu lat chińczycy produkują silniki w suporcie,ale nie sprzedają się jakoś rewelacyjnie,głownie z powodu ze maja małą moc ok.200W, takie robią.I trzeba też mieć specjalnie przystosowaną ramę.
|
|
|