To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - e-pojazdy,a Kodeks Drogowy

Anonymous - Nie 10 Wrz, 2006
Temat postu: e-pojazdy,a Kodeks Drogowy
Podejmuję ten temat, ponieważ są dylematy z tym związane. Proponuję o wstawianie własnych uwag w związku z różnymi sytuacjami na drogach podczas jazdy tymi pojazdami i spotkaniami z policyjną służbą drogową.
Rzecz w tym, że gdy tworzono kodeks to nie było e-pojazdów. Teraz nie pasuje on najlepiej do tych które kodeks definiuje. I tak:

1. Nie może być e-skuter i e-rower wzięty jako motorower, bo w definicji motoroweru jest narzucone, że ma on silnik spalinowy. z tego więc względu jak na razie e-skutery nie podlegają rejestracji i opłacie OC.

2. Nie może być e-pojazd określany jako rower, bo w definicji roweru jest określenie, że pojazd ten jest napędzany siłą mięśni.

3. E-pojazd jest więc pojazdem wolnobieżnym jeśli jeździ do 25 km/h , bo jest pojazdem silnikowym i staje się więc z definicji pojazdem samochodowym jeśli może konstrukcyjnie jeździć ponad 25 km/h. Jako zaś pojad wolnobieżny nie musi podlegać rejestracji (art.71 pkt 3), a spełniać tylko warunki art 66, który mówi o technicznych warunkach dopuszczenia do ruchu, gdzie e-pojazdy z reguły temu odpowiadają. Co ciekawe, że do kierowania pojazdem wolnobieżnym trzeba mieć prawo jazdy kategorii B (art 88 pkt 2 / 3/c)

4. E-pojazd gdy jedzie ponad 25 km/h definicyjnie odpowiada motocyklowi, bo jest jednośladowy i z racji,że ma silnik (nie określone jaki) staje się pojazdem samochodowym.
Wg kodeksu powinien być zarejestrowany jako motocykl.

Dylematyczne więc stają się w tym świetle rowery napędzane silnikami (spalinowymi lub elektrycznymi) jeśli pędzą na tych silnikach ponad 25 km/h. A może z tego powodu że nadal zachowują pedały są kwalifikowane jako rowery?

Zapraszam na dyskusję chętnie podzielę się z sytuacją jaką miałem przy spotkaniu z policją, gdy jechałem e-skuterkiem "Kazuki".

Anonymous - Nie 10 Wrz, 2006

Temat rejestracji pojazdów już był poruszany w wątku
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=29

Anonymous - Nie 10 Wrz, 2006

Z tymi rodzajami pojazdów jest trochę inaczej, ustawa kodeks drogowy pozostaje w tyle za rozporządzeniami. Zobacz sobie definicje tych pojazdów w pierwszym rozporządzeniu na tej stronie http://www.stacja.com.pl/...ik/zal_0029.htm
Arbiter - Nie 10 Wrz, 2006

Moj e-rower jest jak najbardziej napedzany siła miesni. Ma natomiast wspomaganie:)

I wyciaga ponad 25kmh. Starć z Policją na szczescie nie miałem:)

Natanoj - Pon 11 Wrz, 2006

Hehe troszecze offtopu
Widze że kolega też jak ja z Oświęcimia ciekawe czy z tego samego bo podobno są dwa.

Anonymous - Pon 11 Wrz, 2006

ustawa jasno okresla co jest jakim pojazdem wogle nie wiem skad te niedomowienia w 1 poscie ?

ustawa (odsylam na strone ministerstwa infrastruktury) mowi jasno, morower to pojazd 1 lub 2 sladowy z silnikiem do 50 ccm LUB do max 4 KW i wadze wlasnej do 350 kg nie licząc akumulatorów dla napędów elektrycznych

rejestracji nie podlegają rowery czyli pojazdy napędzane siła ludzkich miesni, jezeli posiadaja one wspomaganie elektryczne to nie moze byc ono mocniejsze niz 250 W i predkosc max nie wieksza niz 25 km/h z tym ze silnik musi byc jako wspomaganie a nie jako glowny napęd, dla tego wlsnie te elektryczne skutery na allegro za 1200 zl mama pedały nie poto aby nimi kręcic i ejchac tylko po to aby nie trzebabylo rejestrowac tego

te wieksze skutery elektryczne bez pedałów musza byc zarejestrowane na motorower, jezeli nie posiadają nr na ramie to trzeba taki zrobic wg opisu ponizej, milicjanta mozna bajerowac podajac jakies tam paragrafy ze tego sie nie rejestruje ale jak sie milicjan uczepi to doali mandat a skuterek EV zabiora na parking bo nie ma pedałów i silnik 1 kW :)

Co do rejestracji nei ma problemu, spawamy se rame jaką chcemy np chcemy zrobic taki futurystyczny 4 kolowy pojazd, jego waga wlasna nie moze byc wieksza niz 350 kg bez akumulatorów i moc silnika nie wieksza niz 4 kW i mozemy to spokojnie rejestrowac jako motoroewer bez zadnych problemow, idziemy ro rzeczoznawcy od mechaniki zeby sprzwdzil konstrukcje i nabil numery na rame i wypisal na nia kwity potem do rzeczoznawcy SEPu aby sprawdzil instalacje elektryczna i wypisal kwity a potem to do urzadu po tablice rejestracyjne :) i cala filozofia i mamy motorower, jako ciekawostke podam ze przegload dla motoroweró robi sie tylko raz w zyciu wiec wracamy do domu wywalamy 4 kW i wsadzamy silnik 15 kW i 120 km/h na zakretach :) 4 kolowym motorowerem co wygladaj ak jakis samochód a OC 60 zl rocznie (nieliczac znizek)

Didam jeszcze ze np mozesz kupic sobie jakis zajebisty motor taki na prawde zajebisty choper czy cos bez silnika motocykl bez prawa rejestracji i zgodnie z naszym prawem, jezeli wsadzisz do niego silnik max 4kW i zarejestrujesz to teraz jako pojazd marki SAM na motorower to bedziesz jezdzil zajebistym motorem na prad i pracil jak na motorower, silnik mozesz sobie potem wymienic na wiekszy bo motorowety przechodza tylko 1 badanie techniczne.

Np cos takiego http://moto.allegro.pl/sh...?item=126574848 bez papierów z rozwalonym silnikiem, silnik elektryczny mozna podlaczyc do wariatora lub automatycznej skrzyni zalezy jak tam jest skrzynia zrobiona, bo bezposrednio silnik na kolo to troche na nic rozwizanie ale do wiariatora to jest wsam raz.

http://moto.allegro.pl/sh...?item=124402877
http://moto.allegro.pl/sh...?item=124824520
http://moto.allegro.pl/sh...?item=125052777

takie oo motory bez dokumentó czy tam uszkodzone mozna kupic za mala kase, wazne aby skrzynia biegów dziala bo do niej nalezaloby podpiac silnik elektryczny

Anonymous - Pon 11 Wrz, 2006
Temat postu: skuter a jednak samochód :))
ustawa (odsylam na strone ministerstwa infrastruktury) mowi jasno, morower to pojazd 1 lub 2 sladowy z silnikiem do 50 ccm LUB do max 4 KW i wadze wlasnej do 350 kg nie licząc akumulatorów dla napędów elektrycznych

Fajnie, to mój e-samochodzik sie załapie...tylko zgłoszę najpierw z jednym silnikiem (4kW)....zarejestruję jako motorower:))..A potem drugi silnik i napęd....przeciążę silniki jak Krzysztof1980 ...i hulaj dusza:))
A policjantom nigdy nie pokażę tylnego silnika..nawet nie kapna sie, ze jest drugi:)..a na silniku jak byk napisane 4kW:)

Wiesiek

Anonymous - Wto 12 Wrz, 2006

No faktycznie był taki temat "O rejestracji pojazdu" lecz uszedł mi uwadze. Przeglądając właśnie to rozporządzenie definiujące motorowery zauważyłem, że tak jak jest sformułowane nie wyklucza silnikowych pojazdów jadących wolniej niż 25 km/h. Mówi tylko o górnej granicy prędkości i mocy. Jeśli więc nie będzie skuter miał pedałów a silnik jakiś tam (np 200W lub 500W) i jechał do 25 km/h to też podejdzie pod tą grupę określoną tym rozporządzeniem infrastruktury jako motorower. Przecież 25km/h jest poniżej granicy 45km/h więc może być motorowerem i trzeba mieć OC. A równie dobrze może być definiowany jako pojazd wolnobieżny i nie wymagać OC, ale jechać wtedy na nim z Prawem Jazdy kat. B. No i rzeczywiście nie wszystko w tych przepisach jest proste.
Policjanci w konfrontacji ze mną najwięcej interesowali się do ilu km/h jedzie mi skuterek. Pedałów on nie ma. Oczywiście mówiłem że do 25 km/h, a chyba tylko czekali żebym pochwalił się że jedzie może szybciej. Co ciekawe, zanim mnie zatrzymali przez pewien czas jechali za mną. Pewnie robili pomiar.

Anonymous - Wto 12 Wrz, 2006
Temat postu: co masz za pojazd?
Policjanci w konfrontacji ze mną najwięcej interesowali się do ilu km/h jedzie mi skuterek. Pedałów on nie ma. Oczywiście mówiłem że do 25 km/h, a chyba tylko czekali żebym pochwalił się że jedzie może szybciej. Co ciekawe, zanim mnie zatrzymali przez pewien czas jechali za mną. Pewnie robili pomiar.[/quote]

Hej, pochwal się..co to za pojazd, jakieś fotki please:)

Wiesiek

NocnyPtak - Wto 12 Wrz, 2006

GlowaSkrzydlowa napisał/a:
A równie dobrze może być definiowany jako pojazd wolnobieżny i nie wymagać OC...

Bardzo przepraszam, ale pojazdy wolnobieżne również muszą posiadać OC. Ja płaciłem w tym roku 90 zł za sezon od 01.04 do 31.10.

Anonymous - Wto 12 Wrz, 2006
Temat postu: dlaczego tak drogo?
OC za motorower to 48zł na rok...to może zarejestruj jak motorower...i zmizki podobno obowiązują...

Wiesiek

Anonymous - Wto 12 Wrz, 2006

No i proszę są jednak różnice w rozumieniu przepisów. Chciałbym poznać na jakiej podstawie trzeba płacić OC na wolnobieżny pojazd. Co to za przepis? W kodeksie jak na wstępie postu zaznaczyłem w art. 71. jest uwaga, że dowód rejestracyjny nie jest wymagany dla pojazdów wolnobieżnych. Więc logicznie jak i na rower nie trzeba chyba OC. A skoro niektórzy płacą to pewnie lepiej byłoby rejestrować jako motorower, bo jest wtedy niższe OC. Odemnie policjanci na prośbę o dokumenty otrzymali na moją próbę tylko dowód osobisty, choć prawko kat A i B miałem z sobą. Żadnego OC nie miałem, a i o nie nie dopytywali. Jeszcze chwalili taki ekologiczny styl jazdy. Jakaś chyba postępowa grupa mnie sprawdzała. Pojazd wygląda OK jest to Kazuki OMEGA. Do oglądnięcia na www.kazuki.pl Ma on w moim przypadku zmodernizowanych sporo rzeczy w konstrukcji, jeśli chodzi o szczegóły. (rozwiązania instalacji elektrycznej, zawieszenia, bagażników, kierunkowskazów, uchwyt do przenoszenia np po schodach). Jest on b. lekki 27kG po łatwym wyjęciu kasety z akuml. ma moc 450 W
NocnyPtak - Wto 12 Wrz, 2006
Temat postu: Re: dlaczego tak drogo?
rudzik6 napisał/a:
OC za motorower to 48zł na rok...to może zarejestruj jak motorower...i zmizki podobno obowiązują...

Wiesiek

Taaa... Obawiam się, że opłaty związane z rejestracją byłyby sporo wyższe, niż ta różnica w OC.
Już nie mówiąc o tym, że rejestracja SAM'a to (o ile wiem) przysłowiowa "droga przez mękę" :evil:
Nie wykluczam jednak, ża mój następny pojazd (o ile w końcu podejmę decyzję o jego budowie i plany budowy zrealizuję), będę się starał zarejestrować jako motorower.
Przy okazji, tak się zastanawiam, czy jeżeli pojazd jest zarejestrowany jako motorower, to czy zawsze obowiązuje jazda w kasku? Nawet wtedy, gdy ten pojazd ma karoserię i dach? :shock:

Anonymous - Śro 13 Wrz, 2006

Zgodnie z przepisami gdy dysponuje się do pojazdu papierami "motorower" to kask obowiązuje. I np tak. Pojazd nie ma pedałów więc nie jest to rower. Jednośladowy, e-silnik 200W czyli do 4 kW. Prędkość 21 km/h czyli do 45km/h Podlega więc wg przepisów do rejestracji jako motorower i obowiązuje teraz na nim jazda w kasku.
Wesoło to więc teraz wygląda.
Dla wyjaśnienia przytoczę jak ja to pojmuję z kodeksu, że pojazd wolnobieżny nie musi mieć dowodu rejestracyjnego.
Art 71. ust. 1 Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.
Właśnie tu nie jest wymieniony pojazd wolnobieżny, a w definicji pojazdów figuruje jako odrębna pozycja i nie mieści się więc ona w tych które ten art 71 przytacza.
Ust. 3 porusza jeszcze wątek, że to co tu nie wymienione to dopuszcza się do ruchuna innej podstawie niż dowód rejestracyjny i jest jeszcze mowa o przyczepach wolno pędzących lub małych, a nie takich jak do dużych i szybszych pojazdów. I tak:
Ust 3.Pojazd nie wymieniony w ust.1, przyczepa motocyklowa oraz przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny jest dopuszczony do ruchu, jeżeli odpowiada warunkom określonym w art. 66.
Policjanci mój skuterek traktowali więc na prawach roweru.

Anonymous - Śro 13 Wrz, 2006
Temat postu: Czy to znaczy że tu trzeba tez jeździc w kasku?
http://www.otomoto.pl/ind...show&id=M281748

Wiesiek



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group