To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - poziomka z rolką

koncki - Wto 29 Maj, 2012
Temat postu: poziomka z rolką
Właśnie dorobiłem napęd elektryczny do swojej poziomki. Ze względu na koszty wybrałem najprostsze możliwe rozwiązanie, czyli silnik od skutera elektrycznego (250 W) i rolkę gumową dociskaną do opony. Do tego dałem 2 akumulatory litowo - polimerowe o pojemności 5 ah. Na razie nie mam jeszcze żadnego sterownika, tzn. mam jedynie możliwość włączenia i wyłączenia silnika podczas jazdy. Prędkośc jaką uzyskuję to 40 km/h - (jak dla mnie to i tak o wiele za dużo ). Zasięg szacuję na ok. 15 km, ale testy jeszcze trwają - dopiero niedawno założyłem licznik.

Silnik z rolką:

Akumulatory:

Jak widać na zdjęciach wszystko to jest absolutna prowizorka do dalszych udoskonaleń.

mmoto - Wto 29 Maj, 2012

Świetnie to wygląda,
podaj jeszcze napięcie, moc silnika, skąd akumulatory i jaki zasięg uzyskałeś?

koncki - Śro 30 Maj, 2012

Silnik jest na 24 V a akumulatory dają nominalnie 29,6 V. Moc, jak już pisałem, 250 W. Akumulatory to dwa Turnigy 5000 połączone szeregowo. Wczoraj zrobiłem na jednym ładowaniu 18 km.
mmoto - Śro 30 Maj, 2012

Te akumulatory ciekawa alternatywa do żelaków, rozumiem że jechałeś na max. prądzie, sam poszukuje aku na 10-12 km na jednym ładowaniu i to do jazdy na 1/2 obrotów z pedałami - może skorzystam z takich jak Ty.
koncki - Czw 31 Maj, 2012

Podłączyłem sobie dzisiaj silnik pod jeden akumulator i wyszło mi, że rower przyjemnie przyspiesza i osiąga prędkość ok. 25 km/h z pedałowaniem. Stąd wniosek, że dobrze byłoby przełączać pakiety na połączenie szeregowe i równoległe. I tu mam pytanie - czy takie przełączanie nie zaszkodzi akumulatorom (litowo - polimerowym)? Wyszłaby wtedy konfiguracja 4s2p. Od razu zastrzegam, że nie chcę za bardzo kupować jakiegoś regulatora, bo ten zestaw traktuję jako tymczasowy.
Anonymous - Pią 01 Cze, 2012

W sumie ciekawa alternatywa dla kosztownych silników BLDC montowanych w kole.
Może gdyby taki silnik zrobić z przegubem, coby nie narażać na obciążenia samego silnika i dać kilka rolek połączonych razem, dociskających oponę od góry, a wszystko ze sprytną "dzwignią gazu" która blokowałaby się i zapewniała rolkom odpowiedni docisk wtedy kiedy chcemy przyspieszać, albo hamować "silnikiem",
a jednocześnie po "wrzuceniu na luz" czyli odciągnięciu rolek zapewniałaby toczenie bez żadnych strat.
Sprawność trochu mniejsza w tym roziązaniu z rolkami, ale co tu dużo mówić dzięki odpowiedniemu przegubowi praktycznie dowolny silnik można by połączyć z rolkami i uniezależnić się od producentów, czy wykorzystać stare poczciwe BLDC.
Nabieram ochoty coś takiego zmajstrować i gdyby na tym jakiś sensowny zasięg był to można póki co zapomnieć o silnikach wkładanych w koła.
Kluczem może być moim zdaniem mozliwość odciągnięcia rolek wtedy kiedy nie chcemy aby nas spowalniały.
No i sporo na owiewkach róznych można zyskać bo opory powietrza to spory hamulec i strata wkładanej energii.

Anonymous - Pią 01 Cze, 2012

To ja "sprzedam" kolegom mój pomysł co do napędu rolkowego. Otóż mysle nad tym, czy nie zrobić dwóch rolek na osi silnika, większej i mniejszej, do jazdy szybszej i wolniejszej, silnik odchylany i dociskany sprężyną oraz przesuwany na boki, w jednym położeniu dociskana jest jedna rolka, w drugim druga. Taki mechanizm nie jest zbyt skomplikowany, mógłby być obsługiwany jedną dźwignią, wychylaną przód-tył (odciąganie silnika od koła) i na boki (zmiana przełożenia). Przesuwanie silnika na boki najłatwiej rozwiązać przesuwem osi na której on się waha, układ nie musi być precyzyjny, bo luzy i tak są niwelowane spreżyną dociskającą.
koncki - Pią 01 Cze, 2012

Myślałem o zrobieniu rolki stożkowej - wtedy prędkość i moment obrotowy mógłby być dobierany nawet bezstopniowo. Ale póki co, to główną zaletą rolki jest prostota konstrukcji i tego się trzymam. Na razie ponawiam pytanie o przełączanie akumulatorów na połączenie równoległe i szeregowe.
Anonymous - Sob 02 Cze, 2012

Można przepinać. Tylko pakiety muszą być w miarę wyrównane, żeby nie powodować dużych prądów wyrównawczych przy łączeniu równoległym.
koncki - Sob 02 Cze, 2012

Dzięki za konkretną odpowiedź. Pakiety są identyczne i zawsze ładowane z balancerem.
mmoto - Sob 02 Cze, 2012

Ja mam docisk rolki na lince i manetce od przeżutki, w miarę rozpędzania zmniejszam docisk do opony i zmniejszam tarcie, na ale deszcz to paskudna sprawa, nieraz mam ochotę zastosować pasek na dwóch rolkach...

koncki - Sob 02 Cze, 2012

Bardzo ciekawe rozwiązanie. Też będę kombinował coś takiego.
mmoto - Sob 02 Cze, 2012

Musisz chociaż trochę obudować rolkę, bo w razie deszczu będzie masakra :cry:
koncki - Sob 02 Cze, 2012

Z tyłu chroni mnie fotelik, dlatego w tym rowerze nie zakładałem nawet tylnego błotnika. Jak będzie z rolką to muszę się przekonać sam.
mmoto - Czw 21 Cze, 2012

I jak te akumulatorki? Dają radę?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group