To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Kontroler wysokoprądowy

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

Rafal a po co mi ten kontroler ? ja jak bede robil to na falowniku

rudzik podesle ci linka, jak cos tam znajde :) ogolnie lepiej bybylo jak bys machna na to 80 v przynjamniej

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

Dawid..mam co mam..brne w to dalej...do nauki wystarczy...:)
Ale jak cos zobazcysz, daj znac....

Wiesiek

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Temat postu: Kontroler
Falownik ma większe straty.Pozdrawiam
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

Rafał, rozwiń temat...wieksze straty, czego i od czego? A zalety silnika AC w stosunku do DC? Np. moment obrotowy w funkcji obrotów..mozna wywalic skrzynie biegów. Nowoczesny falownik ma pełno funkcji do różnorodnego sterowania silnikiem...Sterownik DC..to prymityw;)

Wiesiek

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

Zreszta działanie falownika jest podobne do działania kontrolera.DC tylko na trzech wyjsciach jest sygnał PWM...wiec w czym upatrujesz wieksze straty? Bo strata pieniędzy na sterownik DC...jest wieksza;)..Falowniki tanieją;)) Silniki AC sa tańsze:)

Wiesiek

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

Polecam ksiazkę Lech Ptaszyński "Przetwornice częstotliwości..." Np. na stronie 112 jest wykres sprawności przetwornicy Danfoss 15kW, przy obciazeniu 100% sprawnośc przetwornicy jest w zakresie 600-3000rpm prawie stała i wynosi ok 95%, tylko od 0-ok.600rpm zmienia sie od 90-95%. A sprawnośc typowego silnika 15kW przy pełnytm obciazeniu zasilanym ta przetwornicą w zakresie od 600rpm do 3000rpm wynosi ok 85 do 90%, a od 0-600rpn od 50-85% ( przy 25% obciażeniu silnika,sprawnosci silnika przy małych obrotach jest lepsza ok 75% za to wtedy sprawnosc przetwornicy spada do ok 80%)
A jak zachowuje sie silnik DC o porównywalnej mocy i jedo sterownik w funkcji obrotów?? Masz jakies dane??

Wiesiek

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

Rafal: kolejny filozof co nei ma pojecia o czym mowi :) chyba ze to falownik prostokątny w jego wykonaniu ;)
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006

rudzik6 napisał/a:
Polecam ksiazkę Lech Ptaszyński "Przetwornice częstotliwości..." Np. na stronie 112 jest wykres sprawności przetwornicy Danfoss 15kW, przy obciazeniu 100% sprawnośc przetwornicy jest w zakresie 600-3000rpm prawie stała i wynosi ok 95%, tylko od 0-ok.600rpm zmienia sie od 90-95%. A sprawnośc typowego silnika 15kW przy pełnytm obciazeniu zasilanym ta przetwornicą w zakresie od 600rpm do 3000rpm wynosi ok 85 do 90%, a od 0-600rpn od 50-85% ( przy 25% obciażeniu silnika,sprawnosci silnika przy małych obrotach jest lepsza ok 75% za to wtedy sprawnosc przetwornicy spada do ok 80%)
A jak zachowuje sie silnik DC o porównywalnej mocy i jedo sterownik w funkcji obrotów?? Masz jakies dane??

Wiesiek


Dla ułatwienia podam, ze sprawnośc takiego napedu jak wyzej całosciowo w funkcji obrotów dla 100% obciażenia silnika 15kW kształtuje sie:
w zakersie od ok. 0-600rpm odpowiednio od 50%-do 80% , a w zakresie od 600rpm do 3000rpm ok. 85%

to samo ale przy obciazeniu silnika tylko 25%
0-600rpm odpowiednio 60-80% , a w zakresie 600rpm do 3000rpm tez ok. 85%

Jak widac, taki naped posiada w dosc szerokim zakresie wysoka sprawnosc jako całosc.

Wiesiek

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Temat postu: Kontroler kontra falownik
Co do silnika z falownikiem, normalnie by utrzymać prędkość 70-80 km/h
w poprawnie skonstruaowanym aucie, potrzeba 5-7 kw. Silnik i kontroler powinny mieć dobrą sprawność właśnie dla takiej mocy. Jak o to nie zadbacie to daleko nie da się zajechać. Co do DC kntrolera, straty mocy są nie wielkie, wynikają one z oporności otwartego tranzystora. Sprawność Kontrolera jest praktycznie taka sama w pełnym zakresie pracy.

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Temat postu: Falownik kontra kontroler
Sam opisywałeś w poście 279 przykładowy układ, czyż nie tak? to sprawdz jaka sprawność będzie przy obciążeniu 5-7 kW? Co do prymitywu OK, czy wykonałeś jakiś falownik albo prymitywny kontroler w swoim życiu (działający) :D . Bo ja nie. Jeżeli tobie się udało, to chylę czoła. Nawet na małe moce. Ale sam, ja będę w tym tygodniu taki na 250 A 100 V testował. Człowiek który go budował miał trochę doświadczenia jako inzynier konstruktor, tak z 20 lat.
Pozdrawiam

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Temat postu: Re: Falownik kontra kontroler
Rafal napisał/a:
Sam opisywałeś w poście 279 przykładowy układ, czyż nie tak? to sprawdz jaka sprawność będzie przy obciążeniu 5-7 kW?
Jakiego silnika..15kW..czyli 50% maksymalnego obciażenia? Przy jakiej prędkosci/ I sprawnosci czego? Silnika? Falownika? Czy całego napędu?
Sprecyzuj prosze bo nie wiem o co Ci chodzi?

Co do prymitywu OK, czy wykonałeś jakiś falownik albo prymitywny kontroler w swoim życiu (działający) :D . Bo ja nie. Jeżeli tobie się udało, to chylę czoła. Nawet na małe moce. Ale sam, ja będę w tym tygodniu taki na 250 A 100 V testował. Człowiek który go budował miał trochę doświadczenia jako inzynier konstruktor, tak z 20 lat.
Pozdrawiam


Nie musze budowac aby wiedzie ze nie warto ładowac sie w koszty, skoro sa dostepne świetnie skonstruowane falowniki. A co kontrolera DC..to sprawa wykonalna i nie tak złozona jak falownik.
Gdybym miał kupowac sterownik DC za 5000zł..wolałbym go robic. Gdybym miał za te pieniadze robic falownik..wolałbym kupic gotowy:)
Mówie o mocach rzędu 15kW.

Wiesiek

Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Temat postu: DC kontra AC
Oczywiście cały układ, w aucie nie pracuje sam silnik lub sam kontroler/falownik. Co do budowy, mawia się że problemy tkwią w szczegółach, tego zawsze się obawiam. Łatwo mówić. Pozdrowienia.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group