To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Kontrolery BLDC - Kontroler wysokoprądowy
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Rafal a po co mi ten kontroler ? ja jak bede robil to na falowniku
rudzik podesle ci linka, jak cos tam znajde ogolnie lepiej bybylo jak bys machna na to 80 v przynjamniej
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Dawid..mam co mam..brne w to dalej...do nauki wystarczy...:)
Ale jak cos zobazcysz, daj znac....
Wiesiek
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006 Temat postu: Kontroler Falownik ma większe straty.Pozdrawiam
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Rafał, rozwiń temat...wieksze straty, czego i od czego? A zalety silnika AC w stosunku do DC? Np. moment obrotowy w funkcji obrotów..mozna wywalic skrzynie biegów. Nowoczesny falownik ma pełno funkcji do różnorodnego sterowania silnikiem...Sterownik DC..to prymityw;)
Wiesiek
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Zreszta działanie falownika jest podobne do działania kontrolera.DC tylko na trzech wyjsciach jest sygnał PWM...wiec w czym upatrujesz wieksze straty? Bo strata pieniędzy na sterownik DC...jest wieksza;)..Falowniki tanieją;)) Silniki AC sa tańsze:)
Wiesiek
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Polecam ksiazkę Lech Ptaszyński "Przetwornice częstotliwości..." Np. na stronie 112 jest wykres sprawności przetwornicy Danfoss 15kW, przy obciazeniu 100% sprawnośc przetwornicy jest w zakresie 600-3000rpm prawie stała i wynosi ok 95%, tylko od 0-ok.600rpm zmienia sie od 90-95%. A sprawnośc typowego silnika 15kW przy pełnytm obciazeniu zasilanym ta przetwornicą w zakresie od 600rpm do 3000rpm wynosi ok 85 do 90%, a od 0-600rpn od 50-85% ( przy 25% obciażeniu silnika,sprawnosci silnika przy małych obrotach jest lepsza ok 75% za to wtedy sprawnosc przetwornicy spada do ok 80%)
A jak zachowuje sie silnik DC o porównywalnej mocy i jedo sterownik w funkcji obrotów?? Masz jakies dane??
Wiesiek
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
Rafal: kolejny filozof co nei ma pojecia o czym mowi chyba ze to falownik prostokątny w jego wykonaniu
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006
rudzik6 napisał/a: | Polecam ksiazkę Lech Ptaszyński "Przetwornice częstotliwości..." Np. na stronie 112 jest wykres sprawności przetwornicy Danfoss 15kW, przy obciazeniu 100% sprawnośc przetwornicy jest w zakresie 600-3000rpm prawie stała i wynosi ok 95%, tylko od 0-ok.600rpm zmienia sie od 90-95%. A sprawnośc typowego silnika 15kW przy pełnytm obciazeniu zasilanym ta przetwornicą w zakresie od 600rpm do 3000rpm wynosi ok 85 do 90%, a od 0-600rpn od 50-85% ( przy 25% obciażeniu silnika,sprawnosci silnika przy małych obrotach jest lepsza ok 75% za to wtedy sprawnosc przetwornicy spada do ok 80%)
A jak zachowuje sie silnik DC o porównywalnej mocy i jedo sterownik w funkcji obrotów?? Masz jakies dane??
Wiesiek |
Dla ułatwienia podam, ze sprawnośc takiego napedu jak wyzej całosciowo w funkcji obrotów dla 100% obciażenia silnika 15kW kształtuje sie:
w zakersie od ok. 0-600rpm odpowiednio od 50%-do 80% , a w zakresie od 600rpm do 3000rpm ok. 85%
to samo ale przy obciazeniu silnika tylko 25%
0-600rpm odpowiednio 60-80% , a w zakresie 600rpm do 3000rpm tez ok. 85%
Jak widac, taki naped posiada w dosc szerokim zakresie wysoka sprawnosc jako całosc.
Wiesiek
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006 Temat postu: Kontroler kontra falownik Co do silnika z falownikiem, normalnie by utrzymać prędkość 70-80 km/h
w poprawnie skonstruaowanym aucie, potrzeba 5-7 kw. Silnik i kontroler powinny mieć dobrą sprawność właśnie dla takiej mocy. Jak o to nie zadbacie to daleko nie da się zajechać. Co do DC kntrolera, straty mocy są nie wielkie, wynikają one z oporności otwartego tranzystora. Sprawność Kontrolera jest praktycznie taka sama w pełnym zakresie pracy.
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006 Temat postu: Falownik kontra kontroler Sam opisywałeś w poście 279 przykładowy układ, czyż nie tak? to sprawdz jaka sprawność będzie przy obciążeniu 5-7 kW? Co do prymitywu OK, czy wykonałeś jakiś falownik albo prymitywny kontroler w swoim życiu (działający) . Bo ja nie. Jeżeli tobie się udało, to chylę czoła. Nawet na małe moce. Ale sam, ja będę w tym tygodniu taki na 250 A 100 V testował. Człowiek który go budował miał trochę doświadczenia jako inzynier konstruktor, tak z 20 lat.
Pozdrawiam
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006 Temat postu: Re: Falownik kontra kontroler
Rafal napisał/a: | Sam opisywałeś w poście 279 przykładowy układ, czyż nie tak? to sprawdz jaka sprawność będzie przy obciążeniu 5-7 kW?
Jakiego silnika..15kW..czyli 50% maksymalnego obciażenia? Przy jakiej prędkosci/ I sprawnosci czego? Silnika? Falownika? Czy całego napędu?
Sprecyzuj prosze bo nie wiem o co Ci chodzi?
Co do prymitywu OK, czy wykonałeś jakiś falownik albo prymitywny kontroler w swoim życiu (działający) . Bo ja nie. Jeżeli tobie się udało, to chylę czoła. Nawet na małe moce. Ale sam, ja będę w tym tygodniu taki na 250 A 100 V testował. Człowiek który go budował miał trochę doświadczenia jako inzynier konstruktor, tak z 20 lat.
Pozdrawiam |
Nie musze budowac aby wiedzie ze nie warto ładowac sie w koszty, skoro sa dostepne świetnie skonstruowane falowniki. A co kontrolera DC..to sprawa wykonalna i nie tak złozona jak falownik.
Gdybym miał kupowac sterownik DC za 5000zł..wolałbym go robic. Gdybym miał za te pieniadze robic falownik..wolałbym kupic gotowy:)
Mówie o mocach rzędu 15kW.
Wiesiek
Anonymous - Nie 05 Lis, 2006 Temat postu: DC kontra AC Oczywiście cały układ, w aucie nie pracuje sam silnik lub sam kontroler/falownik. Co do budowy, mawia się że problemy tkwią w szczegółach, tego zawsze się obawiam. Łatwo mówić. Pozdrowienia.
|
|
|