To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria li-ion

dezmol - Pią 24 Sie, 2012

A jak podłącze taką baterię 6 Ah do tej co mam 12Ah LIFEPO4 to jak to będzie brało prąd? Pół z tej pół z tej ??? Czy może jakiś przełącznik zrobić bateria LIFEPO4/ Li-ion ???

A mam jeszcze pytanie odnośnie samej konstrukcji baterii, bo nie wiem czy dobrze rozumuje.

A mianowicie, żeby uzyskać 6 Ah potrzebuje połączyć 39 szeregowo równolegle ogniw po około 2 Ah. Nie bardzo tylko wiem co jeszcze trzeba zrobić. Jak by ktoś mógł to opisać tu albo na priv był bym wdzięczny.

tomeczekokok - Pią 24 Sie, 2012

Zasada jest taka.

Najpierw zwiększasz możliwie pojemność prosproporcjonalnie do ilości sztuk tak aby starczyło ci na połączenie ich tak aby starczyło na pożądane przez Ciebie napięcie akumulatora.

Przykładowo:

Chcesz uzyskać 48V z Lion które po naładowaniu na maxa mają 4,2V. łączysz 12 sztuk szeregowo( nie martw się, że 12 razy 4,2 to50,4V. Napięcie i tak spadnie przy obciążeniu), ale jeżeli chce zwiększyć pojemność musisz łączyć najpierw równolegle ogniwa a potem szeregowo.

Przykładowo:

Masz 36 ogniw i chcesz mieć 48V. łączysz najpier po 3 sztuki równolegle a potem 12 paczek szeregowo tych już poskładanych.

Jeżeli chodzi o łączenie dwóch typów ogniw to nie radzę. Nie mają tych samych napięć ani pojemności. To tak samo jak włożysz 2 baterię do lampki i jedna będzie rozładowana a druga naładowana. Co się stanie?. Ta rozładowana dobije tą naładowaną a rozładowana może sie wylać, nie mówiąc juz o sytuacji takiej jak w EV bo tam są pożądne prądy i napięcia i co tam by sie działo przy takim połączeniu to nikt chyba nie wie.:)

Generalnie:
Jeżeli łączymy ogniwa to tej samej marki, dostawcy, czasu zakupienia i pojemności a także rodzaju chyba, że będziemy ich uzywać na przemian. Gdy rozładuje się jeden to odłączamy go i podłączamy drugi w jego miejsce. Współpraca nie ma możliwości bez napisanych warunków powyżej.


Pozdrawiam

dezmol - Pią 24 Sie, 2012

tomeczekokok napisał/a:
Chcesz uzyskać 48V z Lion które po naładowaniu na maxa mają 4,2V. łączysz 12 sztuk szeregowo( nie martw się, że 12 razy 4,2 to50,4V. Napięcie i tak spadnie przy obciążeniu), ale jeżeli chce zwiększyć pojemność musisz łączyć najpierw równolegle ogniwa a potem szeregowo.
A jak mam już połączone te ogniwa to gdzie się wpina BMS ( gdzie taki na 48V można kupić) i czy w ogóle jest potrzebny.
tomeczekokok - Pią 24 Sie, 2012

BMS podłączasz do każdej paczki połączonej szeregowo aby monitorować napięcia. Sterownik odcina ogniwa jeżeli spadną poniżej 3,2V, i po osiągnięciu prz ładowaniu 4,2V bo to jest pełne naładowanie dla Li-Ion. Podałem Ci opis ogniw Litowo- jonowych. Dla innych te charakterystyki będą się różniły. Np dla LIFEPO4 napiecie stałe max to jak dobrze pamiętam 3,5V. Musisz po prostu poczytać charakterystyki danych typów ogniw na Google.

BMS można kupić na nie polskiej stronce BMSBATTERY, wpisz na Google. Oni tam mają wszystko. Na allegro produkuje to tylko jedna firma, przynajmniej tylko jedną wypatrzyłem ale robią to na dużych elementach a te z BMSBATTERY są na elementach SMD czyli dyskretnych. Taki BMS na SMD wyglada w wielkości podobnie do karty graficznej od PCta.:).


Bez sterownika BMS uszkodzisz ogniwa. To jest fakt. Wszystkie ogniwa typu li-ion, li-polimer, LIFEPO4 potrzebują sterownika BMS. Ja załatwiłem nie używając BMSa 108 ogniw MOLI niestety. Więc jeżeli nie chcesz kupować BMSa to niestety tylko akumulatory żelowe wchodzą w gre.



Pozdrawiam

dezmol - Pią 24 Sie, 2012

tomeczekokok napisał/a:
Sterownik odcina ogniwa jeżeli spadną poniżej 3,2V, i po osiągnięciu prz ładowaniu 4,2V


A czy jak będę miał ładowarkę z balasnserem to taki BMS mi będzie potrzebny - zakładając, że będę monitorować napięcie na pakietach w czasie rozładowania.

dezmol - Pią 24 Sie, 2012

Czy dobrze rozumuje - tak należy podłączyć BMS ?Link
tas - Pią 24 Sie, 2012

BMS to tylko opcja.

Równie dobrze (w większości zastosowań) wystarczy zwyczajna ładowarka modelarska z balanserem + pilnowanie napięcia rozładowania (różnego rodzaju alarmy).
Zastępuje to trudno osiągalne BMSy dla LiIon, jest o wiele tańsze (w pewnych konfiguracjach), a wszystkie elementy dostępne w Polsce.
No i nie ma problemu z wydajnością akumulatorów - nie ogranicza ich już maksymalny prąd rozładowania BMSa

dezmol - Sob 25 Sie, 2012

A które z allegro możecie mi polecić na baterie 6 Ah ewentualnie 8 Ah.

A i jeszcze ciekaw jestem jakim prądem to mogę je rozładowywać żeby za szybko nie padły.

tomeczekokok - Sob 25 Sie, 2012

Najlepiej jak najniższym. Nie rozładowywuj ich poniżej nominalnej najniższej napięcia i będzie dobrze. Ja wiem z doświadczenia, że wycisnołem z 1Ah akumulatorka 7c ale to jest zabójstwo. Najlepiej 1c czyli jezeli masz 20Ah to możesz pobierać śmiało ciągły prąd 20A przez godzinę.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group