To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - O akumulatorach

Redaktor1966 - Nie 05 Sie, 2012
Temat postu: O akumulatorach
Akumulatory litowo-jonowe, które można naładować w sekundy
http://www.samochodyelekt...c_w_sekundy.htm | 2009-07-25

JerzyZ - Nie 05 Sie, 2012

Cóż za bełkot pseudo-naukowy! Co dziennikarz robił na lekcjach fizyki? Jeżeli nie umie napisać artykułu w czasie jednej sekundy, to powinien zrezygnować z dziennikarstwa!
Zbyszek Kopeć - Nie 05 Sie, 2012

Ciekawe, co szybciej musi trwać, czy ładowanie akumulatora, czy pisanie artykułu, a jeszcze dobrze by było wypić kawę i zjeść śniadanie w przerwie śniadaniowej.
Musi być przerwa w czasie jazdy na pracę i inne, czyli zawsze jest czas na doładowanie akumulatorów i spokojne ich ładowanie w nocy.

Szczygiel - Pon 06 Sie, 2012

Dlaczego Wasze kontrowersje budzi autor artykułu. Temat jest opisany rzetelnie. Autor ustosunkowuje się do zapowiedzi nowinek technologicznych a z podsumowania wynika z niego jasno, że nie należy się spodziewać w najbliższym czasie ładowania akumulatorów w sekundy.
nanab - Pon 06 Sie, 2012

E tam, każdy akumulator można naładować w sekundy. Np bateryjkę niklową prądem dziesięciogodzinnym ładuję w ok 50000 sekund :)
Redaktor1966 - Nie 12 Sie, 2012

ŁADOWANIE AKUMULATORÓW RÓWNOLEGLE CZY SZEREGOWO?

ŁADOWANIE AKUMULATORÓW RÓWNOLEGLE
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic954609.html
Połączenie równoległe pod tym względem jest znacznie korzystniejsze od szeregowego - zapobiega degradacji i wyrównuje poszczególne składniki (ogniwa/baterie ogniw) w zestawie. Przy połączeniu szeregowym jakiekolwiek słabsze ogniwo jest przeciążane przy ładowaniu i rozładowaniu - do repolaryzacji włącznie. Przy połączeniu równoległym słabsze ogniwo po prostu pozostaje słabsze i jego rezystancja wewnętrzna ogranicza zarówno prąd ładowania jak i rozładowania. A SEM pozostaje taka sama jak pozostałych i nie następuje degradacja.

Akumulatory można łączyć równolegle z zachowaniem następujących zasad:
- tej samej pojemności
- w takim samym stanie (warunkach pracy)
- o takim samym stopniu rozładowania
- tego samego typu
- ten sam rok wykonania (dopuszcza się by ta różnica nie była większa niż 2 lata dla akumulatorów nieużywanych)
- rezystancja przewodów łączących akumulatory powinna być taka sama!
- w przypadku zwarcia w jednym akumulatorze dojdzie do uszkodzenia drugiego!


http://www.sklepcentra.pl...a-pojazdem.html
Najlepiej jest ładować każdy akumulator oddzielną ładowarką. Jeśli nie jest to możliwe, ładować akumulatory połączone w szereg. Nie ładować akumulatorów połączonych równolegle, ponieważ nie ma możliwości kontrolowania prądu płynącego przez każdy akumulator. Jeżeli ładowane są akumulatory o różnym stopniu rozładowania, połączone szeregowo, to akumulator, który został już naładowany należy jak najszybciej wyłączyć z szeregu. (Jeśli będzie się czekać, aż zostanie naładowany ostatni akumulator, to inne akumulatory zostaną przeładowane).


-----------------
Więcej:
https://www.google.pl/sea...oleg%C5%82e+&ie

https://www.google.pl/sea...3%B3w+szeregowo

------------------

Przy okazji
Co kupić:
- silnik na 12V/500W - jeden akumulator, a więc jedna obudowa do tabaszczenia na rowerze, mniej kabli, jedno proste ładowanie, mniejszy wydatek?

- silnik na 24V/250W - 2 akumulatory, a więc 2 obudowy do tabaszczenia na rowerze, więcej kabli, jedno obarczone ryzykiem ładowanie, albo 2 osobne ładowania, większy wydatek?

mar56 - Nie 12 Sie, 2012

Przy równoległym ładowaniu zapomniałeś dodać że jak któreś aku dostanie zwarcia to wszystkie aku mają wtedy zwarcie.
tas - Nie 12 Sie, 2012

Oraz to, że ładując równolegle trzeba zadbać, by poszczególne aku miały podobny stopień rozładowania. Połączenie mocno rozładowanego i lekko rozładowanego akumulatora (szczególnie w przypadku takich o dużej wydajności prądowej) może spowodować przepływ naprawdę dużych prądów.
nanab - Nie 12 Sie, 2012

Cytat:
Akumulatory można łączyć równolegle z zachowaniem następujących zasad:
- tej samej pojemności
- tego samego typu
- ten sam rok wykonania (dopuszcza się by ta różnica nie była większa niż 2 lata dla akumulatorów nieużywanych)
- rezystancja przewodów łączących akumulatory powinna być taka sama!

Przy normalnym użytkowaniu żadne z tych stwierdzeń nie jest prawdziwe. Wszystko zależy od warunków pracy

Redaktor1966 - Nie 12 Sie, 2012

Powyższe uwagi dodałem (tylko skopiowałem materiały). Dziękuję :)

Jest jeszcze inne rozwiązanie, a mianowicie akumulatory na większe napięcia

9.0Ah 324Wh LiFePo4 36V zestaw
http://www.batimex.pl/towar.php?idtowaru=4577

Redaktor1966 - Nie 12 Sie, 2012

http://www.batimex.pl/towar.php?idtowaru=2527
BL1229A 2.9Ah 34.8Wh Pb 12.0V - najlepsze rozwiązanie (tylko trzeba obłożyć gąbką i umieścić w plastikowym pojemniku, by zmniejszyć wstrząsy)(z uwagi na wymiary) między wspornikiem siodełka a tylnym kołem

Producent: Batimex
Kod: BL1229A
Cena brutto: 65.33 zł



Wymiary:
długość 79 mm
głębokość 56 mm
wysokość bez końcówek 99 mm
wysokość z końcówkami 107 mm
Waga 1,176 kg.


Akumulatory płaskie - pod ramę:
http://www.batimex.pl/towar.php?idtowaru=2124
A512/2,0S Sonnenschein Dryfit 2,0Ah Pb 12,0V
Wymiary: 178,5x34,1x60,5 mm. Waga 1,0 kg.
Cena brutto: 163.74 zł

http://www.batimex.pl/towar.php?idtowaru=1860
BL1229 2.9Ah 34.8Wh Pb 12.0V
Wymiary: 132x33x99x104mm
Cena brutto: 80.23 zł

--------------
Chodzi mi o zastosowanie jako jedno zasilanie wszystkich świateł (połączenie szeregowe czy kombinowane), w tym 2-4 większej mocy z przodu, i do innych odbiorników energii.

r2d2 - Pon 13 Sie, 2012

Redaktor1966 napisał/a:
Powyższe uwagi dodałem (tylko skopiowałem materiały). Dziękuję :)

A czytałeś to wogóle???

Pozdro

Anonymous - Pon 13 Sie, 2012

Z doświadczenia: żele po zakupie wyrównać ładując zestaw równolegle potem ładować szeregowo odpowiednimi ładowarkami. Co pół roku wyrównać. Dwa zdania i wszystko na ten temat ;)
Nostusek - Pon 13 Sie, 2012

Popieram Zeeltom'a. Ja swoje żelki ładowałem połączone równolegle a rozładowywałem połączone szeregowo. Zatem zawsze miały podobny stopień rozładowania i ładowały się identycznie wzajemnie się balansując prądami wyrównawczymi. Takie same akumulatory pracujące równolegle podczas ładowania nie wiem dotąd jak można przeładować. Ten który naładuje się chwilę wcześniej po prostu osiągnie maksymalne napięcie jakie poda ładowarka a prąd płynący przez niego będzie znikomo mały. Jak zauważyłem po swoich akumulatorach to prąd jaki pobierały po naładowaniu sięgał maksymalnie ok. 80 mA na każdy akumulator. Zauważyłem jeszcze że przytrzymanie akumulatora dłużej po naładowaniu na napięciu 14,8V gdy taki akumulator pracuje cyklicznie powoduje wyrównanie ładunku w nim i akumulator energię oddaje lepiej bo dłużej znosi pracę z dużym prądem rozładowywyjącym.
Pamiętam jak kiedyś kila lat temu nie mając żadnego prostownika ani ładowarki musiałem w zimie podładować akumulato w maluchu... Zrobiłem to mając jedynie jedną diodę prostowniczą i żarówkę 220V/75W. Całośc połączyłem szeregowo i akumulator się naładował tak że dało się malucha odpalić. Kwasowe akumulatory znoszą dużo więcej i są zdecydowanie pod tym względem lepsze od nowych konstrukcji.

Redaktor1966 - Wto 14 Sie, 2012

jerzyz napisał/a:
Cytat:
Chodzi mi o zastosowanie jako jedno zasilanie wszystkich świateł (połączenie szeregowe czy kombinowane), w tym 2-4 większej mocy z przodu, i do innych odbiorników energii.

Czy mam rozumieć, że proponujesz akumulator jako źródło energii?


Np. gdy często jeździmy, gdy jest już ciemno i po trudnej drodze z przeszkodami (np. po wyboistej drodze, z zwisającymi gałęziami w lesie), czyli potrzebujemy dobrego oświetlenia, gdy jedziemy na wielodniowy pobyt w msa, gdzie nie ma dostępu do prądu, a chcemy mieć możliwość naładowania telefonu, światło w namiocie, itp.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group