To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Nowości EV - Wynaleziono nową baterię Li-ion o szybszym czasie ładowania

alut - Pon 20 Sie, 2012
Temat postu: Wynaleziono nową baterię Li-ion o szybszym czasie ładowania
Grupa Koreańskich naukowców wynalazła baterię Li-ion, która ładuje się 30 do 120 razy szybciej niż normalnie.

Cały artykuł (niestety po angielsku) :
http://www.extremetech.co...ter-than-normal

Zbyszek Kopeć - Pon 20 Sie, 2012

Przypomnę.
Dla 95% kierowców potrzebne sa tańsze i pojemniejsze akumulatory, szybkość nocna każdemu wystarcza.

MixhaL - Pon 20 Sie, 2012

O bateriach które można naładować 100x szybciej czytałem już rok temu.
Po roku nadal nic...

Nostusek - Pon 20 Sie, 2012

Kokam'y 53Ah widziałem już ładowane prądami ponad 100A i szału nie robi.
mar56 - Pon 20 Sie, 2012

Tylko czy wytrzyma instalacja w domku na te 100 lub więcej amperów?
Kluczem w postępie EV nie jest elektronika czy silniki tylko baterie,a te ewoluują bardzo,bardzo wolno,a naukowcy się nie spieszą tylko co jakiś czas wypuszczają balonik i to wszystko.

Anonymous - Pon 20 Sie, 2012

No właśnie, szkoda że nie dopisano w tym artykule ile razy droższe od normalnych, tzn. od już sporo za drogich "lipnych" acu :D
Zbyszek Kopeć - Pon 20 Sie, 2012

mar56:
Jak Ty wynajdziesz coś ciekawego, to naukowcy sprawdzą i opiszą działanie tego urządzenia, jeszcze pomierzą i się podepną pod wynalazek, albo Cię całkowicie z niego usuną, zmodyfikują po swojemu i dadzą swoje ........... .

Nostusek - Wto 21 Sie, 2012

mar56 napisał/a:

Tylko czy wytrzyma instalacja w domku na te 100 lub więcej amperów?


to już zależy od tego jakiego napięcia znamionowego będziesz miał pakiet - 100A przy jednej celi to 3,7V to jedynie około 370 watów... Przy 13-stu (48,1V) celach ładowanie prądem 100A wymaga ok. 5 kW mocy z sieci. Daje to niewiele ponad 20A z gniazdka - jedna faza w domu to spokojnie da radę wytrzymać jeżeli będziesz ładował np. w nocy gdy w domu masz najniższe zużycie bo nie pracuje Ci większość urządzeń...

Najczęściej w jednorodzinnych domach ludzie mają główne zabezpieczenie zalicznikowe ok 3 x 25A więc jest luzik - to ponad 17 kW w tym wypadku... Zatem ciągnąc 20A na fazę przy trójfazowej ładowarce która wciągnie po 20A na fazę pociągniesz aż 13800 Watów. Zatem baterię akumulatorów o pojemności 14 kWh naładowałbyś w nieco ponad godzinę a to już bardzo szybko. Dla pakietu 48V jak wcześniej przy tej mocy ładowania dałoby to prąd 287,5A a tego i Kokam chyba nie wytrzyma - chyba żeby pakiet miał wyższe napięcie czyli od 144V w górę...

tomeczekokok - Wto 21 Sie, 2012

Czy jest możliwość wyprodukowania ogniwa np Li-ion lub LI-polimer lub innego na napięcię 12V bez potrzeby BMSa i Balansera tak jak akumulatory ołowiowe?
Anonymous - Wto 21 Sie, 2012

No właśnie, jaki jest koszt tych balanserów do tych "Lionów" , bo rozumiem zwykłym prostownikiem nie da się tego ładować?
Przy odzysku energi pewnie też sterownik cudów nie zdziała, bo jak bateri ama np. 36V-48V, to zwyczajnie odzysk będzie do okreslonego napięcia tylko, bo poniżej po prostu te szeregowo wpięte "liony" nie będą w ogóle pobierać prądu z silnika BLDC i tym sposobem silnikiem BLDC w standardowych "sterach" można hamować tylko do pewnych prędkości obrotowych, natomiast przy równoległym ładowaniu acu podczas odzysku można by do kilka razy mniejszych prędkości hamować silnikiem BLDC.
Zapodawałem już na tym forum link do testów na hamowni na jednej z uczelni technicznych typowego silnika BLDC z typowym "sterem" i dane tam uzyskane potwierdzają to o czym piszę...
Te sterowniki mają jakieś balansery-zapewne nie?
Więc odzysk to "lipa" w tych acu będzie itrzeba naprawdę nieźle się rozpędzić, żeby cokolwiek odzyskać przy zjeździe.
Do jakiej prędkości udaje się wam hamować silnikiem i mieć jakikolwiek odzysk energii z tymi bateriami "lion" 48V? Podobnie będzie też z innymi chyba, bo sterownik niema "wyższej inteligencji" i nie przełącza się z szeregowego połączenia 12V*4=48V na ładowanie tak jakby każdego acu 12V równolegle...ale impulsowo...

tomeczekokok - Wto 21 Sie, 2012

Już kiedyś była taka akcja EV na pedąły z odzyskiem energii ale nie podam firmy bo nie pamietam, które rozpedzał się przy kręceniu pedałami do 80km/h max i niby te obracanie pedałami odzyskiwało energię. Co się pózniej okazało to było jedno wielkie kłamstwo a pedały działały jako sterownik prędkości a nie odzysk energii.
Anonymous - Śro 22 Sie, 2012

Jak obracanie pedałami ma coś odzyskiwać? To ma dostarczać energię, którą wspomagamy silnik, albo magazynujemy w acu. Ja mam zamiar magazynować w akumulatorze... mechanicznym ;)
Natomiast, krytyczna rzecz przy tych odzyskach to odebranie i zmagazynowanie sporej energii w krótkim czasie-nie koniecznie trzeba od razu do acu próbować to upychać.
A że alternatorowi nie straszne spore prądy, więc podłaczając altek do pedał przez koło zamachowe, to pewnie nawet silniki na 12V-24V spokojnie można by uzywać bo nie potrzeba ciągnać daleko długich kabli, tylko grubsze potrzebne wtedy ale na niewielkiej odległości.
Acu i sterownik tuż przy każdym silniku, a sygnały sterujące to już nie problem, bo tam jest 5V i kilka mA :)

tomeczekokok - Śro 22 Sie, 2012

Tak jestem idiotą. Przecież wiadomo, że na korwowodzie był tam jakiś generato(był bo tylko w ich mniemaniu a wcale nic tam nie było). Obracanie pedałami miało doładowywać Akumulatory.

Eneuro, uparłeś się na ten alternator:).

No cóż każdy ma swój patent w głowie więc życze Ci powodzenia i sukcesów w konstrukcji odzysku energii. Ja myślę narazie na DCkami, może póżniej zainteresuje się AC. Narazie DC wydaję mi się prostsze i skuteczniejsze w napedzie a nad odzyskiem narazie nawet nie myślę.:)

Pozdrawiam:)

Anonymous - Śro 22 Sie, 2012

tomeczekokok napisał/a:
Narazie DC wydaję mi się prostsze i skuteczniejsze w napedzie a nad odzyskiem narazie nawet nie myślę.:)

Odzysk to niejako przy okazji, bo bedę miał BLDC w kole to wystarczy 3fazowy mostek i np. zamiast próbować ładować acu, to zwyczajnie rozpedzić koło zamachowe-mam takie 20kg o 0.5 metra średnicy-nawet daje radę jedną reką je nieść więc spoko :) To do testów-do jazdy jakieś 10kg maks chyba ;)
To samo koło będzie rozpedzane też pedałami, a altek bedzie po prostu na spokojnie ładował acu, bo jego regulator daje ok. 14.5V.
Jak silnik będzie potrzebował prądu, to zamiast do acu bezpośrednio altek będzie zasilał BLDC, a acu bedzie robił jako ogromny kondensator bo tak to wygląda jak się do acu wyprostowany prąd zapodaje ;)
Tym sposobem, będę pedałował wtedy kiedy chcę-nawet na postoju mogę gromadzić energię na jakiś stromy podjazd, bo po prostu będę acu doładowywał. Na zjazdach też mogę do ładowywać-normalnie się nie da, bo koło tylne by przegoniło wolnobieg...

Więc bardziej chodzi mi o to aby nie szukać gniazdka 230VAC na trasie i nie wozić ze sobą ładowarki, bo generator mam ze sobą i układ ładowania też na mikroprocesorze będzie.

W domu tylko będzie czekał transformator z mostkiem prostowniczym a do pojazdu EV będę podłączał tylko już np. 16VAC z wyjścia trafo...
Mało tego-jednym trafo będę mógł ładować równolegle kilka acu 12V na raz, bo będę miał specjalne prostowniki na uP-lekki bo najwięcej w prostowniku waży trafo i mocne trafo jest drogie, a tutaj jedno trafo obsłuży wiele acu na raz jak będzie odpowiednio mocne i nie będzie "leniuchować"... Taka stacja trafo... ale tylko w domu....
Wolę z acu 12v poskładać baterię, bo jak już nie będą się do jazdy nadawać, to do UPSa się przydadzą i buforowo spokojnie jeszcze długo będą służyć ;)

W trasie altek i pedały. Ale żadnych wolnobiegów i wreszczie jazda bez słuchania tej obrzydliwej grzechotki w wolnobiegu z tyłu :D

tomeczekokok - Śro 22 Sie, 2012

Ja akurat nic nie mam do grzechotki z tyłu.
Kwestia gustu:)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group