To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - 3 PRZEWODY W SILNIKU W PIAŚCIE

Zbyszek Kopeć - Pon 19 Lis, 2012

„zeeltom”:
Przecież silnik odporny na usterki w kosmosie na stoliku musi być napędzany (konieczna elektronika dla BLDC) i najlepiej prawidłowo obciążony, czyli Twoje analizy są nierealne.
Uznanie forumowiczów Twoich pomocnych działań bardzo doceniam i gratuluję; tu pewnie masz całkowitą rację. Ja pewnie inaczej podchodzę do sprawy, dużo wydałem na wyliczenia oraz na eksperymenty i chciałbym, żeby inni już nie wyważali otwartych drzwi; ale pewnie moje podejście do tłumaczenia prostych spraw powinno się zmienić, bo trudno wielu uwierzyć w proste oczywistości. A odpowiedzi zawsze udzielam rzeczowych i precyzyjnych, chociaż wielu nieraz woli ............
Wybrałeś lepszy silnik BLDC (typu MARS) do tych porównań, ale zbyt szybko czytałeś i nie przeanalizowałeś oczywistych różnic udowadniających gorszość tego BLDC.
Dane ZBYKOPTEKA wybrałeś fragmentaryczne po linijce, a się patrzy na całość charakterystyk, tak jak ze zużycia paliwa się nie wylicza mocy silnika spalinowego, ani odwrotnie, a podaje się moc szczytową i zużycie paliwa (to odnośnie dobrego momentu napędowego silnika ZBYKOPTEK).
Parametry nominalne są wynikiem realnych pomiarów ale nie z jednej linijki tych pomiarów – całość charakterystyk daje obraz jakości.
Silnik tutaj chcesz zasilić prądem 600A i pewnie z akumulatorów o pojemności 150Ah lub trochę więcej w aucie, a w motocyklu o wiele mniejsza pojemność, jednak pewnie nie sprawdzałeś ile razy akumulatory wytrzymają takie prądy.
Napisz do producenta tego BLDC niech Ci dośle pełne charakterystyki tego silnika, sama marketingowa to zbyt mało, komplet natychmiast pokaże całą prawdę. Np. strona:
http://kellycontroller.co...rmance_Data.pdf
oraz wykres na stronie:
http://www.robotmarketpla...50_PMACdata.pdf
już pokazują, że maksymalna sprawność tego silnika BLDC wynosi ok. 82%, a jeśli obejrzysz kompletne pomiary lub wykresy, np. dla 1000rpm i dla1500rpm oraz dla 2000rpm przy obciążeniach 2kW i 3kW oraz 4kW itp. (potrzebne punkty pracy do wydajniejszej jazdy samochodem EV). to dojrzysz, że te sprawności są ułamkiem sprawności silników DC typu naleśnik z magnesami trwałymi. Ta sprawa jest bardzo ważna ze względu na dużo mniejszy zasięg na takim silniku BLDC.
Waga tego silnika BLDC stanowi w Twoim przykładzie o 50% większa od przykładowego DC, więc to jest aż 1,5 silnika ZBYKOPTEK, dane tech. podawane w necie nie są spójne, bo zaś na tej stronie:
http://kellycontroller.co...otor-p-874.html
ten silnik BLDC waży 20kg, czyli aż o 100% większa od przykładowego DC, więc aż 2 silniki ZBYKOPTEK.
Do tego wszystkiego ten BLDC jest o wiele większy (grubszy) od np. ZBYKOPTEK, a to już wymaga dodatkowego mocowania skrzyni biegów, bo wystający bokiem ciężar dział jak dźwignia i ......................
Do tego wszystkiego konieczność dużo droższego regulatora (cena całości itp.) i ta skomplikowaność montażu układu BLDC.
Zawsze rób kompletne analizy, bo ja zawsze staram się uzyskać i potem analizować kompletne wszystkie charakterystyki wszelkich urządzeń też elektrycznych.
Czyli w sumie sam udowodniłeś lepszość silnika DC typu naleśnik nad silnikiem BLDC – ja tylko rozpisałem te najistotniejsze punkty.

"Oczywista oczywistość".

Anonymous - Pon 19 Lis, 2012

Nie zgadzam się z powyższym wywodem. JESZCZE RAZ POWTARZAM, ŻE NIE PYTAŁEM CIĘ O CAŁĄ OTOCZKĘ, TYLKO O SAM SILNIK. A ty z uporem maniaka opisujesz sprawy, które nie są istotne w moim pytaniu.
Nie wiem w jaki sposób wyciągnąć od ciebie rzetelną wypowiedź na temat możliwości uszkodzenia mechanicznego silnika BLDC w stosunku do DC. Czy nadal będziesz pisał o du.ie Maryni, czy dasz rzeczową odpowiedź na postawione przeze mnie pytania?

Napiszę dużymi literami może w ten sposób dotrze do sens mojego pytania:

KTÓRY SILNIK BLDC, CZY DC MA WIĘKSZĄ SZANSĘ NA USZKODZENIE MECHANICZNE SAMEGO SILNIKA? PROSZĘ NIE OPISYWAĆ POZOSTAŁYCH ASPEKTÓW, TYLKO SKUPIĆ SIĘ NA SAMEJ MECHANICE OBU SILNIKÓW.
I TYLKO NA MECHANICE. WSZYSTKO INNE MNIE NIE INTERESUJE.

Pytanie chyba proste i czytelne. Pytanie do innych czytających ten temat: czy ja mam problem z zadaniem pytania w sposób zrozumiały, czy Zbyszek ma problem z jego zrozumieniem? Może ktoś ma inny pomysł, jak skłonić Zbyszka do udzielenia normalnej, rzeczowej odpowiedzi na zadane pytanie?
Szczerze powiedziawszy nudzi mnie ten temat, a raczej sposób odpowiedzi Zbyszka. Nadawał by się na rzecznika prasowego naszego rządu.
Odpowiada dużo, ale nie na temat.

tas - Pon 19 Lis, 2012

Zeeltom.
Zbyszek jest sprzedawcą. Sprzedaje produkt, nie idee. Jeśli pójdziesz do sklepu i będziesz chciał dowiedzieć się o minusach sprzedawanego produktu - nie otrzymasz ich bo minusów mieć nie będzie. Nikt nie jest w stanie przedstawiać w negatywnym świetle produktu, z którego żyje. To jest normalne moim zdaniem.
Nie można się spodziewać odpowiedzi w stylu:
"Faktycznie, montuje tym wszystkim ludziom mój silnik DC, ale przyznaję, że są lepsze silniki, przynajmniej jeśli chodzi o bezawaryjność czy cośtam"

Chyba co miało zostać powiedziane o DC - zostało powiedziane :)

Więcej elementów ruchomych/składowych - większa awaryjność.
Cytat:
Tu troszkę bym się zgodził(...)

Wymagają częstszych zabiegów serwisowych i konserwacyjnych
Cytat:
Tu częściowo bym się zgodził

Wymagają materiałów eksploatacyjnych
Cytat:
Tu też częściowo bym się zgodził

Anonymous - Pon 19 Lis, 2012

@tas
Zgadza się, ale tu nie mamy sklepu, tylko forum.
To nie tablica informacyjna dla sprzedawców, tylko grupa miłośników pojazdów EV i obowiązują tu inne reguły, niż w sklepie ;)

Zbyszek Kopeć - Pon 19 Lis, 2012

Rozmawialiśmy o tym, który rodzaj jest lepszy, a teraz wymyśliłeś, że chodzi o samą mechanikę (atakujesz jak nie kijem to pałą).
Inaczej: ciężarówką przewiozę 5 osób i towar, a osobowym tylko 5 osób, ale tu nie mozna mówić o lepszości.
"zeeltom": szybko przerób swoje spalinowe auto na EV, żebyś był w temacie związanym z FORUM i sam wybierz odpowiedni silnik, a potem podziel sie efektami na FORUM, do tego będziesz miał super radochę, bo przerobienie auta samemu na EV daje wielkie szczęście.

Więcej nie dam w tym WĄTKU wciągnąć się takie dyspouty, póki nie przerobisz sobie auta na EV i będziesz tym szczęściarzem.

Anonymous - Pon 19 Lis, 2012

A ty nadal jesteś w innym świecie. Przecież pytam się ciągle o to samo. Pytałem o awaryjność samych silników, czy o moje budowanie EV?
Czy to jest odpowiedź na postawione przeze mnie pytanie? Skończ już się ośmieszać.

Zbyszek Kopeć - Pon 19 Lis, 2012

Teraz inaczej twierdzisz niż w Twoich poprzednich wypowiedziach, pytania były inne - poczytaj jeszcz raz.
Jak zrobisz swoje fajne auto EV to będziesz w temacie, a tak widzę, że celowo coś mącisz, a jeździsz ciągle spalinowcem - czyli ....................

Anonymous - Pon 19 Lis, 2012

Ty masz chyba coś ze wzrokiem i kojarzeniem myśli. To moje pierwsze pytanie w tej sprawie:

"Jakie wady mają silniki BLDC, których nie mają DC? (pomijam sprawę kontrolerów, bo to osobna sprawa, choć we wszystkich jest elektronika, tylko w różnej konfiguracji)
Z jakiego powodu posiadanie szczotek jest czymś lepszym, niż ich brak?"

Jeśli nie potrafisz czytać i masz problemy z pamięcią, to przestań już udzielać się w tym temacie, bo wychodzisz na laika, który nie wie co to jest szczotka, czy cewka.
I przestań już bredzić o tych samochodach, bo nie o to pytam od paru dni.
Co ma wspólnego zbudowanie samochodu elektrycznego z moim pytaniem o awaryjność silnika DC w stosunku do BLDC?
Skończ już waść, wstydu sobie oszczędź, bo czytają to ludzie w całej Polsce i wyrabiają sobie zdanie o tobie i twojej znajomości tematu EV.
Nic celowo nie mącę, bo od mącenia jest lepszy specjalista. Ja tylko proszę o podanie rzeczowej odpowiedzi na zadane pytanie.
Wyobraź sobie (choć to może okazać się dla ciebie trudne), że jeżdżę spalinowcem do pracy, bo mam daleko. Na dodatek jeżdżę na gazie. A po mieście poruszam się na co dzień tylko rowerami elektrycznymi. I to mi w zupełności wystarcza.

dezmol - Pon 19 Lis, 2012

Macie odpowiedź na wasze pytania:

Cytat:

Silnik bezszczotkowy, silnik BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor) – rodzaj silnika elektrycznego zasilanego przez prąd stały, w którym zamiast szczotek zastosowano elektrycznie sterowany komutator, cewki są nieruchome wewnątrz obudowy, a magnesy znajdują się na wirniku.
Porównanie do silników szczotkowych

Główną zaletą silników bezszczotkowych jest dużo wyższa trwałość i niezawodność wynikająca z wyeliminowania z konstrukcji szczotek, będących najczęstszą przyczyną awarii oraz najszybciej zużywającym się elementem mechanicznym silnika. Eliminacja szczotek zapewnia cichszą pracę silnika oraz wyższą sprawność energetyczną. Dodatkowo konstrukcja silników BLDC umożliwia zastosowanie szczelniejszych obudów, gdyż ciepło z cewek może być odprowadzane bezpośrednio poprzez obudowę, co eliminuje konieczność zapewnienia cyrkulacji powietrza. Kolejną zaletą silników BLDC jest możliwość kontroli prędkości obrotowej prawie niezależnie od mocy silnika. Główną wadą silników bezszczotkowych jest wyższy koszt zastosowania. Wynika on z konieczności zastosowania specjalnych sterowników elektronicznych. Dodatkowo w silnikach tego typu, ze względu na umieszczenie uzwojeń w stojanie, ich przezwojenie jest utrudnione.
Zastosowanie

Ze względu na niezawodność, oraz możliwość sterowania prędkości silniki BLDC są stosowane w napędach dysków optycznych (CD, DVD, BD), dyskach twardych, gramofonach, większości pojazdów o napędzie elektrycznym (np. segway, samochodach hybrydowych), wszystkich wentylatorach komputerowych i urządzeniach w których iskry powstające na szczotkach mogłyby doprowadzić do zaprószenia ognia czy wybuchu. Dzięki możliwości stosowania szczelniejszych obudów oraz możliwości lepszej kontroli są one również popularne w modelarstwie lotniczym.

http://pl.wikipedia.org/w...nik_elektryczny


źródło http://pl.wikipedia.org/

Anonymous - Wto 20 Lis, 2012

Zaraz będzie odpowiedź, że to nieprawda, bo to napisali zwolennicy lobby paliwowego. Albo coś w tym rodzaju, że samoloty latają, bo są lżejsze od powietrza.
Jako administrator mam obowiązek dbać o poziom dyskusji na forum i jakąś jakość tego forum. To co robi Zbyszek bardzo odbiega od tych założeń i niestety muszę reagować.
Nie pozwolę na zaniżanie poziomu tego forum.

barmal - Wto 20 Lis, 2012

Cytat:
Główną wadą silników bezszczotkowych jest wyższy koszt zastosowania. Wynika on z konieczności zastosowania specjalnych sterowników elektronicznych.

Tu chciałbym zaprotestować, Kontrolery, nie są wcale aż takie specjalistyczne a tylko konieczne jest zastosowanie kilku części więcej, które same w sobie nie są aż tak drogie.

Cytat:
Dodatkowo w silnikach tego typu, ze względu na umieszczenie uzwojeń w stojanie, ich przezwojenie jest utrudnione.
Zastosowanie

No tak, jeżeli chodzi o wewnętrzne (inrunnery), jednak większość tu omawianych to zewnętrzne (outrunnery), które jak wiadomo są całkiem "miłe" w razie ewentualnego przezwojenia i ponadto odpada tu jeszcze spawanie komutatora :mrgreen:

Myślę, że szkoda czasu (jak wiadomo...pieniądz to forsa => forsa to grunt => grunt to ziemia => ziemia to matka....oj...troche się zapędziłem, sorry :mrgreen: ) dyskutować o wyższości tego nad tamtym z pominięciem osprzętu bo jedno bez drugiego nie może (powody chyba znane są każdemu :razz: ) i dlatego...proponowałbym zamknąć temat.

Nie ma juz sensu prowadzić dyskusji, wszyscy zainteresowani mają już zdanie wyrobione na ten temat i może lepiej go po prostu zamknąć, coby niepotrzebnie nie napuszać wątku...???

...no chyba, że kogoś interesuje jaki związek istnieje między pieniądzem a Maliniakiem (tym z "Czterdziestolatka"...)

Anonymous - Wto 20 Lis, 2012

Jeśli mamy sprawny silnik, to nie widzę powodu do przezwajania.
Rozmawiamy chyba o sprawnym, działającym silniku, a nie o jego przeróbkach.
Moje pytanie dotyczyło samego silnika, bez osprzętu. Przy obecnej technologii kontroler do BLDC nie powinien być dużo bardziej skomplikowany, niż do DC. Jeśli jest opracowany procesor, albo jego oprogramowanie pod konkretny silnik, to co nas obchodzi co jest w środku? Z jednej strony podłączymy zasilanie i manetkę, a z drugiej silnik i to nas powinno interesować. Co siedzi w sterowniku, to wiedzą projektanci i producenci. Kupując np. pralkę nie interesuje mnie jakie bebechy tam siedzą. Ma prać i tyle.
Tematu na razie nie będę zamykał, bo nie jestem autorem tego tematu. Jeśli autor poprosi o zamknięcie, to się go zamknie.
I tak odjechaliśmy od sedna tego tematu za daleko ;)

barmal - Wto 20 Lis, 2012

No tak, masz rację, jednak moja uwaga tyczyła sie cytatu dezmola z wiki i tylko pośrednio sedna tematu.

Cytat:
Przy obecnej technologii kontroler do BLDC nie powinien być dużo bardziej skomplikowany, niż do DC. Jeśli jest opracowany procesor, albo jego oprogramowanie pod konkretny silnik, to co nas obchodzi co jest w środku

Te dwa fety, może trochę większy µkontroler oraz kilka r/c więcej nie powodują tak drastycznego skoku ceny. Co robi różnicę to software wraz z rodzajem komutacji.

Cytat:
I tak odjechaliśmy od sedna tego tematu za daleko


Stąd też propozycja zamknięcia bo wątpię że się jeszcze czegoś dowiemy.

Pir-serwis - Wto 20 Lis, 2012

Pozwoliłem sobie dojechać do tego momentu i w kółko jedno i to samo.
Będzie tych jałowych sprzeczek.
JA gdybym posiadał większe pieniądze kupiłbym BLDC co daje bezobsługowość praktycznie a najlepiej gotowy IMIEV bo fajny jest, ale, że bida to mam DC, naleśnik, i po roku prawidłowej delikatnej eksploatacji szczotki są już w 60% (około-średnia) zużyte, jakość jednego wzrosła (szczotkotrzymacz) za to zrobili większe luzy i wedle mnie dlatego prędzej siadają.
Kolega na starej wersji jeździł 3lata.
DC jest najtańsze, czy daje lepsze zasięgi wobec BLDC to nie wiem, wobec tradycyjnych DC zasięg zapewne powinien być 10-20% lepszy w naleśniku.
Dziwnym trafem w AM podawali że Ford Escort zasięg 170km-marzenia.
Jak 100km przejechał to chyba sukces, mnie się udało 120km w wielkim upale.
Co prawda zależne to od wielu czynników-ale to nie jazda testowa.
Jeśli dojdzie do spotkania w Żyrardowie przejadę po torze od pełnego naładowania do zera ze stałą prędkością i zobaczymy ile wyjdzie.

maniakev2 - Sob 01 Gru, 2012

BLDC i DC to jest to samo tylko kontroler dla BLDC zastępuje komutator/szczotki czyli najsłabszą część w DC.
A jeśli chodzi o sprawność to nie zależy od typu tylko oszczędności producenta na materiale. W BLDC bardzo ważne jest dobre połączenie czujników z kontrolerem, jeśli szwankuje najczęściej kontroler leci.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group