To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Poszukuję bezprzewodowego włącznika/wyłącznika

Robsonik20 - Pon 07 Sty, 2013

Wysępiłem od znajomego:
http://www.elekt24.pl/att...id_attachment=3
Idealnie nada się do potrzymania centralki.

Anonymous - Wto 08 Sty, 2013

rs232 napisał/a:
Jaka masz stablizacje napiecie na rezystorze lub za pomoca rezystora - zadna ! bo rezystor ogranicza prad, a nie napiecie, ty chcesz korzystac z zasady spadku napiecia na R ale im wiekszy prad tym mniejsze napiecie wyjsciowe itd. to jest wielce nie profesjonalne.

...

Pisałem coś o zenerze, albo stabilizatorze scalonym? :P
Poza tym, ten odbiornik nie wymaga dokładnej stabilizacji napięcia. Powinien działać poprawnie od 9-15V. Stosowałem już takie napięcia w tego typu odbiornikach i działały.

Anonymous - Pią 11 Sty, 2013

zeeltom napisał/a:
rs232 napisał/a:
Jaka masz stablizacje napiecie na rezystorze lub za pomoca rezystora - zadna ! bo rezystor ogranicza prad, a nie napiecie, ty chcesz korzystac z zasady spadku napiecia na R ale im wiekszy prad tym mniejsze napiecie wyjsciowe itd. to jest wielce nie profesjonalne.

...

Pisałem coś o zenerze, albo stabilizatorze scalonym? :P
Poza tym, ten odbiornik nie wymaga dokładnej stabilizacji napięcia.


W tym układzie ładowarki acu mam właśnie zenerkę 24V, do której przez opornik 100 i diodę 1N4007 zabezpieczającą "zwęglenie" tej części układu w przypadku odwrotnego podłączenia zasilania, jest podłączony LM2940T-5.0 jako stabilizator napięcia (LDO aby przy jak najmniejszym napięciu na baterii mieć zasilanie uP ATTiny85 sterującym tą ładowarką).

Część układu o której piszę jest w lewym dolnym rogu tam gdzie jest opis tego stabilizatora i ten kondek niebieski (nie musi być tutaj na 63V, ale 25V to na granicy tolerancji zenerki 24V i akurat taki był 470uF i ładnie pasował więc wstawiłem)
Dodatkowo zawsze dokładam do stabilizatorów diody od wyjścia do wejścia i pomiędzy GND i wyjście, aby uniknąć przykrych niespodzianek jak coś dzieje się z napięciem zasilającym (pada) i prąd z kondka na wyjściu stabilizatora, chce popłynąć na wejście.

Dzięki ZENERCE 24V która tutaj akurat rzadko będzie zbijać napięcie bo typowo na acu nie będzie więcej jak 15V, to w przypadku jakiegoś paskudnego impulsu o wysokim napięciu (a mam zamiar desulfator podłączać gdzie potrafią być walnięcia 50V i więcej) mam gwarancję, że ta zenerka zabezpiecza mi stabilizator napięcia który ma 26V max przed ubiciem, chociąż ten akurat jest trudny do zniszczenia, bo ma zabezpieczenie i wyłącza przy napięciach do 60V-szczegóły w dokumentacji można znaleźć.

Więc przy tym czujniku ja bym wsadził zenerkę ale nie 12V, a 24V i raczej ten regulator LM2940T (koszt ok. 3PLN) w wersji na 12V i tak dobrał ten opornik przed zenerką aby starczyło prądu dla zasilanego układu, a jednocześnie nie płynał zbyt duży prąd prez zenerkę.
Przy tak małym poborze prądu nie ma sensu się bawić się w DCDC, jak ta niewielka strata na rezystorze nie ma znaczenia w całokowitym zużyciu energii i jest pomijalna, tylko dobrać ten rezystor odpowiednio.

Jak ktoś już coś lutował to wiadomo jaki jest układ ścieżek pod płytką na fotce co załączyłem, tylko nie sugerować się kolorem kabli, bo odwrotnie w pośpiechu wlutowałem i czerwony jest (-) acu a brązowy (+), ale w "produkcyjnej" wersji oczywiście są poprawnie pokolorowane i o powierzchni miedzi 6mm2 każdy :)
Podobnie zasilanie w tym układzie , ale już bez stabilizatora jest dla prostego drivera mosfeta, na tej fotce w górnej cześci "mocy", gdzie zenerka 12 zabezpiecza bramkę IRFZ44N przed jakimś paskudnym napieciem, bo w jego przypadku VGS bramki maks jest 20V, a opornik oczywiście ogranicza prąd, a dioda jest tam KONIECZNA bo jakiś totalnie rozładowany acu przez tą zenerke 12V "kradł" by nam prąd i się ładował przeznaczony do odpalania mosfetów ;)

Więc Zeltom myślę że ma rację, tylko dołożyłbym do tego opornika i zenerki (24V) 3y diody 1N4007, kondki i stabilizator jakikolwiek na 12V o prądzie co najmniej 0.100mA - typowy LM7812 powinien starczyć... Ja akurat w bardziej krytycznych aplikacjach używam LM2940T (T oznacza wersję bardziej stabilną w szerszym zakresie temperatur od mocno ujemnych, ale jak tutaj nie ma znaczenia duża stabilność zasilania to stabilizator w zwykłej wersci na 0*-70*C spokojnie starczy....



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group