To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Symulator zasięgu roweru elektrycznego

bartek - Nie 10 Lut, 2013
Temat postu: Symulator zasięgu roweru elektrycznego
Witam

Zrobiłem taką aplikację online do symulowania rzeczywistych osiągów rowerów elektrycznych: http://www.electricbikesimulator.com/

W ustawieniach standardowych jest ustawiona na jazdę po drodze asfaltowej, bez wiatru, po równej nawierzchni. Symulator pokazuje zmiany zasięgu przy różnych prędkościach, nachyleniu drogi, wadze pojazdu...

Rodzaj drogi jest regulowany współczynnikiem oporu toczenia "Coefficient off rolling".
Niestety jak na razie udało mi się ustalić współczynnik dla drogi asfaltowej, opony bez dużych bieżników, dobrze dopompowane: 0.013.
Na ten współczynnik wpływają też rodzaj opon i ciśnienie ilość kół.
Sukcesywnie będę się starał ustalać inne wartości tego współczynnika dla różnych rodzajów nawierzchni itp.

Można regulować też współczynnik aerodynamiki "Aerodynamics", ale to trzeba by obudowywać rower jak: http://www.sg.polsl.pl/ , a dla normalnego roweru to przedział 0,9 do 1.

Powierzchnia czołowa rowerzysty "Front surface" to średnio 0,46 m2. Przy dużych szybkościach przyjmując pozycję kolarską można obniżyć ten parametr i znacznie wydłużyć zasięg.

Można też robić symulację dla różnych rozmiarów koła - zmienia się wtedy prędkość max i moment obrotowy względem wcześniej ustalonej obręczy.

Ustawienia parametrów roweru zmienia się w "Change settings".

Ze wstępnych testów moich i kilku znajomych wyniki są zbliżone do rzeczywistości.
Proszę, więc o przetestowanie czy na parametrach Waszych pojazdów wyniki też będą zbliżone.

Symulator nie uwzględnia wspomagania pedałowania. oraz spadku pojemność w przypadku żelów.

toft - Pon 11 Lut, 2013

Dla ewentualnych porównań:
http://www.ebikes.ca/simulator/
Tak na pierwszy rzut oka niewiem czy podaje się tam gdzieś wagę całości oKEJ JUŻ ZNALAZŁEM)ale przy 1500W rower podjeżdża praktycznie swobodnie pod nachylenie 32%? Wydaje mi się to mało prawdopodobne...
Pozdrawiam:)

bartek - Pon 11 Lut, 2013

Cytat:
Tak na pierwszy rzut oka niewiem czy podaje się tam gdzieś wagę całości oKEJ JUŻ ZNALAZŁEM)ale przy 1500W rower podjeżdża praktycznie swobodnie pod nachylenie 32%? Wydaje mi się to mało prawdopodobne...
Pozdrawiam:)


Ja wiem czy tak swobodnie. Zwolnił do 11 km/h ... Pytanie czy ktoś w ogóle czegoś takiego próbował, bo raczej w takiej sytuacji żal męczyć silnik.

toft - Pon 11 Lut, 2013

Moj DD (koło26)wyjeżdża z garażu (nie wiem jakie tam jest naprawdę nachylenie ale zgodnie z przepisami budowlanymi nie może być wieksze niż 25%) jednak chwilowe zużycie energii jest ze 3x większe (może trochę przesadziłęm ale x2 napewno)... Co prawda startuję z miejszej prędkości więc to też ma jakiś wpływ. W podanym linku do kanadyjskiej strony na dole są podane sposoby wyliczenia poszczególnych wartości... Jak uwzględniasz rodzaj silnika?
bartek - Pon 11 Lut, 2013

Co do nachylenia to dałem 32% z racji tego że takie jest max nachylenie drogi w Polsce.
Na symulatorze widać że przy takim podjeździe zużycie jest na poziomie 150-200Wh / km.

Nie uwzględniam rodzaju silnika - tylko maksymalną moc jaką generuje.
To ma być w miarę proste dla kogoś kto się na tym nie zna.

JerzyZ - Pon 11 Lut, 2013
Temat postu: Re: Symulator zasięgu roweru elektrycznego
bartek napisał/a:
Witam

Zrobiłem taką aplikację online do symulowania rzeczywistych osiągów rowerów elektrycznych: http://www.electricbikesimulator.com/

Szacunek dla pomysłu i wykonania - poza drobnym szczegółem: czy językiem polskim już nie wypada się posługiwać? A może chociaż przełącznik na wersję polskojęzyczną - dla tubylców? Lub dla ambitnego zaznaczenia, że to "Made in Poland".

bartek - Pon 11 Lut, 2013

Cytat:
Lub dla ambitnego zaznaczenia, że to "Made in Poland".

Będzie wersja "Pl". Tylko tak na początek "do pracy na tym", milej dla oka wyglądały mi napisy en :P

JerzyZ - Pon 11 Lut, 2013

A teraz dalsze uwagi:
1. Wizualizacja po pewnym czasie staje się męcząca - gdyby tak anty-zoom pozwalał na "oddalenie" koła tak, aby przy małej średnicy wystawało z lewej strony obrazka?
2. Brakuje mi zegara i aktualnej wartości Wh/km
3. Symulator działa "w czasie rzeczywistym" - ale kto będzie czekał do wyczerpania się baterii? Sprawę by rozwiązał suwak czasu.
4. W kolejnej wersji proponuję "program" wycieczki: ile km pod górkę, ile z wiatrem, ile w ruchu miejskim.
5. No i raport końcowy.
Co do wyników liczbowych, to wydają mi się zbyt optymistyczne ( w porównaniu z moim rowerem)
Szata graficzna super - pasuje do pozostałych stron Twojego autorstwa.

bartek - Pon 11 Lut, 2013

Cytat:
A teraz dalsze uwagi:
1. Wizualizacja po pewnym czasie staje się męcząca - gdyby tak anty-zoom pozwalał na "oddalenie" koła tak, aby przy małej średnicy wystawało z lewej strony obrazka?
2. Brakuje mi zegara i aktualnej wartości Wh/km
3. Symulator działa "w czasie rzeczywistym" - ale kto będzie czekał do wyczerpania się baterii? Sprawę by rozwiązał suwak czasu.
4. W kolejnej wersji proponuję "program" wycieczki: ile km pod górkę, ile z wiatrem, ile w ruchu miejskim.
5. No i raport końcowy.
Co do wyników liczbowych, to wydają mi się zbyt optymistyczne ( w porównaniu z moim rowerem)
Szata graficzna super - pasuje do pozostałych stron Twojego autorstwa.

- Zegar czasu się znaczy?
- Wskazanie aktualnych Wh/km jest na dole po lewej.
Suwak czasu, program końcowy i raport są ciekawymi pomysłami.
Program wycieczki to już chyba na osobny symulator :)

Co do Twojego zużycia... Dużo zależy od tych całych współczynników, których "nikt nie zna" i muszę je z czasem ustalać bazując na własnych testach.
- różne rodzaje ogumienia, ciśnienie w oponach itp. itd.

Szczygiel - Pon 11 Lut, 2013

Gratuluję Bartek,

przy mojej maszynie na 20" kołach symulacja wypada w 90% tak samo jak w rzeczywistości. Oczywiście trudno jest porównywać jazdę pod różnymi kątami nachylenia. Teraz powinienem pojeździć rowerem i dokładnie pospisywać wskazania watomierza na dystansie co dałoby mi możliwości wyjustowania np. oporów toczenia.
Niestety prawie na pewno czynnikiem zmieniającym rzeczywiste zużycie energii jest temperatura zewnętrzna (szczególnie przy kwasiakach).

Design ok. O gustach się nie dyskutuje. Jednym się podoba innym nie będzie i tyle.

JerzyZ - Pon 11 Lut, 2013

Cytat:
2. Brakuje mi zegara i aktualnej wartości Wh/km

Rzeczywiście, Wh/km jest jak byk! Mea culpa!
Co do zegara, to nadal go nie widzę.
"Dynamiczny" model symulatora jest bardzo spektakularnym pomysłem. Jakie ma zalety? Pozwala zmieniać parametry w czasie symulacji (czyli zmieniać warunki jazdy w czasie).
I to jest jego jedyna rzeczywista zaleta, bo przy założeniu stałości parametrów wszystko można wyliczyć statycznie - bez czekania aż energia się wyzeruje.
A najprostszy raport - to zamrożenie ostatnich wyników (do resetu lub nowego startu).
Pozdrawiam - Jerzy

bartek - Pon 11 Lut, 2013

No właśnie o to mi chodziło w tym symulatorze, żeby można było dostać łatwo przyswajalne info z czy się w ogóle je "rower elektryczny". Dla takich suchych wyliczeń to można zrobić prostszą wersję.
mmoto - Śro 13 Lut, 2013

Brawo Bartek!!!
Super symulator, zgadza się z moją praktyką.

bartek - Śro 13 Lut, 2013

Hej. Trochę zaktualizowałem symulator: www.electricbikesimulator.com

Dziękuje Koledze jerzyz za cenne uwagi. Niestety nie wszystkie dało się zrealizować.
Dodałem raport dla Tych którym nie chce się bawić w "fajerwerki" - działa dynamicznie według ustawień symulatora.
Dodany czas jazdy.
Zmieniony układ.
Dodany hamulec

Niestety opcji przewijania nie udało mi się zrobić. Chodzi o to że algorytm wyrównywania mocy przy np. podjeździe jest dość skomplikowany i nie umiałem wymyślić jak to zrobi. Kto wie... może za jakiś czas wpadnę na jakiś pomysł i się uda, obecnie mam trochę "zagotowany mózg".

Postanowiłem się podzielić wynalazkiem i dodałem możliwość generowania linka do symulatora z własnymi ustawieniami. http://www.electricbikesi...ndex,12,pl.html

Pod symulatorem dodam jeszcze możliwość dodawania komentarzy.

Wymyśliłem już jak ustalać współczynniki toczenia dla różnych opon, ciśnień, nawierzchni.
Nadworny elektronik ( mam nadzieje że Artur nie obrazi się za takie określenie :) ) skonstruuje mi urządzenie które będzie działało jak wszystkim dobrze znany Watomierz Turigy, ale będzie połączony z licznikiem km i z przyciskiem na kierownicy (no/off). Będę robił tak że dla danych opon etc. rozpędzę się na rowerze do stałej prędkości, wtedy przyciskiem na kierownicy uruchomię urządzonko i w miarę możliwości utrzymania stałych parametrów jazdy zmierzę: ilość zużytej energii, ilość przejechanych metrów i dokładny czas pomiaru. Z takich danych będzie można już coś wywnioskować...

Co myślicie??
A... no i jeszcze dodałem bardzo ważny napis: Made in Poland :)
Nad spolszczeniem jeszcze pracuje...

mmoto - Śro 13 Lut, 2013

Malutkie te Made in Poland, super narzędzie aby uzmysłowić chętnym do przeróbki na EV o co chodzi,
wrzuć na stronkę (lub tu na forum) kod na niewielki banerek.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group