To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - KEWET 5 city jet

eksperymentuj - Sob 13 Kwi, 2013
Temat postu: KEWET 5 city jet
Witam ! Jako ze to pierwszy post to przywitam sie krotko: jestem Czarek, mam 23 lata, od mniej wiecej 2 nosze sie z zamiarem konstrukcji pojazdu elektrycznego. Na poczatku mial to byc samochod, ale ostatecznie bedzie motocykl. Przekopujac megabajty danych na temat epv trafilem na to forum, z czego sie ciesze i mam nadzieje, ze pomozecie mi w projekcie !

Ale do rzeczy.

W koncu 2 dni temu kupilem za odpowiednik 1500zl Yamahe TZR 50 z potrzebujacym naprawy spaliniakiem(prawdopodobnie wymontuje i sprzedam z wydechem lub bedzie lezal).
Zalozenia projektu:
-zasieg 100km+ ( przy predkosci 60km/h)
-predkosc maksymalna 90km/h+


Przegladajac podobne projekty doszedlem do wniosku ze odpowiedni silnik bedzie mial 10kW mocy ciaglej.
Juz tu nasuwa mi sie pytanie - jak to jest z moca szczytowa, np napisane jest 23kW przez minute -jak sterownik to kontroluje by sie nie popalilo ?

Jakie akumulatory beda optymalne do motocykla ? Tak by wystarczyly na 5 lat, raz lub dwa razy dziennie ladowane.

Motocykl wazy 120-130kg obecnie, masa dopuszczalna 200kg.

Przegladajac oferty na allegro, szczeka opada, mysle nad kupnem czesci z USA np
http://www.electricmotors...tors_me1003.php
co o nim myslicie ?

Zalezy mi takze, by odzyskiwac energie przy hamowaniu, nie wiem jak to zrobic - zeby skutecznie hamowalo i jednoczescie sporo odzyskalo.

A przy odjeciu manetki gazu zeby silnik przestawal dawac moc, a zeby nie stawial duzego oporu ale jednoczesnie troche ladowal.

______
Teraz czekam na konstruktywna krytyke, wiedze i dluuuga dyskusje ! :)

Pir-serwis - Sob 13 Kwi, 2013

Wedle mnie za dużo oczekujesz-pociąga to spore koszty.
Czasem lepiej kupić gotowy fabryczny-np Vectrix.
Wejdź na blog kolegi CzesławT tu lub na samochodyelektryczne.org.
Polecam także stronę na Politechnice Wrocławskiej jest cały pdf 100stron z przeróbki dużego motoru.Albo litowe albo 100km nie zrobisz.
20tyś musisz wyłożyć.
Gdybyś się kusil robić na LEMCO jak oni,Agni team czy inni-mam komponenty na sprzedaż.

Sterownik tego nie kontroluje-to jest w Twoim interesie tak go ustawić na nieduże prądy lub patrzeć na zegary.
Chyba,że masz sterownik jakiś programowalny i to z wyższej półki,ale koszta.

tomasz_kombi - Sob 13 Kwi, 2013

Witaj na forum!

Bardzo ambitny projekt (szczególnie biorąc pod uwagę założenia co do prędkości i zasięgu).
Może ten materiał będzie dla Ciebie pomocny (tym bardziej, że zawiera kosztorys nieco podobnej konwersji i pewne elementy będą tutaj wspólne):
http://www.samochodyelekt...topic.php?t=295
W temacie jest odnośnik do pliku pdf gdzie znajdziesz szczegóły.

Adam Wysokiński - Sob 13 Kwi, 2013

eksperymentuj napisał/a:
A przy odjeciu manetki gazu zeby silnik przestawal dawac moc, a zeby nie stawial duzego oporu ale jednoczesnie troche ladowal.

To raczej niewykonalne. Przy elektrycznym pojeździe należy jak najwięcej jeździć wybiegiem. Jest to korzystne energetycznie. Przypuśćmy że jedziesz i zauważasz zmieniające się światło na czerwone. Odpuszczasz manetkę i dotaczasz się bez oporu nie zużywając prądu. Jeżeli silnik po puszczeniu gazu od razu odzyskuje energię to musi hamować, nie ma cudów. Przy odzyskiwaniu jest strata (wszystko działa ze sprawnością mniejszą niż 100%) i trzeba puścić gaz nieco póżniej a tym samym zużyć prąd. Hamowanie odzyskowe ma sens jeśli jest na życzenie a i tak to zysk niewielki.

eksperymentuj - Nie 14 Kwi, 2013

Pir-serwis
Domyslam sie ze koszty to sprawa na okolo rok czasu do rozlozenia by kola zaczely sie krecic.
Vectrix to nie ten styl a do tego musze zajac sie czyms konstruktywnym ;)
U CzeslawaT interesujacy projekt,intryguje mnie w nim ten pomiar sily pedalowania !
Po przestudiowaniu sekcji motocykle ze strony samochodyelektryczne.org nabrałem wątpliwości, czy silnik ok.10kW będzie wystarczający..? Co myślicie panowie? Z jednej strony niektóre samochody mają podobne, a chińskie nawet połowe takiego, ale te motocykle seryjne, rety... 2,4 i więcej x mocy !
Projekt z PW postaram się odszukac jutro, dzis juz spie na klawiaturze.
A jakimi częściami dysponujesz ? W tej chwili pytam z czystej ciekawości, bo pełną parą z projektem ruszę dopiero w tygodniu, gdy upewnie się co do późniejszej rejestracji tego pojazdu.

tomasz_kombi
Dzięki, faktycznie podobny projekt i uświadomiłem sobie że lwią częścią są 'drobiazgi' jak okablowanie, dystanse.

Adam Wysokiński
Liczyłem na cud :P
A czy jest możliwość większego odzysku powodując gwałtowne hamowanie ? Wyobrażam sobie to tak:prądnica stawiająca duży opór, wystarczający do zatrzymania pojazdu, uruchamiana alternatywnie dla hamulców tarczowych. ;> Czy ktoś już coś takiego wymyślił ? :)

Adam Wysokiński - Nie 14 Kwi, 2013

eksperymentuj napisał/a:
A czy jest możliwość większego odzysku powodując gwałtowne hamowanie ? Wyobrażam sobie to tak:prądnica stawiająca duży opór, wystarczający do zatrzymania pojazdu, uruchamiana alternatywnie dla hamulców tarczowych. ;> Czy ktoś już coś takiego wymyślił ?

Ja bym zrobił hamowanie dwuetapowe. Przy naciśnięciu hamulca rozpoczyna się hamowanie odzyskowe, najlepiej o sile regulowanej naciskiem a głębsze wciśnięcie hamulca powoduje zadziałanie hamulca mechanicznego. Miałem taki pomysł żeby go zrealizować u siebie. Planowałem zachować luz między popychaczem dzwigni hamulca a pompą hamulcową i tez zakres ruchu wykorzystać do sterowania potencjometrem siły hamowania. Mocne i głębokie wciśnięcie hamulca powoduje zadziałanie hamulca mechanicznego (bezpieczeństwo). Potencjometr trrzeba by podłączyć do sterownika z odzyskiem. Nie wiem natomiast czy takie sterowanie jest możliwe w jakimś sterowniku z odzyskiem. Jeśli nie to faktycznie można by zastosować drugi silnik jako prądnicę i sterować prąd ładujący czyli siłę hamowania drugim regulatorem. Tylko niestety komplikuje to układ i zwiększa koszty :sad:

eksperymentuj - Nie 14 Kwi, 2013

Adam Wysokiński napisał/a:
zakres ruchu wykorzystać do sterowania potencjometrem siły hamowania. Mocne i głębokie wciśnięcie hamulca powoduje zadziałanie hamulca mechanicznego (bezpieczeństwo). Potencjometr trrzeba by podłączyć do sterownika z odzyskiem. Nie wiem natomiast czy takie sterowanie jest możliwe w jakimś sterowniku z odzyskiem. Jeśli nie to faktycznie można by zastosować drugi silnik jako prądnicę i sterować prąd ładujący czyli siłę hamowania drugim regulatorem. Tylko niestety komplikuje to układ i zwiększa koszty :sad:


Hm, niezly pomysl ! Tylko faktycznie ciekawe czy mozliwe, bo 2 silniki i 2 regulatory to wieksze koszta no i w takim pierdziulku jak TZR to duza masa dodatkowa i duzo miejsca zabraloby.
A te sterowniki z odzyskiem hamowania o wiele drozsze sa ? Jak to dziala? W momencie gdy silnik nie oddaje mocy, jest mozliwosc przelaczyc go do ladowania czy jak ?

wiciu_r - Nie 14 Kwi, 2013

Jeśli off-topic to sorry, ale jak na youtubku wpisze się hasło "motocykl elektryczny" to widać nasze krajowe fajne przeróbki. Wręcz sam się zastanawiam czy czegoś takiego gotowego nie kupić.
Adam Wysokiński - Nie 14 Kwi, 2013

eksperymentuj napisał/a:
w takim pierdziulku jak TZR to duza masa dodatkowa i duzo miejsca zabraloby.

A czemu wybrałeś taki mały motocykl (motorower) do przeróbki?
W większym po wyrzuceniu ciężkiego silnika było by więcej dostępnych kilogramów na aku.
Mój samochód był o 50 kg cięższy od oryginalnego pomimo 400 kg aku bo dużo wyrzuciłem.

eksperymentuj - Nie 14 Kwi, 2013

wiciu_r
Przegladalem nieraz, ta zuzia gs niezle zrobiona, mialem kiedys takiego spaliniaka, dobre maszyny tylko ciezkie jak to turystyki.

Adam Wysokiński
Wlasnie takie pierdziulko wybralem ze wzgledu na mase, rozmiar, prowadzenie. Do tego to byla okazja, rozgladalem sie od dluzszego czasu a teraz finanse pozwolily i za odpowiednik 1400-1500zl kupilem. Rocznik w miare mlody 2003, rama, zawieszenie hamulce w dobrym stanie, plastiki pobite troche ale tragedii nie ma. Jak z tych maszyn na ktorych do tej pory jezdzilem to ten dobrze mi sie zachowywal na zakretach i w ruchu miejskim(mimo ze pojemnosc mala-ale tu przeciez bedzie porzadny silnik niedlugo juz siedzial). Mam 173cm i waga to roznie xD 65-75, z wieksza maszyna mam klopoty czasem.

Adam Wysokiński - Nie 14 Kwi, 2013

A ile miałoby być tam kg akumulatorów? Zasięg, który napisałeś że chciałbyś mieć to bez sporego pakietu ciężko
eksperymentuj - Pon 15 Kwi, 2013

Hm nie wiem jeszcze, myslalem o litowych i tak 50-70kg zalezy co tam egzamin jakosc/cena zda.
Wkurzylem sie dzis, bylem zarejestrowac i okazalo sie ze nie dostalem kompletu dokumentow, a czulem ze troche tanio mimo wszystko moto jest, dzwonilem do tego goscia i mial odrazu zadzwonic wyjasnic sprawe a nic nie zrobil, zadzwonie jeszcze jutro a jak nie to bedzie trzeba osobiscie go odwiedzic i powyjasniac, rety:/
-------------------------
Uff ruszyla sie sprawa, ma mi doslac niedlugo brakujace papiery. zaoferowal ze jak tylko dostanie od poprzedniego wlasciciela kopie dowodu to przywiezie mi.^^ Mega ulga.

Im dluzej czytam tym mniej ogarniam. Przegladam silniki ze strony electricmotorsport i porownuje ze szczotkami i bezszczotkowe. Miedzy pierwszym a drugim 100%roznicy ceny, ktory bedzie lepszy ? Na jak dlugo wystarcza takie szczotki ? Jak wyglada awaryjnosc obydwu takich ? Motenergy ME1115, PMAC-DS (ME0913), EMC-RT200 - nad tymi sie najdluzej rozwodze. Czy bedzie problem z dobraniem kontrolera ? Czy cena silnika bezszczotkowego jest uzasadniona funkcjonalnoscia ?

eksperymentuj - Pią 19 Kwi, 2013

Hej ! Wlasnie kupilem autko elektryczne
http://www.finn.no/finn/c...nnkode=41006892
dokladnie to. Musze jescze je przywiezc bo to 250km ode mnie. I teraz zastanawiam sie - bo jest bez akumulatorow - czy rozebrac je i przelozyc silnik do tej yamahy czy tez dokupic akumulatory i uzywac te gotowe auto. Co radzicie ?;>

Anonymous - Sob 20 Kwi, 2013

Autko :D
Przynajmniej ja ;)

Adam Wysokiński - Nie 21 Kwi, 2013

Ja bym nie rozbierał, to piękna bryczka :smile:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group