To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Problem z manetką

Anonymous - Pią 03 Maj, 2013
Temat postu: Problem z manetką
Przerabiam skuterek na silnik DC, wcześniej był BLDC. Na kierownicy jest manetka, raczej typowa z pudełeczkiem z 3 diodami full, half i empty plus mały włącznik poniżej. Zgodnie z rozpiską podałem napięcie 5V na manetkę i 24V na wskaźnik. Normalnie zapala się zielona lampka full. Jak doda się gazu, to po jakichś 5 sekundach silnik się wyłącza i mruga dolna, czerwona lampka na dole. Redukuję gaz do zera znów zapala się zielona i gdy znów dodam gazu silnik się wyłącza. Pracuje cały czas tylko na minimalnych obrotach. Jesli pstryczek (coś na zasadzie stacyjki) wyłączę i ustawię manetkę na pełny gaz po włączeniu pstryczka zaczyna migać środkowa, żółta dioda i silnik się nie kręci. Po odjęciu gazu zapala się znów zielona i na chwilę można dodać gazu na pełnych obrotach. Sprawdziłem napięcie sterujące i zmienia się od zera do 4V, ale w momencie wyłączenia się silnika powoli opada do zera.
Ki diabeł? Spotkał się ktoś z takim przypadkiem?
Co oznacza błyskanie tych diod? Wcześniej nie błyskały.
To taka manetka:



Jak podłączam typową manetkę, to wszystko działa normalnie. Ale nie chciał bym wymieniać oryginalnej z ledami na zwykłą.
Tamtą manetkę się jakoś programuje? Dziwi mnie to miganie.

gienek333 - Pią 03 Maj, 2013

1 odnośnie żielona czerwona sprawdzić napięcie na aku pod obciążeniem. 2 sytuacja w pojazdach elektrycznych stosuje się takie zabezpieczenie, że przy włączaniu tzw stacyjki pedał gazu musi być na zero. Tak się robi dla bezpieczeństwa, np przy samochodach czy wózkach jest również czujnik w fotelu. Wyobraź sobie że jest uszkodzona manetka i daje sygnał na maxa, a ty włączasz stacyjkę.
Anonymous - Pią 03 Maj, 2013

Napisałem, że na drugiej manetce pracuje prawidłowo?
Tu się coś dzieje z kontrolą napięcia w samym wskaźniku, jeździłem na tym wskaźniku parę lat i nigdy mi nie migały diody. Włącznikiem się uruchamiało manetkę i wskazania ledów i normalnie się jeździło. Teraz coś mruga i nie wiem z jakiego powodu. Tu są jakieś powiązania między stanem baterii pokazywanym na ledach a napięciem manetki. Może ktoś to kiedyś rozbierał? Bo zwykłe diody led nie migają same z siebie.

gienek333 - Pią 03 Maj, 2013

Ale druga manetka nie ma kontroli napięcia, więc nie wie jakie jest napięcie. Przecież sprawdzenie napięcia miernikiem to parę sekund.
Anonymous - Pią 03 Maj, 2013

Napięcie jest OK. Pod obciążeniem spada do 23V. A ledy pokazują napięcie, nic nie kontrolują. Kontroler kontroluje napięcie, a ledy pokazują tylko jego stan. Po zapaleniu się migającego czerwonego leda silnik stoi, więc napięcie jest rzędu 25V. Normalnie, w czasie jazdy na poprzednim kontrolerze, napięcie spadało i po kolei zapalały się diody zielona - żółta - czerwona, aż do wyłączenia silnika. Teraz z zielonego przeskakuje od razu na migające czerwone i robi stop. Puszczenie manetki powoduje ponowne zapalenia się zielonego i silnik znów można rozpędzić.
Idę to rozebrać i zobaczyć co siedzi w środku.

Anonymous - Pią 03 Maj, 2013

Czy jest możliwe, że ta manetka ma jakieś ustawienia napicia pomiarowego? Że może pracować np. przy 24, 36, 48V? A tylko ustawia się ją jakąś kombinacją z wyłącznikiem i manetką?
Adam Wysokiński - Pią 03 Maj, 2013

Na pewno źle nie podłączyłeś?
W takiej manetce ze wskaźnikiem część regulacyjna jest normalna (rozbierałem) i dodatkowo jest prosty pomiar napięcia podłączony do aku. Może być wspólna masa. A tem włącznik to jakieś "turbo" ? Te manetki to są raczej na konkretne napięcia np. 24 czy 36.
Jeździłem teraz na takiej ze wskaźnikiem i go nie podłączałem, było ok.

Anonymous - Pią 03 Maj, 2013

Ten wyłącznik włącza wyświetlanie stanu baterii i jednocześnie silnik (regulację manetką) coś jakby dodatkowa stacyjka. Zdjąłem manetkę i próbowałem ją rozebrać, ale to jest pozaklejane i zaczyna mi pękać przy próbie rozebrania. Ale kolorki na wtyczce nie bardzo mi pasują do rozpisanych wyprowadzeń na starym kontrolerze. Dziś mam już dość, jutro się pobawię z tymi przewodzikami, bo typowo czarny czerwony i zielony wychodzą z manetki, a tu te kolory są w innej kolejności, niż opisane złącza na wtyczce kontrolera. Na kontrolerze, licząc złącza na wtyczce opisane jest U (24V), 5V, hamulec, MASA, sygnał z manetki i jakieś 2 wolne (niepodłączane), a kabelki na wtyczce od manetki mają kolejność niebieski, czerwony, zielony, biały, żółty, czarny.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group