To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Napęd z silnikiem poza kołem - Kalkulator przekładni

Nostusek - Wto 14 Maj, 2013
Temat postu: Kalkulator przekładni
Z nudów w pracy zrobiłem prosty kalkulator wyliczający nam prędkość naszego pojazdu w zależności od zastosowanego przełożenia , prędkości obrotowej silnika oraz rozmiaru kół w CALACH!

Na zółtym tle kalkulatora wystarczy wpisać obroty,wielkość przełożenia oraz średnicę koła w calach aby uzyskać masę ciekawych informacji bez sięgania po ołówek i kalkulator.

Dane wyliczone na szarym tle to wyniki wyliczeń.

WAŻNE - kalkulator liczy przekładnie TYLKO MULTIPLIKUJĄCE MOMENT OBROTOWY - czyli zmniejszające obroty koła jezdnego względem obrotów silnika.

Do uruchomienia aplikacji wystarczy MS Excel (format XLS) lub również wersja dla Open Office (format ODS) - niestety nie da się go dodać do forum.

mmoto - Śro 15 Maj, 2013

Dobre! Rzeczywiście nie trzeba bazgrać ołówkiem.
Czy średnicę koła wylicza z oponą? Nigdy nie mierzyłem czy to duża różnica.

Nostusek - Czw 16 Maj, 2013

Niestety kalkulator nie uwzględnia w obliczeniach opony - wprowadza się jedynie średnicę koła - zawsze można dodać cal czy dwa na oponę ekstra - wtedy wyjdzie dokładniej. Ale w rowerze to ma tak marginalne znaczenie że wyniki można niemalże pominąć...
matii000 - Pią 18 Kwi, 2014

Czy licząc przekładnie na pasku htd, wyliczamy przekładnie licząc średnice rolek, czy ilość zębów w rolce?
JerzyZ - Pią 18 Kwi, 2014

matii000 napisał/a:
Czy licząc przekładnie na pasku htd, wyliczamy przekładnie licząc średnice rolek, czy ilość zębów w rolce?
Nie widzę różnicy - z dokładnością do pomiaru i obliczeń musi wyjść to samo.
Nostusek - Pią 18 Kwi, 2014

W przekładniach gdzie nie może zajść poślizg (łańcuchowe lub napędzane pasem zębatym) elementu współpracującego uwzględnia się ilość zębów. Liczenie przekładni na podstawie średnicy kół pasowych liczysz dla pasów stożkowych lub wielorowkowych - te mogą się pośliznąć po swojej bieżni i nie ma innego sposobu na obliczenie przekładni jak podanie proporcji kół zdawczego i napędzanego. Pas HTD to jak mi wiadomo pas zębaty więc liczysz ilość zębów koła napędzanego i napędzającego. Jeśli przekładnia ma obroty wyjściowe większe niż obroty wejściowe to mnożysz obroty napędu przez przełożenie aby otrzymać wartość obrotów na wyjściu, jeśli przekładnia jest typu redukcyjnego (zmniejsza obroty na wyjściu względem wejścia) to obroty wejściowe dzielisz przez przełożenie. Odwrotna sytuacja jest natomiast z momentem obrotowym, jeśli przełożenie robisz by zwiększyć obroty na wyjściu to wartość momentu obrotowego wejściowego dzielisz przez przełożenie i wiesz ile będzie na wyjściu. Jeśli redukujesz obroty przekładnią to mnożysz wartość momentu wejściowego przez przełożenie

Przykład przekładni redukującej:
Obroty wejściowe - 1000 obr/min
Moment wejściowy 10 Nm
ilość zębów koła wejściowego - 10 = Z1
ilość zębów koła wyjściowego - 100 = Z2

Wyliczenia.
P (przełożenie) = Z2 / Z1 = 100 / 10 = 10
M (moment) P x M = 10 x 10 Nm = 100Nm
Obroty wyjściowe: 1000 obr/min / P = 1000 / 10 = 100 obr/min na wyjściu.

Przekładnia przyspieszająca obroty:
Obroty wejściowe - 1000 obr/min
Moment wejściowy 10 Nm
ilość zębów koła wejściowego - 100 = Z1
ilość zębów koła wyjściowego - 10 = Z2

Wyliczenia:
Przełożenie - 100/10 = 10
Moment: 10Nm / 10 = 1Nm
Obroty: 1000 obr/min x 10 =10000 obr/min

Chyba teraz załapią wszyscy.

matii000 - Pią 18 Kwi, 2014

Dzięki wszystko już wiem


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group