To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Mój e-SCOTT mały full :)

Pykacz - Czw 18 Lip, 2013
Temat postu: Mój e-SCOTT mały full :)
Zaczęło się od zakupu rowerka . Padło na używany rower za rozsądne pieniądze . Szczęśliwie trafił się markowy rower firmy SCOTT na amortyzowanej ramie czyli tak zwany full :grin: .

Wszystkie fotki po kliknięciu na miniaturkę w pełnym rozmiarze (robione kalkulatorem więc jakość taka sobie choć wystarczająca by zobrazować co i jak ).
O taki golas :



Po sezonie zacząłem kombinować jakby tu sobie jeżdżenie ułatwić i zakupiłem kompletną instalację z silnikiem 48V 1200W . Trochę się przestraszyłem mocy po poczytaniu tego forum i odpuściłem duże mocne silniki sprzedając cały zestaw nawet go nie instalując.
W tym roku już kombinowałem z konwersją na elektryczny rower z mniejszym silnikiem w przednie koło firmy 9C model 350f (350W 36V) . Koło udało się zapleść za pierwszym razem (a robiłem to też pierwszy raz w życiu ) i naciągnąć co ciekawe koło nie bije wcale pomimo że obyło się bez centrowania :grin: . Naciągnąłem porządnie za pierwszym razem i od tej pory nic z kołem nie robiłem (wczoraj sprawdzałem palcami naciąg i czy jest OK centrowanie i okazało się że jest tak jak było w momencie zaplatania koła więc nic z nim nie robiłem .
Silnik założyłem , koło w ramę a w zasadzie w amortyzator , sterownik , manetka i inne drobiazgi na miejsce . No i zaczęło się kombinowanie jaką baterię zbudować z ogniw przeze mnie posiadanych w znacznych ilościach :grin: i jak ją umieścić w ramie .
Nieśmiałe próby z ilością cel by nie przedobrzyć z napięciem i przy okazji zobaczyć jak się silnik sprawuje na nominalnym napięciu 36V zbudowałem baterię 10s4p i podłączyłem do instalacji podklejając ją tymczasowo na taśmę z włóknem szklanym pod ramę .
Tak to wyglądało bez baterii

I z prowizoryczną baterią 10s4p (37V 13Ah) .


Potem nastąpiła chwila testów i radochy z jazdy :) Po drodze oczywiście eksperymenty z podnoszeniem napięcia (najpierw o 2s a potem o następne 2s czyli stanęło na 14s4p czyli 51,8V 13Ah) .
Następnie wypadałoby to jakoś zgrabnie zamknąć w jakimś opakowaniu i powiesić na ramie :) . Jak pomyślałem tak zrobiłem .

Bateria jest tak mocowana by po wypięciu jednej wtyczki odłączyć ją od sterownika i wyjmując specjalny"kluczyk" :lol: można ją było wyjąć z ramy w 5sek aby można było ją ładować w domu . Jeszcze nie jest pomalowana . Obudowa jest wykonana z blachy zamknięta "korkami" z drewna w których są wykonane wybrania osadcze do ramy . Bateria (680Wh) swoim ciężarem (jakieś 5,5kg) sama niejako się wpasowuje i klinuje w ramie . Dodatkowo zabezpieczone jest to małym "kluczo-klinem" . Rozwiązanie tymczasowe ale sprawdza się znakomicie i nie wiem czy wymyślę coś lepszego . :roll:
Rower w całej okazałości


Rowerem robię od 38-48km na ładowaniu w zależności od zużycia energii wychodzi mi jakieś od 13,5-17Wh/1km .
W obu przypadkach nie ruszam z pedałów (zawsze silnikiem tak się jakoś głupio nauczyłem i tak już zostało) :oops:
:mrgreen: Nie wspomagam nogami przy tych poborach mocy .Ze wspomaganiem jest więcej zasięgu (wspomagam tylko przy podjazdach pod strome górki tak by silnik nie zwolnił do prędkości mniejszej niż 20km/h a jest co wspomagać bo ważę 95kg) . Prędkość max po równej prostej drodze na tym zestawie 40-42km/h a jak trafi się z minimalnej górki to dochodzi do 47-48 a max 53km/h jechałem . Rower ma ramę 20cali i koła 28cali (700x42C) w oponach napompowane 5-5,5bar . Sterownik podaje max 16A prądu w silnik co przy tym napięciu daje max 880-900W mocy przy ruszaniu a po równym przy 40km/h jest jakieś 500W poboru według wskazań Pikacz V2 od kolegi tas z forum .
.
Na razie zrobiłem nim dopiero 320km ale nic się nie dzieje .
Na razie zostało tylko jakoś wykończyć obudowę baterii (farba albo folia ) i schować jakoś kabelki przy sterowniku .
I to chyba tyle . :cool:

buckowina - Czw 18 Lip, 2013

Fajny rowerek, tylko dziwie się, czemu zrezygnowałeś z silnika 1200w?
tas - Czw 18 Lip, 2013

To jest ten 57 amperowy potwór? :D
Pykacz - Czw 18 Lip, 2013

buckowina napisał/a:
Fajny rowerek, tylko dziwie się, czemu zrezygnowałeś z silnika 1200w?

Bo uległem opiniom że będzie za mocny i za szybki i że na rowerze 50km /h jak pojadę to się na 100% zabiję i tym podobne opinie . :lol:

Pykacz - Czw 18 Lip, 2013

tas napisał/a:
To jest ten 57 amperowy potwór? :D

Tak był rzeczywiście przez chwilkę potem 46A , 36A a potem 32A i 26A tak do zobaczenia jakie są różnice . Tak ze 2 km przebiegu na każdej wartości prądu . Teraz jest znowu na 16A . :mrgreen: Bo co prawda moc była i przyspieszenie też sporo większe ale i też zasięg zmalał . :mrgreen:

buckowina - Sob 10 Sie, 2013

Z jakich ogniw zrobiona jest ta bateria?
Pykacz - Sob 10 Sie, 2013

buckowina napisał/a:
Z jakich ogniw zrobiona jest ta bateria?

Z 56szt Li-ion pryzmatycznych (14s4p 683Wh) . http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1707



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group