To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - schemat silnika bezszczotkowego

jurekoli - Pon 22 Lip, 2013
Temat postu: schemat silnika bezszczotkowego
W czasie wymiany opony w rowerze elektrycznym uszkodziłem (lub taki zbieg okoliczności) coś w silniku i po zmontowaniu silnik pracuje powoli i bardzo się trzęsie ,oczywiście trzeba mu pomóc ruszyc
Po podłączeniu do sterownika podobnego silnika wszystko jest w porządku.
Myślałem że może przerwałem któryś z tych cienkich kabli ale po rozebraniu silnika okazało się że żaden z kabli nie jest przerwany .Po odłączeniu od sterownika poszczególnych cienkich kabelków żółty i zielony reagują na pracę silnika natomiast niebieski nie. Nie wiem co to są w silniku za elemeny podobne do tranzystorów o symbolu S 41329 . Być może że to uszkodzenie jednego z nich jest przyczyną nie równej pracy silnika?
Jeżeli ktoś zechciałby mi podpowiedzieć jak mam ten problem rozwiązać bym był wdzięczny.

tas - Pon 22 Lip, 2013

Szarpanie, nierówna praca, niemożność ruszenia z miejsca to typowa oznaka braku komunikacji sterownik <- czujnik halla. Może nie działać on sam, przerwać się przewód lub nie stykać na złączce ze sterownikiem.

Przepikaj miernikiem czy jest przejście między nogami halla, a wtyczką ze sterownika. Jeden z przewodów powinien mieć przerwę i trzeba naprawić. Jeśli wszystkie przewody są ok to awarii można doszukiwać się w samym czujniku.

Anonymous - Pon 22 Lip, 2013

Szukaj uszkodzenia czerwonego kabla, lub hallotronu do niego podłączonego. Sprawdź czy sam hallotron nie wysunął się z gniazda, albo jakaś nóżka się nie urwała.
jurekoli - Pon 22 Lip, 2013

zeeltom napisał/a:
Szukaj uszkodzenia czerwonego kabla, lub hallotronu do niego podłączonego. Sprawdź czy sam hallotron nie wysunął się z gniazda, albo jakaś nóżka się nie urwała.

Jak już podałem w poprzednim opisie podejrzewam wydaje mi się że nie działa jeden z trzech będących w silniku hallotronów(S41329). Praca silnika wskazuje na sterowanie dwoma hallotronami a kiedy trzeci nie steruje następuje wyłączenie ale siłą rozpędu silnik kręci nadal w tym miejscu zwalniając co obiawia się takim turkotem. Szukałem tego typu hallotronu ale niestety nie znalazłem , są natomiast inne ale nie wiem czy można je zastąpić ?W czasie kiedy sprawdzałem reakcję sterowania już włączonego silnika to po odłączeniu cienkiego kabla zielonego silnik jeszcze bardziej zwalniał, to samo było gdy włączyłem zielony a wyłączyłem żółty natomiast po odłączeniu lub załączeniu niebieskiego nie było żadnej reakcji.Nie znam się za bardzo na tego rodzaju sterowaniu i chciałbym zapytać czy jest możliwość sprawdzenia takich hallotronów czy są sprawne n.p. miernikiem?

barmal - Wto 23 Lip, 2013

Hej,
a nie chodzi czasem o ten?

http://www.mouser.com/ds/...art.1-95457.pdf

Pozdrawiam

Anonymous - Wto 23 Lip, 2013

Hallotrony możesz sprawdzić woltomierzem podłączając napięcie zasilania do czerwonego (+) i czarnego (-) 5V i mierząc napięcie między plusem a trzema pozostałymi końcówkami hallotronów. Kręcąc kołem na każdym z nich powinno się pojawiać i zanikać napięcie rzędu 5V. Jeśli któryś zachowuje się inaczej, to trzeba szukać w nim przyczyny. Urwana nóżka lub kabelek zazwyczaj jest powodem. Czasem hallotron wysunie się z gniazda w blachach stojana i wtedy tez może nie działać.

Tu masz hallotrony jakich potrzebujesz:

http://www.conrad.pl/Czuj...onrad&pi=153775

http://www.sklep.cyfronik...ny-3-nogi/24967

jurekoli - Wto 23 Lip, 2013

Spróbuję pomierzyć.Dziękuję .
Niestety nie mogę nigdzie znależć opisu tego typu hallotronów .Może ktoś mi podpowie jak można by ten problem rozwiązac.

borsuk - Czw 25 Lip, 2013

jurekoli napisał/a:
Spróbuję pomierzyć.Dziękuję .
Niestety nie mogę nigdzie znależć opisu tego typu hallotronów .Może ktoś mi podpowie jak można by ten problem rozwiązac.

Opis takich hallotronów masz tutaj wraz z amerykańską czyli łopatologiczną instrukcją.
Pozdrawiam
borsuk

jurekoli - Czw 25 Lip, 2013

Dzięki 'Borsuk" ale nie zabardzo kumam po anglo amerykańsku.
borsuk - Czw 25 Lip, 2013

jurekoli napisał/a:
Dzięki 'Borsuk" ale nie zabardzo kumam po anglo amerykańsku.

Jest to czujnik Halla Honeywell SS41, SIP, bipolarny.
Opis np. tu

tomson - Czw 25 Lip, 2013

widzę w tym silniku trochę inny sposób zamocowania czujników wynika to pewnie ze specyfikacji uzwojenia i ilości biegunów bo czujnik hala z środkowej fazy jest obrócony o 180°
możesz napisać ile biegunów ma ten silnik i zębów stojana.

Anonymous - Pią 26 Lip, 2013

Dotąd widziałem dwa zewnętrzne w szczelinie i środkowy po środku blach, albo odwrotnie, teraz nie pamiętam, ale wszystkie były odwrócone w jedną stronę. Możliwe, że tu jest inaczej, może to nie jest 120 stopni, tylko 60? Rozbierał ktoś silnik 60 stopni? Ja miałem do czynienia tylko ze 120 stopni. Może to jest ta różnica?
jurekoli - Pią 26 Lip, 2013

tomson napisał/a:
widzę w tym silniku trochę inny sposób zamocowania czujników wynika to pewnie ze specyfikacji uzwojenia i ilości biegunów bo czujnik hala z środkowej fazy jest obrócony o 180°
możesz napisać ile biegunów ma ten silnik i zębów stojana.

W silniku są 48 rowki uzwojone. 45 bez hallotronów a w trzech są hallotrony.(jak na zdjęciu)
Z silnika wychodzi 8 kabli . 5 cienkich (czerwony czarny żółty zielony i niebieski) i trzy grube.
W piaście koła są 16 magnesy.

jurekoli - Pią 26 Lip, 2013

borsuk napisał/a:
jurekoli napisał/a:
Dzięki 'Borsuk" ale nie zabardzo kumam po anglo amerykańsku.

Jest to czujnik Halla Honeywell SS41, SIP, bipolarny.
Opis np. tu

Kupiłem SS411A ale nie wiem czy to może zastąpić S41329.

Anonymous - Pią 26 Lip, 2013

Jeśli jest przełączający, to pewnie będzie pasował.
Wyżej podałem ci linki do hallów, które na pewno działają, bo sam je stosowałem.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group