To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - problem z głośnym silnikiem 36V/250W
Anonymous - Śro 24 Lip, 2013 Temat postu: problem z głośnym silnikiem 36V/250W Witam, chciałbym prosić o pomoc kogoś z doświadczonych forumowiczów...
Mam 3 letni e-rower (niestety chiński). W zeszłym roku jesienią odmówił posłuszeństwa. Po zimowych analizach problemu, kilka dni temu został wymieniony sterownik, na niemal identyczny (drobne przeróbki wtyczek sygnałów z hamulców).
Po podłączeniu, wszystkie funkcje działają (prawidłowa reakcja na manetkę - płynna zmiana prędkości, wspomaganie POS, odcięcie przy hamowaniu, itp.), ale silnik pracuje dość głośno, czego nie zaobserwowałem jesienią. Przypomina to warkot, jakby coś obcierało o oponę. Przy wyłączonym zasilaniu (pedałując), tylne koło obraca się płynnie i bezgłośnie, a hamulce działają sprawnie (myślałem, ze to szczęki...). Myślałem również o łożyskach, ale czy wówczas koło by się płynnie obracało ?
Sprawdzałem również halotrony (miernikiem) i wszystkie wykazują tą samą rezystancję. A warkot jest słyszany przez cały czas niezależnie od położenia koła.
Skończyły mi się pomysły. Pozostaje jedynie uszkodzony sterownik lub coś się "zastało" przez zimowy postój. Czy ma ktoś jakieś pomysły co do tego warkotu (jakby psa ) ?
z góry dziękuję.
Anonymous - Śro 24 Lip, 2013
Pokombinuj z podłączeniem hallotronów i cewek w silniku. Masz złą kombinację przewodów.
Anonymous - Śro 24 Lip, 2013
A nie grozi to jakimś nieprzyjemnymi konsekwencjami ? typu spalone uzwojeni lub sterownik lub uszkodzone łożysko ?
Czyżby podobne sterowniki miały różne kolory przewodów sterujących ?
buckowina - Śro 24 Lip, 2013
Ważne, abyś tylko nie zamienił przewodów zasilających hallotrony. Mój silnik też podobnie pracował, szarpał itp. ale po zamianie przewodów od hallotronów zaczął poprawnie pracować
Anonymous - Śro 24 Lip, 2013
Ok jutro zaczynam testy
Zacznę je od porady z metodyki naprawy: "...zamieniamy miejscami kolory niebieski i żółty w silniku i w hallotronach..." BTW dzięki zeeltom za tak precyzyjne porady
Anonymous - Śro 24 Lip, 2013
Może u ciebie inne kolory zadziałają. Kolory w sterownikach są podobne, ale kolejność może być zupełnie inna.
Dobraku - Śro 24 Lip, 2013
Możesz pokombinować, jak koledzy sugerują z zamianą kolejności faz na hallotronach i cewkach silnika. Tylko nie zamieniaj przewodów zasilajacych hallotrony ( cienkie czerwony - czarny te zostaw "zgodnie")
buckowina - Śro 24 Lip, 2013
może prosciej: czarny i czerwony kabel na 5-pinowej wtyczce zostawiasz tak jak jest, zapisujesz sobie, jak są obecnie połączone przewody i możesz zacząć zamienianie kolejności pozostałych 3 kabelków
Anonymous - Czw 25 Lip, 2013
Rozumiem, że równocześnie ze zmianą kolorów na wtyczce z hallotronów, w ten sam sposób zmieniam kolory na głównych przewodach zasilania cewek silnika (np. zamiana żółty<=>zielony dotyczy i wtyczki z halli i grubszych pojedynczych zasilających) ?
Anonymous - Czw 25 Lip, 2013
Najpierw zmieniasz kable w hallotronach. Masz 4 kombinacje. Potem zamieniasz dwa kable na silniku i znów 4 kombinacje na hallotronach. I tak 4 razy. W sumie jest 16 kombinacji połączeń.
Anonymous - Czw 25 Lip, 2013
Nie chcę się wymądrzać... ale chyba więcej niż 4 kombinacje. 3 przewody to 3! (silnia czyli 1*2*3) = 6 kombinacji. Odejmując pierwotną to mam 5 do sprawdzenia:
jest np. ż-n-z (żólty-niebieski-zielony)
a może być:
ż-z-n
n-ż-z
n-z-ż
z-n-ż
z-ż-n
Mylę się ? Czy może któraś kombinacja (np. odwrotna - z-n-ż) z założenia nie powinna być uwzględniana jako błędna ?
Chyba że faktycznie, ze względu na to, że jest to koło, to nie uwzględniamy kolejności będącej tak naprawdę ciągiem ale przesuniętym w fazie:
ż-n-z = n-z-ż = z-ż-n ...
Anonymous - Czw 25 Lip, 2013
1-2-3
2-1-3
1-3-2
3-2-1
i to samo dla silnika, więc 4x4=16
Jeszcze moze być 3-1-2, ale to jakby powtórka 1-2-3-1-2-3
borsuk - Czw 25 Lip, 2013
ArtD napisał/a: | Rozumiem, że równocześnie ze zmianą kolorów na wtyczce z hallotronów, w ten sam sposób zmieniam kolory na głównych przewodach zasilania cewek silnika (np. zamiana żółty<=>zielony dotyczy i wtyczki z halli i grubszych pojedynczych zasilających) ? |
Mnie zawsze wystarczała zamiana niebieskiego i żółtego (co prawda testowałem tylko 4 kontrolery). Tu na dole strony jest pomocny rysunek
pozdrawiam
borsuk
Anonymous - Czw 25 Lip, 2013
TA-DA !!!
No i działa jak nowy !
Jednak przez pomyłkę lub intuicyjnie zamieniłem zielony (nie niebieski) z żółtym, jednocześnie w hallotronach i na zasilaniu silnika... Doszedłem do wniosku, że chińskie bo chińskie ale jakąś logikę mieć musi, więc jak "szpecjaliści" zmienili kolejność kolorów na hallotronie, to i założyłem równocześnie taką samą zmianę w zasilaniu cewek ... no i wyszło za pierwszym razem !!!
Dziękuję wszystkim za okazaną pomoc i porady.
Anonymous - Czw 06 Mar, 2014
Daj fotki tego elementu.
|
|
|