To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - problem z głośnym silnikiem 36V/250W

Anonymous - Sob 04 Kwi, 2015

Rozebrać silnik i przyjrzeć się dokładnie, co widać w środku. Jakieś opiłki od tarcia, poobcierane brzegi, brzęczenie blach i uzwojeń naprawiałem klejem Kropelka ;)
oleka - Sob 04 Kwi, 2015

Jestem w trakcie rozbierania i utknąłem w tym momencie pokazanym na fotkach.
Co dalej zrobić ?

Anonymous - Sob 04 Kwi, 2015

Przyjrzyj się na obwodzie, czy nie ma śladów jakichś otarć i sprawdź stan zębatek i ich luzów na satelitach.
Jak wszystko OK, to nawal tam jakieś smaru typu towot. Ja używam jakiegoś zielonego smaru o konsystencji towotu. Jaki jest stan łożysk? Nie ma luzów?
Potrząchaj tym silnikiem i posłuchaj, czy coś nie lata i nie stuka w środku.
Przed ponownym złożeniem przedmuchaj go w środku całego silnym sprężonym powietrzem a potem jeszcze wyczyść szmatką wszystkie powierzchnie, które mogą się ocierać w czasie obrotów.
Przed założeniem koła do roweru wkręć oś silnika w imadło przez jakieś drewienka i sprawdź czy te brzęczenie występuje bez wkręcania do roweru.

oleka - Sob 04 Kwi, 2015

Nie ma luzów, otarć i niczego innego podejrzanego.
Chciałbym dostać sie do uzwojeń, ale utknąłem, z obu stron blokują mi
dostęp łożyska. Zobacz foty z mego postu wyżej.

Anonymous - Sob 04 Kwi, 2015

Spróbuj ściągnąć dekiel, który pozostał.
Albo delikatne pukanie w ośkę od strony przewodów opierając dekiel na cegłach, czy innych dystansach, albo jakimś ściągaczem.

Adam Wysokiński - Sob 04 Kwi, 2015

Na drugim zdjęciu
O ile dobrze pamiętam jak rozbierałem swój... Wyciągasz klin, rozpinasz segera i zciągasz z wałka wirnik z zębatką. Pierścień powinien być tam gdzie krawędź zębatki, nie widać przez ten smar. Bedziesz już miał na widoku magnesy i uzwojenia. Ja miałem odklejone magnesy i były podobne objawy. Poruszaj nimi czy się nie przesuwają.

oleka - Sob 04 Kwi, 2015

Już jestem przy uzwojeniach - patrzcie foto.
Czy oddzielić wirnik od magnesów ?
Pewno też pukając w ośkę ... ?

Myślę, że nie rozbierając więcej można by wkroplić troszkę lakieru transformatorowego na uzwojenia (tam gdzie się zbiegają 2 uzwojenia)
tak, żeby spenetrował uzwojenie w głąb.
Nie widzę luźnych magnesów , wyglądają na umocowane , ale po kropelce
kleju 2-składnikowego na każdą przerwę miedzy nimi chyba nie zaszkodzi.

Anonymous - Sob 04 Kwi, 2015

Powinieneś sprawdzić czy magnesy się dobrze trzymają. Jak się któryś odklei, to potrafi dzwonić, bo między metal i magnes dostaje się pył i już tak nie trzyma. Gdyby się ruszał, to trzeba to rozebrać, wyczyścić powsuwać ponownie i boczki magnesów dobrze jest przykleić na poxipol. Zaznacz wcześniej pozycje magnesów i ich biegunowość. Ja to robię biorąc trochę kleju na palucha i wciskam do krawędzi magnesów i metalowej obudowy dookoła obwodu magnesów z obu stron. Możesz też nakapać na uzwojenia i blachy klej Kropelka. Tylko trzeba mocno uważać by nie skleić wirnika ze stojanem :D Dość szybko unieruchamia blachy i druty na uzwojeniach. Sprawdzałem to na dzwoniących transformatorach. Momentalnie się wyciszają ;)
oleka - Nie 05 Kwi, 2015

Magnesy wyglądają na dobrze umocowane, dokleiłem je poxipolem po brzegach. Wlałem też trochę lakieru transformatorowego na uzwojenia, na całość poszło ok. 10ml.

Po skręceniu silnika nic się nie zmieniło, hałas jest taki sam.
Zaraz po swiętach obejrzę przebieg prądów silnika - każdej z faz - na oscyloskopie.
Może to coś da, napiszę o tym niezwłocznie.

tas - Nie 05 Kwi, 2015

Hałas ustępujący wraz ze wzrostem prędkości to książkowy przykład kłopotów z czujnikiem halla. Albo źle poustawiane, albo awaria.
W silniku bez przekładni można wtedy zaserwować start z delikatnym cofnięciem koła. U Ciebie jest sprzęgło co maskuje ten efekt.

Zrobiłeś test na poprawność działania tych czujników?

To nie mogą być magnesy, skoro klekocze bez obciążenia, A taki drgająco-szarpano-tykający dźwięk wskazuje na problem elektryczny.

To na pewno nie jest problem z fazami, bo zwarcie dowolnych 2 spowoduje, że silnik nie pojedzie. A brak jednej fazy łatwo sprawdzić omomierzem/baterią/zasilaczem 12v.

Mechano - Nie 05 Kwi, 2015

Czy górna krawędź płytki pcb przy złączu nad literą "B" nie jest za wysoko? Może trze w jakimś miejscu o obudowę?
oleka - Pon 06 Kwi, 2015

Czujniki są w porządku, na oscyloskopie mam 3 prostokątne przebiegi, przesunięte w fazie o amplitudzie ok. 4.9V.

Natomiast przebieg między 2 dowolnymi fazami silnikowymi jest dziwny, bo to jest jakiś PWM o dużo większej częstotliwości niż ta wynikła z obrotów silnika.

To tę w.cz. chyba właśnie słychać. Przy większej prędkości przebieg przybiera postać równiutkiego prostokąta bez składowej w.cz. (wtedy hałas cichnie).

Jaki powinien byc kształt przebiegu napięcia sterującego fazami silnika ?

tas - Pon 06 Kwi, 2015

Przecież tam jest PWM (w sterowniku)... A na max prędkości się bramka otwiera i jest przebieg cały bo idzie pełne napiecie na silnik :P
Adam Wysokiński - Pon 06 Kwi, 2015

No to może są luźne uzwojenia skoro przy niepełnym pwmie dzwonią
oleka - Pon 06 Kwi, 2015

Zakładając poprawne działanie sterownika problem sprowadza się do tego, dlaczego silnik działa jak głośnik i hałasuje tym PWM-em dookoła ?

Na uzwojenia nalałem szybkoschnacego lakieru transformatorowego, powinno to te uzwojenia wyciszyć, chociaż w jakimś stopniu .
Nie wyciszyło nic.

Mam nadzieję, że w tym tygodniu założę inny, pożyczony sterownik, tak dla ciekawości, może coś się zmieni.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group