To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - skrzynki
Qbakam - Sob 28 Wrz, 2013
Super poradnik!
A czy formę pozytywową można od biedy wykonać ze styropianu? Mam na myśli ten zwykły lub podłogowy, który jest twardszy. Wtedy ewentualne wyrwy kulek można zalepić szpachlą. Co o tym sądzicie?
Nostusek - Wto 01 Paź, 2013
Całość musisz zaszpachlować - chemia z żywicy wyżre styropian,
tas - Wto 01 Paź, 2013
Musisz też przestrzegać proporcji żywica-utwardzacz bo żywica wiążąc zbyt szybko rozgrzeje się i wytopi styropian.
Nostusek - Wto 01 Paź, 2013
tas napisał/a: | bo żywica wiążąc zbyt szybko rozgrzeje się i wytopi styropian. |
W skrajnym przypadku jak przedobrzysz z utwardzaczem to może się nawet samoczynnie zapalić - widziałem już coś takiego. Ale utwardzacza do żywicy dostało się ok. 20% wagowo gdzie wystarcza ilość 10-cio krotnie mniejsza aby żywica spolimeryzowała.
nanab - Wto 01 Paź, 2013
Nostusek napisał/a: | Całość musisz zaszpachlować - chemia z żywicy wyżre styropian, |
Zależy też co to za żywica. Już laminowałem bezpośrednio EPS i EPP i nic nie wyżerało.
Co do mieszania żywicy to należy tez unikać wysokich i wąskich pojemników.
tomek701 - Wto 01 Paź, 2013
Trochę BHP. Większość żywic to trucizny nawet te co mocno nie śmierdzą trzeba laminować w przewiewnym pomieszczeniu lub na dworze dobrze jest też używać specjalnej maski z węglem aktywnym kategoria A1 Nie wolno używać starych masek i filtrów wojskowych zawierają azbest.
Eryk1000 - Pią 29 Lis, 2013
Witam
Możecie mi napisać jaki żelkot wybrać do odlania skrzyni? Jest np ŻELKOT RAL, ŻELKOT NARZĘDZIOWY , ŻELKOT MAXGUARD, który wybrać ? Pozdrawiam
tas - Pią 29 Lis, 2013
Ja tam dałem linka do tych co używałem.
Ten ludek je sprzedaje: http://allegro.pl/listing...p?us_id=2053097
Żywica poliestrowa + żelkot RAL czarny
norman02 - Pią 29 Lis, 2013
Jaki byłby koszt materiałow na obudowę takiej wielkości ?
długość 2,2m szerokość 80cm wysokość 75cm
Nostusek - Pią 29 Lis, 2013
jak ma wyglądać tak jak tu na zdjęciu - zrobienie tego profesjonalnie samemu to kilkaset złotych...
Maty albo tkaniny pójdzie sporo, żywicy z 10 kg najmarniej... Szpachli również kilka kilogramów zużyjesz - no i lakierowanie to jeśli masz warunki. Sądzę żę najmarniej ok 1000 zł... O ile masz modelową formę zrobioną... Jak byś Tworzył formę od zera - w tysiącu się na 1000% nie zamkniesz...
Adam Wysokiński - Pią 29 Lis, 2013
Niestety wszelkie laminaty powinny być z formy negatywowej. Jest wtedy i lekkość i wytrzymałość. 1-model pozytywowy 2-forma negatywowa 3- gotowy wyrób Laminując od razu pozytyw i to bez formy trzeba używać dużo szpachli i wychodzą grube ścianki. Z drugiej strony przy produkcji jednego egzemplarza wydaje się to jedynym sensownym rozwiązaniem.
tomson - Nie 01 Gru, 2013
Do laminowania większych powierzchni i konstrukcji takich jak obudowy skorupowe do pojazdów nie używa się żywicy poliestrowej tylko żywice epoksydowe.
Tkaniny szklane,węglowe,aramidowe i materiały przekładkowe przynajmniej z wykorzystaniem pompy próżniowej w procesie docisku materiału w formie a jeszcze lepiej przy metodzie infuzji czyli układa się wszystkie warstwy tkanin i materiałów przekładkowych na sucho zakłada się na to worek próżniowy podłączony do pompy próżniowej + dreny przez które jest transportowana żywica do konstrukcji laminatu.
Rożnica w laminowaniu matą a tkaninami jest taka ze do maty wychodzi 2x więcej żywicy niż do tkanin.
Nadmiar żywicy daje tylko dodatkową masę a nie wytrzymałość
Konstrukcje laminowane metodą infuzji ( RTM) są przynajmniej o 35% lżejsze od klasycznego przesycania warstw żywicą.
Metoda tylko pod pompą próżniową to zysk przynajmniej z 20%
Przez ręczne wklepywanie żywicy do laminatu dostaje się dużo powietrza co powoduje to osłabienie wytrzymałości laminatów.
Żywica epoksydowa ma mały skurcz własny max 1.5% a poliestrowa do 5% widać to jak się wykonuje długie elementy co się dzieje z kompozytem.
No i epoksydy nie są tak szkodliwe (brak styrenu) i są praktycznie bez zapachowe.
Czas pracy żywicy epoksydowej można dobierać kompozycją utwardzaczy z różnymi czasami żelowania szczególnie przy metodzie z wykorzystaniem pompy próżniowej i RTMu
Laminaty na żywicach epoksydowych można jednorazowo laminować na grubszych warstwach bo poliestrowe mogą się za bardzo nagrzać tak z doświadczenia max 3x mata 450g/m2
Żywice epoksydowe nie są tak egzotermiczne jak poliestry.
A jakość powierzchni wyrobu zależy od jakości wykonania powierzchni modelu.
Łatwiej się wyprowadza powierzchnię na modelu niż na zrobionej formie bo żelkot
ma dużo większą twardość niż żywica ( są różne twardości żelkotów )
Wadą żywic epoksydowych jest cena ale żywice poliestrowe i winyloestrowe do metod worka próżniowego i RTMu tez nie są tańsze.
Zwykła żywica poliestrowa nie nadaje się do metody worka próżniowego.
JerzyZ - Nie 01 Gru, 2013
Tu mi się nasuwa pytanie: gdzie ten temat powinien trafić w nowym układzie Forum?
Anonymous - Nie 01 Gru, 2013
Konstrukcje?
Produkcja gumy do opon też tam
delaa - Śro 01 Sty, 2014
Pytanie podsumowująco-upewniające:
- zakładam, że laminuję żywicą, nie żelkotem jak autor tematu ile warstw maty mogę dać w jednym podejściu ? Czy lepiej po jednej dzień po dniu ?
- do uzyskania czarnej powierzchni - ostatnią czy kilka ostatnich warstw maty kłaść na żelkot czy żelkot bez tkaniny jako ostatnia warstwa ? czy może jedno i drugie ?
Wiem męczę ale chciałbym mieć "miękki start" w tym temacie.
kombinuję coś takiego:
Tylko prostsze w kształcie mniejsze i ładniejsze i zdejmowane z bagażnika.
po bokach akumulatory na środku kontroler i drobnica.
Da sie chyba w dwóch kawałkach to machnąć - pokrywa osobno.
|
|
|