To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Enkoder optyczny do silnika BLDC
tomson - Sob 05 Paź, 2013 Temat postu: Enkoder optyczny do silnika BLDC Czujniki nadawczo odbiorcze refleksyjne z tarczą enkodera mogą zastąpić czujniki hala w silniku jak jest problem z zamocowaniem czujników.
Będą pracować w silniku 24 zęby stojana i 10 biegunów na wirniku.
Otwór w PCB to 30mm
Średnica mocowań pcb to 60mm
Grubość pcb z czujnikami to 3.5mm
Mechano - Nie 06 Paź, 2013
Co to za silnik?
nanab - Nie 06 Paź, 2013
Trzeba tylko wziąć pod uwagę, że nie będą zbyt niezawodne.
tomson - Nie 06 Paź, 2013
Stojan jest od pompy danfossa a dekle i wirnik dorobione od nowa.
Średnica wirnika z magnesami 46mm
Wirnik ma 10 biegunów z magnesów segmentowych materiał N30EH
Długość pakietu blach 80mm
Na obciążeniu przy napięciu 38V silnik pobiera 34A i ma 1240 obrotów połączony jest w gwiazdę.
Podłączałem go wcześniej do sterownika bezczujnikowego.
Tarcza enkodera jest w środku silnika to nie będzie się kurzyć i myślę że trwałość nie będzie gorsza niż zwykłych czujników hala i łatwiej je zamocować.
Anonymous - Nie 06 Paź, 2013
tomson napisał/a: | Tarcza enkodera jest w środku silnika to nie będzie się kurzyć |
Ale może być podatne na wibracje.
Jakby ta cała elektronika była zatopiona na 5mm w jakiejś przezroczystej masie to chyba byłoby lepiej to przeczyścić po ewentualnym wycieku czegoś albo zabrudzeniu.
Nie bedą się indukować na tych scieżkach tam jakieś prądy zakłocające przy tylu amperach fruwających w pobliżu z silnymi polami magnetycznymi?
tomson - Nie 06 Paź, 2013
Sygnały wyjściowe z układu optycznego są takie same jak z czujnika hala także nie wiem co tam ma się zakłócać Sygnał w czujniku jest kształtowany przez przerzutnik schmitta .
A ścieżki i układy optyczne są polakierowane przed wpływem wilgoci.
No na prądy i pole magnetyczne to chyba bardziej układ hala jest czuły niż detektor optyczny.
W układach pomiarowych nie bez powodu są używane enkodery optyczne a nie czujniki hala w servo napędach.
A po drugie tu czujnik ma bardzo mało impulsów stosunku na przykład do enkodera o rozdzielczości 400 impulsów na obrót
Anonymous - Pon 07 Paź, 2013
tomson napisał/a: | A ścieżki i układy optyczne są polakierowane przed wpływem wilgoci. |
Tyle że jak się "zasyfią" to ciężko to będzie się doczyścić, no chyba że nic tam nigdy nie wycieknie np. z łożyska jakiegoś, ale ten układ bardziej przypomina elektronikę komputera (silniczka BLDC z DVD ROMu), niż coś co może w nieco bardziej trudnych warunkach atmosferycznych pracować.
Takie coś niezabudowane jako prototyp tylko bym raczej traktował, żeby sprawdzić czy układ działa poprawnie, a nie jako docelowy do użytku codziennego...
tomson - Sob 12 Paź, 2013
Układ jest zamontowany w silniku a z łożysk to nie bardzo co ma wyciec
Anonymous - Nie 13 Paź, 2013
Kulki wyciekną
Nostusek - Nie 13 Paź, 2013
Enkoder optyczny jest ok - ale nie do zastosowań trakcyjnych. Mimo super uszczelnień zawsze coś się znajdzie co wpadnie w komorę enkodera...
tomson - Nie 13 Paź, 2013
Widziałem jak to jest rozwiązane w servo napędach maszyn SMD i po X latach pracy nic się nie dostaje do komory z czujnikiem a rozdzielczość czujników tam zastosowanych jest o przynajmniej dwa rzędy wielkości większy niż tu zastosowany. Sprawdzałem ten czujnik refleksyjny działa już prawidłowo przy szczelinie wynoszącej już 2mm.Jedyna zmiana jaką
dokonam to technologia wykonania tarczy enkodera żeby miała większą trwałość mechaniczną
i była odporna na czynniki środowiskowe.
rarek - Pon 03 Mar, 2014
u mnie działa ten enkoder
jeszcze się nie zabrudził
|
|
|