To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Enkoder optyczny do silnika BLDC

tomson - Sob 05 Paź, 2013
Temat postu: Enkoder optyczny do silnika BLDC
Czujniki nadawczo odbiorcze refleksyjne z tarczą enkodera mogą zastąpić czujniki hala w silniku jak jest problem z zamocowaniem czujników.







Będą pracować w silniku 24 zęby stojana i 10 biegunów na wirniku.

Otwór w PCB to 30mm
Średnica mocowań pcb to 60mm
Grubość pcb z czujnikami to 3.5mm

Mechano - Nie 06 Paź, 2013

Co to za silnik?
nanab - Nie 06 Paź, 2013

Trzeba tylko wziąć pod uwagę, że nie będą zbyt niezawodne.
tomson - Nie 06 Paź, 2013

Stojan jest od pompy danfossa a dekle i wirnik dorobione od nowa.
Średnica wirnika z magnesami 46mm
Wirnik ma 10 biegunów z magnesów segmentowych materiał N30EH
Długość pakietu blach 80mm

Na obciążeniu przy napięciu 38V silnik pobiera 34A i ma 1240 obrotów połączony jest w gwiazdę.
Podłączałem go wcześniej do sterownika bezczujnikowego.

Tarcza enkodera jest w środku silnika to nie będzie się kurzyć i myślę że trwałość nie będzie gorsza niż zwykłych czujników hala i łatwiej je zamocować.

Anonymous - Nie 06 Paź, 2013

tomson napisał/a:
Tarcza enkodera jest w środku silnika to nie będzie się kurzyć

Ale może być podatne na wibracje.
Jakby ta cała elektronika była zatopiona na 5mm w jakiejś przezroczystej masie to chyba byłoby lepiej to przeczyścić po ewentualnym wycieku czegoś albo zabrudzeniu.
Nie bedą się indukować na tych scieżkach tam jakieś prądy zakłocające przy tylu amperach fruwających w pobliżu z silnymi polami magnetycznymi?

tomson - Nie 06 Paź, 2013

Sygnały wyjściowe z układu optycznego są takie same jak z czujnika hala także nie wiem co tam ma się zakłócać Sygnał w czujniku jest kształtowany przez przerzutnik schmitta .
A ścieżki i układy optyczne są polakierowane przed wpływem wilgoci.
No na prądy i pole magnetyczne to chyba bardziej układ hala jest czuły niż detektor optyczny.
W układach pomiarowych nie bez powodu są używane enkodery optyczne a nie czujniki hala w servo napędach.

A po drugie tu czujnik ma bardzo mało impulsów stosunku na przykład do enkodera o rozdzielczości 400 impulsów na obrót

Anonymous - Pon 07 Paź, 2013

tomson napisał/a:
A ścieżki i układy optyczne są polakierowane przed wpływem wilgoci.

Tyle że jak się "zasyfią" to ciężko to będzie się doczyścić, no chyba że nic tam nigdy nie wycieknie np. z łożyska jakiegoś, ale ten układ bardziej przypomina elektronikę komputera (silniczka BLDC z DVD ROMu), niż coś co może w nieco bardziej trudnych warunkach atmosferycznych pracować.
Takie coś niezabudowane jako prototyp tylko bym raczej traktował, żeby sprawdzić czy układ działa poprawnie, a nie jako docelowy do użytku codziennego...

tomson - Sob 12 Paź, 2013

Układ jest zamontowany w silniku a z łożysk to nie bardzo co ma wyciec :twisted:
Anonymous - Nie 13 Paź, 2013

Kulki wyciekną :D
Nostusek - Nie 13 Paź, 2013

Enkoder optyczny jest ok - ale nie do zastosowań trakcyjnych. Mimo super uszczelnień zawsze coś się znajdzie co wpadnie w komorę enkodera...
tomson - Nie 13 Paź, 2013

Widziałem jak to jest rozwiązane w servo napędach maszyn SMD i po X latach pracy nic się nie dostaje do komory z czujnikiem a rozdzielczość czujników tam zastosowanych jest o przynajmniej dwa rzędy wielkości większy niż tu zastosowany. Sprawdzałem ten czujnik refleksyjny działa już prawidłowo przy szczelinie wynoszącej już 2mm.Jedyna zmiana jaką
dokonam to technologia wykonania tarczy enkodera żeby miała większą trwałość mechaniczną
i była odporna na czynniki środowiskowe.

rarek - Pon 03 Mar, 2014

u mnie działa ten enkoder :)

jeszcze się nie zabrudził



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group