To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Pomoc w wyborze części

florek - Pią 06 Gru, 2013
Temat postu: Pomoc w wyborze części
Witam, jak w temacie, posiadam rower shwinn messa gs,
Chciałbym uzyskać skupić się bardziej na kwestii zasięgu aniżeli mocy. Moje wymagania to zasięg około 50-60km, prędkość jakieś 30-40km/h max. Około jakiej kwoty powinienem się zmieścić?

PS. możliwe jest zmieszczenie się poniżej 1000zł?


tas - Pią 06 Gru, 2013

60km zasięgu przy prędkości 40km/h? Chyba to powinieneś jeszcze przemyśleć.

Z poczatku chciałem tu napisać zestawienie, że musisz mieć przynajmniej 1400zł ale w końcu zrezygnowałem, bo mi wyszło, że potrzebujesz 30kg żeli.
Na takim Bajku nie da się jechać.

http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
Ta strona Ci poda 90% potrzebnych danych. Potem tylko trzeba poszukać silnika o wyliczonej mocy i tyle Ah akumulatorów, ile ona Ci poda za konieczne.

r2d2 - Sob 07 Gru, 2013

tas napisał/a:
bo mi wyszło, że potrzebujesz 30kg żeli.

Na takim Bajku nie da się jechać.
Jak to nie będzie 60km po bezdrożach to można te 30kg baterii spakować w przyczepkę, no ale przy 40km/h to taka przyczepka może już nieźle ryksztosować - więc przydał by się do niej jakiś docisk aero ;) ew. spoiler dociskający będzie generował dodatkowy opór więc nie będzie to już 30kg żelków lecz ok. 45 ;)

Gęstość energii gromadzona w bateriach na bazie ołowiu nie jest wystarczająca by ten ołów gdzieś daleko wozić ;) , z drugiej strony jeśli już zrezygnujemy z (taniego) ołowiu to na nowoczesnych bateriach takie parametry są jak najbardziej osiągalne, niestety wybór takich baterii winduje cenę ok. x3.

Przypomina to trochę znany paradoks: dobrze - szybko - tanio, można sobie wybrać dowolne dwa (a trzeci będzie wtedy odwrotnie proporcjonalny) ;)

Tak jak Kolega Tas zauważył, albo projekt należy jeszcze przemyśleć albo dozbierać większą ilość środków płatniczych - wypełnienia założeń tego projektu nie da się niestety zrealizować przy wykorzystaniu najtańszych rowerowych EV komponentów ;)

No, chyba że zdecydujesz się ciągnąć wspomnianą przyczepkę - wtedy będzie można to (relatywnie tanio) skonstruować, ofkors pod warunkiem że zbudujesz sobie tą przyczepkę sam (w ramach redukcji kosztów pojazdu) ;)

Pozdro.

WojtekErnest - Sob 07 Gru, 2013
Temat postu: Re: Pomoc w wyborze części
florek napisał/a:
Witam, jak w temacie, posiadam rower shwinn messa gs,
Chciałbym uzyskać skupić się bardziej na kwestii zasięgu aniżeli mocy. Moje wymagania to zasięg około 50-60km, prędkość jakieś 30-40km/h max. Około jakiej kwoty powinienem się zmieścić? ?..

Czy Twoj zamiar nalezy rozumiec tak ze mając wspomaganie elektryczne chcesz przejechac okolo 60 km z podana predkoscia zakladajac ze jednak pedalujesz a silnik wspomaga Cie w tym. Czy chcesz traktowac te konstrukcje jak skuter elektryczny ? Czyli czy celem jest osiagniecie takiego wyniku jaki dzisiaj nie jestes w stanie osiagnac na swoim rowerze.
. Bo to duza roznica w koszcie , ciezarze i sensie budowy.

Anonymous - Sob 07 Gru, 2013

tas napisał/a:
... bo mi wyszło, że potrzebujesz 30kg żeli.
Na takim Bajku nie da się jechać.
...

Da się, bo sam jeżdżę i sobie chwalę.
Problemy napotykam dopiero na piaszczystych drogach ;)

r2d2 - Sob 07 Gru, 2013

zeeltom napisał/a:
Da się, bo sam jeżdżę i sobie chwalę.
Zależy to jednak od paru czynników:
- waga rowerzysty (jak sie waży 5x tyle co rower załadowany żelkami to taka dodatkowa masa niewiele zmieni, innymi słowy im większym 'klockiem' jest rowerzysta tym większy jego potencjał do 'niwelowania' dodatkowego ciężaru baterii,
- wysokość środka ciężkości roweru (wiadomo że środek ciężkości rowerzysty znajduje sie m/w na osi korby, nawet jak przysiądziemy na siedzeniu i go trochę podniesiemy, to do poprzedniej wysokości można go łatwo przywołać [wystarczy ruszyć dupę z siedzenia]) jeśli akumulatory nie podnoszą tego środka jakoś drastycznie to też nie ma problemu, tzn trakcja roweru na pewno się zmieni, ale to ma zwiazek z masą roweru (ona sie też zmieni), natomiast na stabilność jazdy nie będzie miało wtedy to wpływu.
- środowisko (znaczenie będzie miało podłoże po jakim poruszał sie będzie pojazd), podłoża nieutwardzone po przekroczeniu pewnej masy roweru będą nieprzejezdne, przynajmniej przy optymalnym (zasięg) ciśnieniu w oponach.

Trzeba wziąć je pod uwagę (IMO).

Pozdro.

Adam Wysokiński - Sob 07 Gru, 2013

florek napisał/a:
zasięg około 50-60km, prędkość jakieś 30-40km/h max

Te dwa parametry przy pojazdach elektrycznych są podawane jako nie jednoczesne zwykle. Pojazd jest zdolny do osiągnięcia prędkości 40km/h ale wtedy zasięg wynosi np. połowę a zasięg 60km to przy prędkości np. 20km/h. Producenci tak podają żeby to nie wyglądało zbyt blado.

bartek - Sob 07 Gru, 2013

To wszystko jest łatwe do policzenia i przeanalizowania.
Zakładamy maksymalne parametry: prędkość 40km/h / zasięg 60km.

Przy prędkości 40km/h średnie zużycie energii to ok. 16kWh na 1 kilometr.
Chcemy przejechać 60 km więc musimy mieć baterie o pojemności ok. 16Wh x 60km = 960Wh.

Dla osiągnięcia prędkości 40km/h napięcie nominalne baterii/silnika itp. zazwyczaj stosuje się 48V.

Teraz żeby policzyć ile Ah musi mieć nasz akumulator trzeba podzielić energię akumulatora 960Wh / 48V = 20Ah. To jest takie minimum dlatego trzeba by dołożyć jeszcze jakieś 5 Ah na ewentualne górki, powiewy wiatru, trudne nawierzchnie itp.

Czyli wychodzi że nasz akumulator musi mieć 25Ah przy 48V.
Do tego trzeba liczyć się z tym że to wyliczenie podaje ilość energii jaką odda akumulator a nie ile jest na nim napisane. Akumulatory litowe zazwyczaj oddają taką pojemność jaka jest na nich napisana, ale już ołowiowe nie. Dla ołowiowych trzeba by zazwyczaj liczyć jakieś 15-30% większą pojemność.

Więc doszliśmy do:
W przypadku zastosowania akumulatorów iitowych trzeba mieć ok. 25Ah
W przypadku zastosowania akumulatorów ołowiowych trzeba mieć ok. 30Ah

No i teraz wchodzimy na allegro i szukamy:
Przerywszy z brzegu: http://allegro.pl/akumula...3736229100.html
12V 18Ah.
Żeby osiągnąć 48V napięcia nominalnego to muszą być 4 takie połączone szeregowo
Wychodzi nam 48V 18Ah. Brakuje jeszcze 12Ah Wiec trzeba by dobrać jeszcze jeden taki pakiet i w sumie mamy 48V36Ah
Mamy 8 sztuk po 90zł/sztuka + ładowarka ok.100zł.

Czyli 1000 zł wystarczy tylko na marne zasilanie a gdzie jeszcze silnik itp.
Nie wspominam o wadzę takiego pojazdu ba sama bateria wychodzi ok. 40kg

Wcześniej wspominałem o akumulatorach litowych ale to już inna bajka.
Na najtańsze do złożenia li-po trzeba by mieć ok. 375$:
15 x http://www.hobbyking.com/...dcase_pack.html
połączone w 12S5P

tas - Sob 07 Gru, 2013

Mnie się wydaje, że trzeba brać z żelowymi ze 30% zapasu w Ah. Kurde kilku znajomych jeździ na żelowych i zawsze to się tak samo kończyło.
Z 20Ah aku da się realnie wyciągnąć 14Ah z watomerzem w ręku (mówię tu o takich tanich do 120zł/szt)

Szczygiel - Sob 07 Gru, 2013

Potwierdzam wywód Bartka moimi praktycznymi doświadczeniami na pojeździe jednośladowym 48V/20Ah z żelami - 27 kg.
bartek - Sob 07 Gru, 2013

Nie to że tak sobie to napisałem "z głowy". Jeżdżę na bajku który rozpędza się do ok. 42km/h (ze mną :) a trochę waże) i na baterii LiFePO4 10Ah 48V (oddaje te 10Ah) zrobię max 24km z maksymalną prędkością.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group