To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Silnik

WojtekErnest - Pią 27 Maj, 2016

tkoko napisał/a:
W załączniku masz schematy oraz film ....
Tutaj wtyczki są odwrotnie!!

Co jest odwrotnie ?
Wg opisu zeeltoma oraz na filmie jest :
od strony męskiej 6-pinowego wtyku :
góra (zatrzask :
czerwony (+) ; pusty ; czarny (-)
dół :
żółty ; zielony ; niebieski

tkoko - Pią 27 Maj, 2016

WojtekErnest napisał/a:
....Co jest odwrotnie ?
....


Uwaga dotyczyła mojego wcześniejszego wpisu gdzie odwrotnie opisałem wtyczki (żeńska / męska).

freederix - Wto 13 Wrz, 2016

Założyłem temat osobno ale myślę że odpowiedź na pytanie może się przydać wielu osobom.

Jak można sprawdzić zestaw nie mając baterii?

(zestaw mam na myśli wszystko co potrzebne do jazdy poza baterią - silnik, sterownik, manetka itd.)

Czy jest to możliwe? co można użyć jako źródło prądu (czas pracy nieważny chodzi tylko o sprawdzenie)

Anonymous - Wto 13 Wrz, 2016

A jak uważasz? Może jakiś zasilacz?
Bez wódki nie da rady :)

atomek1000 - Wto 13 Wrz, 2016

Zasilacz ~50V to koszt ~100-130zł, spokojnie wystarczy do sprawdzenia
WojtekErnest - Wto 13 Wrz, 2016

Jak tylko sprawdzenie to zrobic sobie proste 3-4 kabelki i umowic się z elektrykiem samochodowym który ma slabe 3-4 akumulatory 12V, połączyć je szeregowo i jesli sa sprawne to kilkanascie Amper na krótko powinno sie udac :-)
glebor - Czw 26 Paź, 2017

To i ja dorzucę swoje 3 grosze w kwestii demontażu obudowy silnika MXUS 30H / nine continent 9C i chińskich zestawów napedowych.

Aby otworzyć szybko i bezinwazyjnie silnik będziemy potrzebować:
- Dekielek drewniany do zaczepiania ściagacza mocowany w miejsce tarczy hamulcowej
- ściagacz trójramienny min 75mm
- klucz imbusowy 3mm
- szczypce do zdjecia zegera, lub 2 płaskie wkrętaki - też dają radę.
- czujnik temperatury z wyświetlaczem
- 3 śruby do camocowania dekla w miejsce tarczy hamulcowej
- ewentualnie zegarmistrzowski wkrętak do odgiecia zapadek konektorów w kostce od czujników halla.
- klej kropelkę
i trochę chęci :mrgreen:

Dekielek powinien wyglądać jak na rysunku:



Jeżeli mamy dekielek, przydadzą się minimum 3 śruby M5, którymi dokręcimy dekiel w miejsce tarczy hamulcowej.

Przystępujemy zatem do odkręcenia śrub i nakrętek z osi, oraz śrub mocujących dekiel, w moim przypadku był to imbusy 3mm i w większości silników bezprzekładniowych jest to właśnie imbus 3/4 mm lub torx t20/t25.



Po odkręceniu śrub upewniamy się, czy nie ma zegera blokującego możliwość zdjęcia dekla, jeżeli taki jest, to musimy go ściągnąć:

https://forum.arbiter.pl/files/2_192.jpg

Później mocujemy podkładkę drewnianą w miejsce tarczy i zaczepiamy ramiona ściagacza o podkładkę, a sworzeń obrotowy opieramy na osi i ściągamy dekiel.



Następnie zdejmujemy dekiel i zaczynamy zabawę z przeciąganiem przewodu. Polecam najpierw wciągnąć przewód przez ośkę w stronę uzwojeń:



Później do przeciagniętego przewodu dokleić jeden przewód 0,22 albo 2 takie kabelki do czujnika. Czujnik temperatury możemy połączyć wspólnie np do minusa halli i ciagnać tylko jeden przewód. Przyklejamy przewód taśmą zbrojoną do wiązki po przyklejeniu wlewamy w ośkę troszke oleju, żeby kable się slizgały i ciągnąc z powrotem wyciągamy kabel główny wraz z kabelkiem do czujnika temperatury.

Potem wklejamy czujnik jak najbliżej uzwojeń:



I teraz składamy silnik, zabezpieczamy opaską samozaciskową przewód od czujnika i przewód główny, aby nie ocierały o obracający się dekiel.

Składamy wszystko w odwrotnej kolejności, jak rozbieraliśmy.

Prawdopodobnie zimering będzie sie nadawał do wymiany na osi, więc za 2-5zł możemy zakupić nowy.

Łożyska w MXUS 30H to 6003 2RS jeżeli by to kogoś interesowało :)

adam7009 - Nie 05 Lis, 2017

Witam.
Panowie co może się popsuć w samym kole?
Oczywiście silnik nie działa,sterownik się grzeje,a na wskaźniku bateri napięie spada do zera gdy powinien wspomagać jazdę.

glebor - Nie 05 Lis, 2017

możesz przegrzać uzwojenia podczas jazdy, wtedy mosfety widzą zwarcie, grzeją się, napięcie na akumulatorze spada, silnik nie ciągnie. Mogłeś też źle podłączyć fazy względem czujników halla, silnik również nie ruszy, albo będzie brzęczał, a sterownik się będzie grzał i spadało napięcie.

Możesz sprawdzić rezystancję fazową. Do tego potrzebujesz zasilacz 12V, miernik i podstawową wiedzę o elektronice. Sam mierniczek nie zmierzy dokładnie rezystancji.
Podając napięcie 12V, łączysz szeregowo miernik na pomiar amperów.
Mierzysz korzystając z prawa ohma podstawiasz do wzoru R=U/J, gdzie U - podane napięcie na fazę, J= ilość amperów. Rezystancję pomiędzy fazami powinny być równe.



Tak pomiędzy wszystkimi grubymi przewodami od faz. Ale najjpierw sprawdź poprawność podłączonych hali i faz ze sterownikiem. Ew. naucz sterownik jeżeli posiada taką opcję.
Obadaj też przewody przy wyjściu z osi, czy nie przerwałą się izolacja i nie ma zwarcia, to newralgiczny punkt.

adam7009 - Nie 05 Lis, 2017

dziękuję ,sprawdzę pod względem elektrycznym i dam znać,
a mechanicznie ,jakie łożysko zatarte itp...jest możliwość?
taki kupiłem ,ma trzy lata ,dwa lata nie byl używany bo bateria dostała zwarcia po pierwszym sezonie.

glebor - Nie 05 Lis, 2017

mechanicznie to weź klucz płaski 10 i zobacz, czy się ośka obraca w stojanie. Jak mechanicznie jest zaklinowany, to pod względem elektrycznym nawet nie ma co sprawdzać, założyłem wstępnie, że silnik się obraca, tylko nie pracuje.

Koło możesz mieć przekładniowe, bezprzekładniowe. Najczęściej stoją łożyska. Jak rozkręcisz silnik i w środku jest rdza, to jest raczej nieopłacalny do odratowania...

W silniku może być przekładnia, może być zaklinowany wirnik, jeżeli ruda włazi pomiędzy magnesy a nieruchomy wirnik, czy jak to się zwie...

być może tylko łożysko podrdzewiało i trzyma.

adam7009 - Śro 08 Lis, 2017

Zrobiłem pomiar elektryczny,z wyniku wnioskuję ,że w domowych warunkach nie każdy jest w stanie to zrobić.Możesz się wypowiedzieć?,poproszę o ocenę wyniku,na wszystkich cewkach tak samo.Silnik 24V ,ale to chyba bez znaczenia.
Zdjęcie pomiarów w załączniku.

Witt - Pon 27 Lis, 2017
Temat postu: Czyżby halotron?
Cześć,
mam dziwny objaw w silniku, tj. na 1/3 1/4 obwodu koła mam jakby bezhalotronowy objaw, koło się cofa odrobinę i dalej jedzie już normalnie. Halotrony pracują idealnie 0-4V każdy z nich. żadnych zwarć. Zauważyłem też że przy ciągłej pracy co 2-3 sekundy, jakby coś przerwało podawanie napięcia albo jakby się przełączał w tryb mam halotron, nie mam halotronu.

Rozebranie silnika zostawiam na zimę, ale może macie jakiś pomysł? Tryb nauki włączam na sterowniku i niby przechodzi poprawnie.

Anonymous - Pon 27 Lis, 2017

Podłącz do innego sterownika, to wyeliminujesz usterkę silnika, bo może to wina kontrolera, skoro halle zachowują się prawidłowo. A to się dzieje również po podniesieniu koła do góry, czy tylko pod obciążeniem?
Witt - Pon 27 Lis, 2017
Temat postu: Opis przypadku Toprun
Może dodam tylko więcej faktów: Silnik Toprun, w środku był aż pachnący od miedzi, żadnych nieszczelności. Przerobiłem go na sterownik 24V, 17A z chin. Rozebrałem sterownik elektronika na 63-70V więc, podłączyłem za Waszymi radami ładowarkę na 36V silnik kręci aż miło. Więc poszło napięcie 36-42V. Mam 2 baterie więc wczoraj włożyłem drugą baterię "pojemniejszą" i objawy te same tj. szybko zżera mi baterię i tą o pojemności 8Ah i tą niby 11 ah.
Mam wrażenie, że ten Toprun nie nadaje się do przewoltowywania.
Czytałem wczoraj Twoich kilka postów apropo halotronów. Czy to może być przyczyna, że halotrony Topruna pracowały idealnie z elektroniką Batavusa, a ten kontrolerek potrzebuje innego rodzaju halotronów?

Widzę też, że coraz głośniej pracuje silnik przy dodawaniu gazu.
Łożyska nowe, kable nowe, wszystko zabezpieczone przeciwilgociowo. sam silnik nie grzeje się bardzo, ale jak w innym wątku, gdzie kolega wymienił baterie na nowe i podczas wiatru w twarz traci bardzo na mocy.

W tym tygodniu jeszcze podłączę watomierz, by zobaczyć na całej długości trasy co się dzieje i przy jakich prędkość.

A może źle wykonuję samonaukę? Włączam stacyjkę, podłączam wtyczki. Najpier kręci do tyłu, lekko dotknę manetkę silnik wyhamowuje, później załącza się do przodu sam, pochodzi tak z 30 sekund na stałych obrotach, dotknę manetkę wyłącza się silnik sam. rozpinam samonaukę, wyłączam stacyjkę. Włączam stacyjkę i manetka i obroty działają odpowiednio.
może go powinienem zostawić na dłużej? w trybie samonauki, by "wczytał" sobie kontroler jakieś ustawienia? i rozpoznał halotrony. Zastanawia mnie tylko ten efekt. na 3/4 obrotu koła rusz miękko i systematycznie, a w wąskim zakresie bardzo cofa się koło po odkręceniu manetki, efekt jest tylko w jednym miejscu. Mogło się coś poodklejać ? wysunąć halotron, odkleić magnes, sfajczyć jakieś uzwojenie i jak dochodzi do miejsca gdzie wklejone są halotrony daje taki objaw?

Inny sterownik płynie dopiero do mnie:( będzie za 30 dni.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group