To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER

Anonymous - Czw 09 Sty, 2014



A co sądzicie o takim układzie? Bez żadnych dodatkowych regulatorów ładowania.

R - ogranicza prąd ładowania
D1 - zabezpiecza panele przed prądem zwrotnym
D2 - podaje pełny prąd z akumulatorów na kontroler

Dodatkowo, gdy napięcie z paneli jest wyższe od napięcia akumulatorów, dioda D2 jest spolaryzowana zaporowo i kontroler jest zasilany tylko z paneli, jednocześnie ładując akumulator.
Napięcie nominalne z paneli 29V, nie przeładuje akumulatorów żelowych.
Na pewno będzie taniej, niż zakup regulatorów napięć ;)
Jako diody chcę wykorzystać połowę mostka prostowniczego 50A za 5 zł ;)

tas - Czw 09 Sty, 2014

To nie może działać prawidłowo, bo:
- napięcie Voc paneli wynosi powyżej 42V i do tego napięcia będą ładowane akumulatory. Napięcie nominalne 29V to prawdopodobnie moc w punkcie mocy maksymalnej.
- Podczas ruszania wydajność paneli będzie bez bufora w postaci akumulatora co spowoduje spadek napięcia i niepożądane wyłączanie sterownika.

Ten pierwszy schemat z aku i 2 regulatorami był najbliższy ideałowi.

Anonymous - Czw 09 Sty, 2014

Sprawdziłem dokładnie panele, które mi zostały do owego pojazdu i z tabliczek wynika, że napięcie bez obciążenia, to 33V, a napięcia nominalne, to około 27V.
Jeśli napięcie z paneli spadnie poniżej napięcia akumulatorów, to zacznie przewodzić dioda D2 i popłynie prąd z akumulatorów, czyli napięcie nie spadnie nigdy poniżej napięcia akumulatorów minus spadek napięcia na diodzie, jakieś 0,4 - 0,7V

gienek333 - Czw 09 Sty, 2014

Możesz zostawić tylko D1, ale możesz dać stabilizator szeregowy (np Lm 317 i 2N3055) i wówczas nie przeładuje Ci aku. Aku żelowe można ładować prądem C/4.
Anonymous - Czw 09 Sty, 2014

Faktycznie, można dać tylko D1, ale będą dwa panele, które mi dadzą maksymalnie 16A, więc trochą za dużo jak na żele 20Ah. Łatwiej chyba dać zwykły opornik, ograniczający prąd, bo nie spodziewam się, żeby napięcia na akumulatorach dobiło do 33V.
Zresztą... akumulatory już mam, panele mam, trzeba tylko trochę słonka i można sprawdzić organoleptycznie ;)

gienek333 - Czw 09 Sty, 2014

Dwa panele 8A połączone szeregowo dają 8A. Możesz dać dwie diody (na każde 24V i do każdego panela). Aku powinny być połączone szeregowo i do sterownika, bo regulator na 30A przy starcie silnika może ulec uszkodzeniu (jak wszystkie ,,sprawdzone"). Jak panele dasz płasko to prąd nie przekroczy 6A (max wysokość słońca to trochę ponad 70°).
Anonymous - Czw 09 Sty, 2014

Pisałem o 16A, bo na schemacie jest bateria 24V i w tym układzie dwa panele bym musiał łączyć równolegle. Jeszcze nie mam konkretnego rozwiązania w planach. Zasilanie może być 48V (dwa panele szeregowo) lub druga wersja 24V i dwa panele równolegle.
A może tylko dla celów testowych jeden panel i mały silniczek 250W. Wszystko jeszcze przede mną, ale materiały powoli kompletuje ;)

Adam Wysokiński - Czw 09 Sty, 2014

Nie są to prądy ani napięcia niebezpieczne dla życia czy tych podzespołów. Można śmiało kombinować. Panel wytrzyma prąd zwarcia a akumulator jak chwile dostanie ładowanie 10 czy 20A też nie zdechnie. Czekaj zeeltom na słońce i do dzieła.
JerzyZ - Śro 22 Sty, 2014

Może warto zajrzeć na stronę http://www.avdweb.nl/solar-bike/intro.html
Anonymous - Pią 24 Sty, 2014

Słońca wprawdzie nie ma, ale skompletowałem już podstawowe podzespoły. Mam koło z silnikiem, kontroler, manetkę, panele i akumulatory. Kilka ram rowerowych i dwa kółka, ale wydaja mi się jednak za małe, bo mają tylko 12 cali średnicy. Może dokupię coś u nas na ryneczku, jakieś większe używki, albo może ktoś z was ma jakieś zbędne dwa identyczne koła, ale o większej średnicy? Skłaniam się ku układowi delta z przednim kołem napędzanym i dwoma tocznymi z tyłu. Tam też przewiduję mocowanie dwóch paneli. Kombinuję, jak w to wszystko wpasować jakiś fotelik do siedzenia zamiast siodełka rowerowego. Niestety, nie będzie napędu nożnego, bo to mi bardzo skomplikuje konstrukcję. Liczę na duże baterie i doładowanie słońcem w czasie jazdy. To będzie pojazd tylko na słoneczną pogodę ;)
Pytanie do budujących rowery poziome: jak się ma kąt pochylenia kierownicy, gdy będzie to coś w rodzaju choppera? O ile może jest trudno na tym jechać na jednośladzie, ale w moim przypadku będą trzy punkty podparcia. Czy kierownica nie ma tendencji do przechylania się na boki? Trzeba w czasie jazdy trzymać cały czas kierownicę, by pojazd samoczynnie nie skręcał na boki?

JerzyZ - Pią 24 Sty, 2014

Znalazłem stronę, która chyba dobrze odpowie na pytania o prowadzenie się roweru:
http://www.forumrowerowe....ometria-roweru/
Punkt 10. Trail

Anonymous - Pią 24 Sty, 2014

O ile dobrze zrozumiałem, to w czasie jazdy kierownica będzie dążyła samoczynnie do ustawienia się na wprost kierunku jazdy? Ten przykład z kółkami od wózka sklepowego jest trochę nie na temat w moim przypadku. Bo moje koło będzie napędzane, a nie pchane. Jakby tak kółka w wózku sklepowym miały napęd, to był by cyrk ;)
Anonymous - Pią 24 Sty, 2014

U nas na forum nikt nie robił takiego napędu?
Szczygiel - Pią 24 Sty, 2014

Ja oczywiście jeżdżę na półpoziomie, ale nie wiem czy taka geometria Cię zadowoli. Jeździłeś na nim to powinieneś pamiętać, a kąt można sobie podpatrzyć na licznych fotach. Niestety trójkołowiec zachowuje się zupełnie inaczej i kiedy próbowałem konstrukcji na sztywnym tylnym zawieszeniu (Tolek) to musiałem nauczyć się kontrować skręt przedniego koła tułowiem. Trudno to opisać ale na początku wpada się w krzaki - koszmarne wrażenie.
r2d2 - Pią 24 Sty, 2014

zeeltom napisał/a:
O ile dobrze zrozumiałem, to w czasie jazdy kierownica będzie dążyła samoczynnie do ustawienia się na wprost kierunku jazdy?
Dokładnie tak, można nawet zaryzykować stwierdzenie że im większe będzie pochylenie przedniego widelca tym tendencja do samoczynnego prostowania się kierownicy będzie większa. Wynika to z faktu że skrętne koło które ciągnie zawsze będzie dążyć do pozycji w której opór stawiany przez resztę pojazdu będzie jak najbardziej 'zrównoważony'.
JerzyZ napisał/a:
Pozostaje metoda prób i błędów
Ta prosta zależność wynika z mechaniki ruchu i żadnych błędów nie da się tutaj popełnić.

Tylko ŻelTomek żebyś nie wpadł na pomysł zrobienia z tych paneli baldachimu nad kierującym bo głupio (IMO) to będzie wyglądać, był już taki śmieszny projekt zespołu 'Grzała' z jakiejś politechniki i fatalnie to wyglądało ;)

Pozdro.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group