To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Silniki modelarskie

mmoto - Nie 23 Lut, 2014
Temat postu: Silniki modelarskie
Jako początkujący w silnikach modelarskich potrzebuje informacji jak to jest ze sterownikami do silnika:
https://www.hobbyking.com...nner_Motor.html



Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.
Czy te sterowniki mają regulacje prędkości?
Czy można tam dać manetkę rowerową?

Adam Wysokiński - Nie 23 Lut, 2014

Te regulatory mają regulację prędkości. Do regulacji będzie potrzebny ci tester serwa albo inne urządzenie podające na regulator sygnał jak odbiornik modelarski. Sterowanie jest impulsowe ze zmiennym wypełnieniem impulsów lecz w tak małym zakresie, że jest potrzebna dodatkowa elektronika. Co do obciążania to nie wiem, może ktoś inny pomoże. Wydaje mi się, że nie mają ograniczenia.
mmoto - Nie 23 Lut, 2014

To jest te serwo?

http://allegro.pl/serwo-s...3971152230.html

JerzyZ - Nie 23 Lut, 2014

Z zainteresowaniem będę czytał ten wątek. Niedawno kupiłem podobny silnik i regulator. Po dłuższej "chwili" dotarło do mnie, że regulator modelarski (czyli sterownik, kontroler) wymaga sterowania impulsowego - czyli czegoś takiego:
http://allegro.pl/listing...ing=tester+serw
Moim planem jest budowa przystawki napędowej z rolką dociskową.

gienek333 - Nie 23 Lut, 2014

Dawno nie mam styczności z modelarstwem, ale według mnie serwo to tzw mechanizm wykonawczy (np. siłownik), czyli podłączamy zasilanie i coś się wsuwa, wysuwa itp. Co do silników, to są silniki o stosunkowo niskim momencie obrotowym, a moc wynika z dużej prędkości obrotowej i wymaga dużych przekładni.
nanab - Nie 23 Lut, 2014

Robisz rower napędzany śmigłem?
mmoto napisał/a:
Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.

Regulator się spali.
mmoto napisał/a:
Czy te sterowniki mają regulacje prędkości?

Do tego chyba służą?
mmoto napisał/a:
Czy można tam dać manetkę rowerową?

Możesz ją tam dać. Możesz nawet nią sterować regulator jak ją odpowiednio przerobisz.

tas - Pon 24 Lut, 2014

Ja mam 500W silnik + 400W sterownik i jak to to działa z mocą 250W to muszą mieć masakryczne chłodzenie.
Jak by ktoś chciał cokolwiek budować w oparciu o modelarskie komponenty to musi dobierać elementy ze 5x mocniejsze niż realne moce maksymalne w pojeździe.

Adam Wysokiński - Pon 24 Lut, 2014

JerzyZ napisał/a:
To jest te serwo?

http://allegro.pl/serwo-s...3971152230.html


To jest właśnie serwo.

Jeśli nic nie zmieniło się w modelarstwie od czasu jak się bawiłem to sterowanie jest impulsami powtarzanymi co 20ms a szerokość impulsu od 1 do 2 ms. Serwa mają pozycję neutralną co odpowiada impulsom o czasie 1,5ms. Wychylenia do skrajnych pozycji to 1 lub 2 ms. Regulator dwukierunkowy działa jak serwo a jednokierunkowy daje zerową prędkość przy 1 ms a max. gaz przy 2ms. Dostępne w handlu testery serw można wykorzystać jak manetkę gazu. Jeśli chciało by się podłączyć hallotronową manetkę to raczej poprzez taki tester ( trzeba by znać schemat). Sterowanie takie zmontują bez problemu koledzy znający się na procesorach. Ja w swoim czasie robiłem takie sterowanie na układzie NE555. Można by też pokusić się o włożenie potencjometru w manetkę i gotowe.

mmoto - Pon 24 Lut, 2014

Robisz rower napędzany śmigłem?

Widziałem taki rower na filmie w tubie. Ale jednak będę napędzał koło - nie chce odlecieć :mrgreen: Wszak to silnik aero.

Na poważnie to trochę się rozjaśnia:
1. sterownik musi być dobrany do silnika bo się spali
2. silnik z dużym zapasem mocy
3. przeróbka na manetkę skomplikowana

Ta przeróbka manetki mnie martwi.
No i dlaczego mniejszy sterownik się spali, myslałem że da mniej mocy i to wszystko.

A może zasilać ze sterownika rowerowego 3F?

Joki - Pon 24 Lut, 2014

Witam serdecznie.

mmoto napisał/a:
...
Ta przeróbka manetki mnie martwi.

To jest trochę bez sensu bo potrzebowałbyś albo nadajnika i odbiornika modelarskiego albo testera serw. W pierwszym przypadku sterowałbyś bezprzewodowo. Tylko po co?
Można ewentualnie wyciągnąć sygnał PWM z nadajnika i podłączyć bezpośrednio do sterownika silnika ale to równie bezsensowne.

Cytat:
No i dlaczego mniejszy sterownik się spali, myslałem że da mniej mocy i to wszystko.

Bo obciążenie mocniejszym silnikiem będzie większe niż wydajność prądowa sterownika. W sterownikach modelarskich zwykle nie ma ogranicznika, więc zbyt duże obciążenie spowoduje spalenie sterownika.

Cytat:
A może zasilać ze sterownika rowerowego 3F?

Jeśli będzie to sterownik, który nie potrzebuje sygnałów zwrotnych z hallotronów to jak najbardziej można. W silnikach modelarskich synchronizacja brana jest z nieużywanych w danym momencie uzwojeń.
Pozdrawiam.

delaa - Pon 24 Lut, 2014
Temat postu: Re: Silniki modelarskie
mmoto napisał/a:
Będę robił rower na tym silniku i czy jak dam sterownik np. 30A to poprostu silnik dostanie mniej mocy - czy sterownik pójdzie z dymem.
Czy można tam dać manetkę rowerową?


Sterownik pójdzie z dymem.

silnik:
Max Loading: 70A
Max Power: 2220W

regulator co najmniej z tej rodziny :

regulatory

Zwróć szczególna uwage na napiecie pracy (ilość "S")
Musisz wiedzieć jakiego napiecia potrzebujesz.

Widzę, że nie masz za bardzo doświadczenia w "tych" sprawach, całe przedsięwzięcie jest dla Ciebie nie obraź się ale ryzykowne i moze wygenerować niepotrzebne koszty, zniechęcenie itd. Silniki stricte modelarskie w rowerach i innych pojazdach niemodelarskich to moim zdaniem zadanie które wymaga chociaż podstawowego obycia z tematem od strony właśnie modelarskiej.

Poszperaj sobie tutaj na początek:

silniki

regulatory

Pozdrawiam.

JerzyZ - Pon 24 Lut, 2014

Adam Wysokiński napisał/a:
JerzyZ napisał/a:
To jest te serwo?
http://allegro.pl/serwo-s...3971152230.html
To jest właśnie serwo.
O to pytał mmoto - nie ja :roll:
mmoto - Pon 24 Lut, 2014

Joki napisał/a:
Jeśli będzie to sterownik, który nie potrzebuje sygnałów zwrotnych z hallotronów to jak najbardziej można. W silnikach modelarskich synchronizacja brana jest z nieużywanych w danym momencie uzwojeń.

Poszukam w takim razie sterownika rowerowego i po problemie.

Czy zasilanie silnika o tej mocy mu nie zaszkodzi? Mam lub miałem chyba 500 W.

Cezar38 - Pon 24 Lut, 2014

oglądnij projekty z forum Endless, jakie tam silniki stosują. same mocne egzemplarze (grubo powyżej 2kw)
JerzyZ - Pon 24 Lut, 2014

A propos wykorzystania silnika modelarskiego - same problemy:
1. Wyżej opisany silnik ma moc (cudo?) 2,2kW - ale przy kv=320 i U=37V, co daje 12000 obr/min. Jaka przekładnia tu poradzi? No i oczywiście chłodzenie, a właściwie jego kompletny brak!
2. Przy 5-krotnym obniżeniu napięcia (aby mieć 2400 obr/min) mamy U=7,4V I=14A czyli moc=100W - i prawdopodobnie nadal silnik będzie gorący.
3. Sterowanie silnika modelarskiego kontrolerem rowerowym raczej nie uda się - 14 miliomów to dla niego praktycznie zwarcie!
Nie upieram się przy dokładności w/w wyliczeń.
I jeszcze coś z praktyki:
Spróbowałem wysterować 36V silnik rowerowy "regulatorem" modelarskim, napięciem 12V.
Wynik: powolne obroty silnika, i GORĄCY regulator.

Ale nie traćmy nadziei - gdybym miał lepsze wiadomości, napiszę.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group