To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - Jak zmniejszyć straty energii w naszych pojazdach?

Anonymous - Wto 04 Kwi, 2006

Dawid R napisał/a:


eAndre: nie mozna dac LM317 bo to stabilizator liniowy roznice napiec zamienia na cieplo rownie dobrze mozesz dac opornik do diody zamiast tego stabilizatora, potrzebny jest stabilizator impulsowy ok 10 zl za sztuke sprawnosc ok 80% tu jest manual http://www.national.com/ds/LM/LM1575.pdf polecam LM2575HV sam mialem tak robic w De-Rowerze do zasilania ledowych swiatelek i tablicy rozdzielczej z woltomierzem LED i amperomierzem LED. Montarz ukladu to 10 minut i poradzi sobie z tym nawet laik.

Dawid chyba mozna zastosować LM317, przy założeniu że każda dioda koloru białego ma napięcie przewodzenia około 3,6V to np. 8 tanich diód (o prądzie pracy 20mA) stabilizuje napięcie na poziomie 28,8V + LM317 około (drop) 1,5V - suma 30,3V to oznacza, że do straty po stabilizacji prądu mamy tylko (rozładowane akumulatory 3*10,5=31,5V) praktycznie 0, do (naładowane akumulatory 3*13,6=40,8 ) 9,8V*0,02A =0,196W. Strata jest pomijalnie mała. Prawdopodobnie nasmarowanie łańcucha przed każdą jazdą, da większą korzyść energetyczną. Rozwiązanie na przetwornicy rzeczywiście ma sens wówczas, kiedy stosujesz na przykład: 1 Power Leda o prądzie zasilania np 0,7-1A. Tu zysk energetyczny jest już spory. Można zamiast tej przetwornicy, zastosować np. timer 555 i szerokością impulsu wyregulować średni prąd płynący przez leda. Piszę tu o przykładowych rozwiązaniach możliwych do realizacji w zależności od potrzeb :)

Anonymous - Wto 04 Kwi, 2006

eAndre: Ad LM317 masz racje jezeli tak to rozpatrujesz to tak, alejak by dac jednego power leda i jeszcze zasilanie komputerka to tylko impulsówka wchodzi w gre. Niestety jak nasz 40V na LM317 to raczej on sie spali......

Ad. Timer 555, nie wiem po co tak kombinowac ? Dziwi mnie na tym forum wlasnie to ze wielu ludzi czesto chce wywarzac otwarte dzrzwi i na sile sobie utrudniac zycie :) np wlasnoreczne robienie zębatek podczas gdy mozna kupic za 3 zl fabryczna na ktorej nie stracimy 20% mocy :) albo innerozne przypadki.

Dla mnie jest jasne ze jak to ma byc cos konkretnego i prostego i jednoczesnie uzytecznego to najlepiej dac stab impulsowy, albo liniowy jak jest pobierana mama moc i nie duza roznica napiec.

NocnyPtak - Wto 04 Kwi, 2006

Dawid R napisał/a:
... nie wiem po co tak kombinowac ? Dziwi mnie na tym forum wlasnie to ze wielu ludzi czesto chce wywarzac otwarte dzrzwi i na sile sobie utrudniac zycie :) np wlasnoreczne robienie zębatek podczas gdy mozna kupic za 3 zl fabryczna na ktorej nie stracimy 20% mocy :) albo innerozne przypadki...

Kombinujemy głównie wtedy, gdy musimy :D
Ja zębatkę musiałem dorobić, bo Konia z rzędem temu, kto kupi w sklepie zębatkę z 52-ma zębami 8)
Wojtek napisał/a:
Żarówki 36V można kupić na giełdzie Wolumen w Warszawie (u miłej pani, pierwsza alejka od ulicy).

No tak, Stolyca :lol:
U nas na prowincji takie frykasy są - niestety - niedostępne...

Anonymous - Śro 05 Kwi, 2006

a 52 zeby na lancuch rowerowy czy skuterowy ? bo jak na rowerowy to mnnustwo jest zebatek 52 a nawet 53 zebnych do rowerów szosowych i kolarek.
Anonymous - Śro 05 Kwi, 2006

z 52 zębami na łańcuch rowerowy to rzeczywiście nie ma problemu, ale znajdź mi mądralo fabryczną zębatkę 7-9 zębów (tyż na rowerowy), którą da się sensownie zamocować na osi silniczka 250W
Anonymous - Śro 05 Kwi, 2006

ja ci moge znajśc co chcesz tylko musisz mieć fantazje i PIENIĄDZE :D
Anonymous - Śro 05 Kwi, 2006

No więc właśnie największy problem z tym ostatnim, bo fantazji ci u nas dostatek. W każdym razie nie wszystko da się załatwić za te 3 zł i nie wszystko da się poskładać z gotowych elementów, więc czasami warto poimprowizować ze świadomością, że biorą sie z tego większe straty.
Anonymous - Śro 05 Kwi, 2006

trzeba tak kombunowac zeby jak najmniej czesci dorabiac samemu zamiast 7-9 zebów dac 11 dosc powszechna i tak dostosowac uklad zeby wspoldzialal z 11 bo inaczej to kicha i beda straty
Anonymous - Śro 05 Kwi, 2006

pamiętajmy też o średnicy klańcucha który po któryms tam obrocie może się
zablokować często jak ludzie wymieniają łańcuch to puźniej jest problem (chodzi mi o miejsce w łańcuchu na zęby by było odpowiednie) wtedu należy po 1mm szlifowac kamieniem szlifierskim wnęki w zębatce by były odpowiednie

Natanoj - Pią 07 Kwi, 2006

A jak najlepiej zwiększyć aerodynamikę naszego pojazdu? zrobić jakąś bardzo lekką obudowę?
Natanoj - Pią 07 Kwi, 2006

A gdyby na kole dać dynamo (lub dwa) i żeby to dynamo zasilało światła, a akumulator zasilał by jedynie silnik który poruszałby naszym pojazdem, to czy to zmniejszyłoby chodź trochę straty energii :?: W końcu to akumulator napędza silnik, silnik wprawia w ruch koła, a koła kręcom dynamem, dynamo zaś zasila swiatła.
NocnyPtak - Pią 07 Kwi, 2006

Natanoj napisał/a:
A gdyby na kole dać dynamo (lub dwa) i żeby to dynamo zasilało światła...

Odpada. Straty energii za duże a w dodatku brak świateł w czasie postoju :!:

Anonymous - Pią 07 Kwi, 2006

poprostu napiszcie do strasburga że nad wami sie znęcaja bo nikt nie wymyślił perpetum mobile :D :D :D [/img]
Anonymous - Pią 07 Kwi, 2006

zapomniales dodac ze dynamo hamuje kola na koncu tego zdania :) i hamuje o wiele bardziej niz daje pradu
Anonymous - Sob 08 Kwi, 2006

a może baterie słoneczne????? ładujemy oddzielne aku np. litowe w dzień a używamy w nocy????takie 2 aku litowe 3,7v 2200mah to by starczyły bo diody małe prądy biorą


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group