To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Budowa elektrycznego seicento

michas88 - Pon 31 Mar, 2014
Temat postu: Budowa elektrycznego seicento
Witam,
Interesuje się budową elektrycznego samochodu od kilku lat, ale cały czas mam problem żeby wszystko sensownie zebrać do kupy.
Jest to moje pierwsze auto elektryczne więc projekt ma być niskobudżetowy:)

Auto jak w temacie Fiat Seicento.
Silnik chce spiąć ze skrzynią która jest w aucie.
Co do modelu silnika to jakiś stary silnik od wózka widłowego lub pompy hydraulicznej. Znalazłem coś takiego:
http://allegro.pl/silnik-...4098621155.html
Chciałem dodać zdjęcie z tabliczką znamionową silnika ale coś mi nie idzie więc napiszę:
MOC: 12kW
Napięcie: 48V
chyba pobór: 310A
prędkość obrotowa: 2250 min
Zasięg jaki chciałbym osiągnąć to 50km.
Teraz pytanie :)
Jakie akumulatory i w jakiej ilości trzeba zastosować by to osiągnąć? (masa auta z silnikiem bez akumulatorów to około 800kg)

Moja wiedza na temat silników elektrycznych nie jest zbyt obszerna więc nie wiem jak rozwiązać sterowanie takiego silnika. Czy można gdzieś nabyć gotowy sterownik? Czy można go zbudować samemu?

Proszę o pomoc :)

Anonymous - Pon 31 Mar, 2014

Może coś z sąsiedniego forum?
http://www.samochodyelekt...p?p=10882#10882

Mechano - Pon 31 Mar, 2014

Masz jakies doswiadczenia w elektronice? Jesli nie to zrobienie sterownika do tego silnika bedzie trudne.
r2d2 - Pon 31 Mar, 2014

Ten silnik to jest prawdopodobnie S3, 15% na tabliczce znamionowej to max. czas pracy tego silnika.

Pozdro.

michas88 - Pon 31 Mar, 2014

Doświadczenie w elektronice minimalne. Jestem z wykształcenia mechanikiem samochodowym. A elektroniką interesuje się od zawsze tylko jakoś nigdy nie było czasu żeby to lepiej zgłębić. Ale wydaj mi się że jestem kumaty he he :)
gienek333 - Pon 31 Mar, 2014

Silnik może być, sterownik lepiej kupić jakąś używkę no i aku, potrzeba jakieś 5-7 kWh co w ołowiu to ok 200kg, li-po 50kg, jeżeli nowe to ołów od 4000 pln, li-po 6000pln, ale ja w ołów bym się nie pakował, chyba że na początek jakieś tanie używki.
nanab - Wto 01 Kwi, 2014

Czy ten silnik nie bedzie za słaby? Te 1800W wystarczą do jazdy z normalną prędkością?
Nostusek - Wto 01 Kwi, 2014

gienek333 napisał/a:
jeżeli nowe to ołów od 4000 pln, li-po 6000pln


Chyba podałeś cenę Li-po za 1/2 kWh... ogniwa Kokam 53Ah to rząd wielkości ok 250-300 dolarów sztuka... Trzeba by pakietu 13S3P żeby mieć 7kWh czyli 39 ogniw co daje blisko 10000 dolarów....

Pir-serwis - Wto 01 Kwi, 2014

Kolega sprzedaje gotowego. Wiadomość na SE dział ogłoszenia.
michas88 - Wto 01 Kwi, 2014

widziałem tego do sprzedania ciekawa opcja, ale jeśli się nie mylę to sprzedaje go bez aku.

Cytat:
gienek333


Pytanie jak to policzyłeś że potrzebuje aż 5-7 kWh?
A co do używanego sterownika to jak tego szukać? Też np. od widlaka?

honda104 - Wto 01 Kwi, 2014

Nostusek napisał/a:
gienek333 napisał/a:
jeżeli nowe to ołów od 4000 pln, li-po 6000pln


Chyba podałeś cenę Li-po za 1/2 kWh... ogniwa Kokam 53Ah to rząd wielkości ok 250-300 dolarów sztuka... Trzeba by pakietu 13S3P żeby mieć 7kWh czyli 39 ogniw co daje blisko 10000 dolarów....


Zestaw Li-pol 7kWh to koszt 11000 zł jak dobrze się zakręcisz :)
52V / 3,7V
14s Li-po

52V x 5ah
7000Wh / 260Wh
27p x 14s
278s / Turnigy 5ah 4s1p
95 Turnigy 5ah 4s1p x 115 zł
10925 zł

Pir-serwis - Śro 02 Kwi, 2014

Gdybys chciał tamte Seicento aku możesz ode mnie, ten sam wymiar mial.
Ja BXa bede kasował zapewne.

gienek333 - Śro 02 Kwi, 2014

Turnigy 5Ah 14,8V kosztuje (na dzień dzisiejszy) w HK Eu ok 29 USD co daje ok 90 pln × 70szt=6300 pln, 70×14,8V×5Ah=5180 Wh, masa 0,60×70=42 kg. Pojemność aku ołowiowych podawana jest C/20, albo C/5, a tutaj mamy od C/2 w górę i jak wyciągniemy połowę z C/20 (przy 27°C) to dobrze, a musimy jeszcze wozić ze 150kg więcej. Aku ołowiowe o poj. ok 200Ah i 6V ważą ok 27kg i kosztują ok 500 pln/szt.
michas88 - Czw 03 Kwi, 2014

Niestety
Cytat:
gienek333

ale z twojej wypowiedzi nie rozumiem jak wyliczyłeś zapotrzebowanie na akumulatory.

Zrozumiałem jak policzyłeś cenę zestawu ale nic więcej?

Jeszcze dodatkowe pytanie :)

Jaką żywotność będą miały trojany przy użytkowaniu codziennym?

gienek333 - Czw 03 Kwi, 2014

Dokładne policzenie zapotrzebowania na energię jest bardzo trudne, ponieważ zależy od wielu czynników, styl jazdy, ukształtowanie terenu, temperatura, masa itd. Założyłem 10 kWh/100km. Trojany teoretycznie mają 700 cykli, czyli używając codziennie to dwa lata. Akumulatory z płytami pancernymi mają żywotność do 1200 cykli.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group