To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Diagnoza usterki chińska bateria LiFePO4 16s1p z BMS

tomasz_kombi - Czw 24 Kwi, 2014

To jaką to daje temperaturę że koc wytrzymujący (teoretycznie) powyżej 1000stC nie wytrzyma i nie odetnie dopływu tlenu ?
Nostusek - Pią 25 Kwi, 2014

tomasz_kombi napisał/a:
nie odetnie dopływu tlenu


I tu się zdziwisz - to czym wypełnia się koperta ogniwa gdy spuchnie to mieszanina piorunująca - czysty tlen i wodór. Druga sprawa - poczytaj z czego składa się ogniwo litowe:
http://pl.swewe.com/word_...owa|elektrolitu

Natanoj - Pią 25 Kwi, 2014

Ok, czyli trochę gąbki nie zaszkodzi a na pewno ustabilizuje pakiet. Poprawka do tego co ostatnio pisałem, blaszki sąsiednich ogniw nie są lutowane, tylko zgrzewane. Ogólnie wykonanie baterii wygląda w miarę dobrze, za to kable od ładowarki Turnigy accucell...

Teraz pomiary. Próbowałem zrobić swoje kable 2,5mm, ale i tak sporo tracę na kiepskich bananach. Więc przy prądzie rozładowania 4A ładowarka pokazywała 2,92V, na bananach wchodzących do ładowarki było 3,18V a na ogniwach 3,31V. Wymiana kabli pomoże, czy jest to jakiś bardziej złożony problem?

Uznałem jednak że do analizy porównawczej takie zaniżone napięcie nie będzie przeszkadzało i po 2,5 godziny przy tak zaniżonych wynikach i rozładowaniu celi do 2,5V (realnie na ogniwie, ładowarka pokazywała 2,18) wyszła pojemność 9,1Ah. Biorąc pod uwagę zaniżone napięcie i jakąś tam pojemność między 2,5V a minimalnym 2,0, myślę że cela 7 jest w dość dobrej kondycji. Przypomnę, znamionowo ma 10Ah.

Teraz cela 7 będzie się ładowała jeszcze z 2h, zobaczymy ile właduje, tym razem oszuka mnie w drugą stronę, więc liczę na ponad 10Ah. Za to prąd mniejszy więc wynik powinien być bardziej miarodajny.

Jutro taki sam test czeka celę 8, wtedy wszystko się wyjaśni. Tym bardziej że potem obie cele będą miały 3,6V, więc zobaczymy jak balanser poradzi sobie z jedną i z drugą.

Przy okazji zobaczyłem że przewody prądowe baterii to 14AWG, przy BMS na 15A chyba nie opłaca się zmieniać na coś lepszego?

Natanoj - Sob 26 Kwi, 2014

Kolejny dzień testów i zaczynam rozumieć coraz mniej.

Wczoraj wyładowałem z celi 7 jakieś 9,1Ah, niestety nie wiem ile weszło przy ładowaniu bo w trakcie chyba był jakiś problem z zasilaniem i po restarcie ładowarki straciłem część wyników, szacuję, że było podobnie.

Dziś taki sam test dla celi 8, wyszło z niej trochę więcej 9,25Ah, jakieś 170 mAh więcej niż z celi 7. Jeśli faktycznie cela 7 ma 170mAh mniej niż inne, to już wiem dlaczego osiąga 3,6V, gdy inne mają po max 3,38, w/g ładowarki ta różnica to właśnie ~150mAh. Nie wiem jednak dlaczego balanser nie radzi sobie z choć zgrubnym dopasowaniu napięcia wszystkich ogniw.

Teraz coś czego nie mogę zrozumieć. Przy ładowaniu celi 8, przy zawyżonym przez słabe przewody napięciu pokazywanym na ładowarce, weszło do niej tylko 8,9Ah. Końcowe napięcie na ogniwie było już ok, bo przy malejącym prądzie napięcie mierzone fizycznie i przez ładowarkę są już takie same. Zawsze myślałem, że przy ładowaniu wchodzi do ogniwa więcej, niż może oddać, zwłaszcza że ładowałem prądem 2A, a rozładowywałem 4A. a Tu różnica 0,35Ah.

Jeszcze dziwniejsza sprawa. Jak miałem ogniwa wpięte do balansera, to napięcie bardziej naładowanej celi 7 utrzymywało się na poziomie ~3,5V, jak pozostałe miały ~3,3. Tymczasem teraz, gdy od wczorajszego testu już dwukrotnie podładowywałem ją małym prądem, po kilkunastu minutach napięcie celi 7 (jak i w pełni sprawnej 8 ) spada z 3,6 do 3,38V (pozostałe ogniwa mają średnio 3,35V). Jak miałem podłączony balanser to nie działał, a jak go odpiąłem to spełnia swoją funkcję?

WojtekErnest - Sob 26 Kwi, 2014

Zamien fizycznie 7 z 8.
Sprawdź temperaturę 7, bo może się okazać ma wyższa niz pozostałe ogniwa.
Jesli masz problemy z kablami/polaczeniami to pomiary są niewiarygodne bo ladowarka moze 'glupiec' z powodu zmiennego obciążenia indukcyjnego.
Chyba bardziej wiarygodny bedzie pomiar zgrubny tj. obciazenie naladowanego pakietu rezystorami, zarowkami tak by wymusic ok 7-10 A i mierzyc napiecia na cekach. Oczywiscie taki pomiar bez BMS.
Szybko sie okaze czy sa rowne lub ktora szybciej pada, a posrednio to test instalacji.

tas - Sob 26 Kwi, 2014

Nie sugeruj się napięciem wyładowanej celi tylko NAŁADOWANEJ.
Pusta cela nie może być wyznacznikiem czegokolwiek, bo nawet minimalne różnice w pojemności miedzy celami powodują ogromne różnice w napięciu :???:

Powinieneś wykonać taki test, już o tym pisałem:
- Naładować pakiet do pełna, pozwolić BMSowi wyrównać cele, a jeśli jakiejś nie będzie w stanie wyrównać to zrobić to ręcznie ładowarką.
- Następnie rozładować cały pakiet do 0 aż do odcięcia prądem ciągłym maksymalnym.
- Następnie naładować pakiet do 100% wyłącznie poprzez BMS

Po czasie przewidzianym na ładowanie:
1. Wszystkie cele będą mieć 4.2V - bateria sprawna
2. Jedna cela będzie mieć 4.2V, reszta zdecydowanie mniej - ta cela jest walnięta.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group