To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Małe przeróbki związane z manetką.

Anonymous - Czw 01 Maj, 2014
Temat postu: Małe przeróbki związane z manetką.
Jedna sprawa, to "miękkie" ruszanie. O ile komuś nie zależy na zrywie, a chce oszczędzić akumulator można między przewód sygnałowy manetki a kontroler wstawić opornik i za nim, od strony kontrolera kondensator elektrolityczny do minusa zasilania (masa). Układ ten spowoduje powolne narastanie napięcia z manetki przy gwałtownym jej odkręceniu na full. Ograniczy to prąd pobierany z akumulatorów. Czas narastania zmieniamy doświadczalnie zmieniając wartość pojemności, opornika, lub obu na raz.
Natomiast zastanawiam się nad jakimś prostym układem tempomatu. Odpada zaciśnięcie mechaniczne manetki :D Jak zapamiętać przyciskiem określoną prędkość w prosty sposób?
W jednym z kontrolerów wystarczyło nacisnąć przycisk i to już pamiętało. Ponowne jego naciśnięcie, lub zahamowanie klamką wyłączało tę funkcję. Ale to było zaszyte w kontrolerze.
Myślałem o zewnętrznym potencjometrze i przełączaniem przewodu sygnałowego przełącznikiem z manetki na potencjometr, którym ręcznie można by ustawić pożądaną szybkość. A jakieś inne rozwiązania? Taki tempomat, to naprawdę duża wygoda w dłuższych trasach. Tylko trzeba by pomyśleć nad automatycznym wyłączeniem tego, po naciśnięciu klamki hamulca, więc pewnie jakiś przekaźnik, lub podobny układ elektroniczny. Jak tego nie będzie, to puszczenie hamulca ponownie włączy silnik, a to może być niebezpieczne.

Może coś takiego?



W tym rozwiązaniu naciśnięcie przycisku włączy sygnał z potencjometru, a naciśnięcie hamulca go wyłączy. Jeśli zastosuje się przekaźnik 5V, to można to zasilić z przewodów manetki. W sumie potrzeba 5 elementów, to chyba nie jest skomplikowane? ;)

Adam Wysokiński - Czw 01 Maj, 2014

Zobaczyłem zaspany ten schemat i dostałem oczopląsu :wink: . Narysowane poprawnie i przekaźnik się zatrzaśnie podając sygnał z potencjometru. Mam dwie uwagi. Na wejściu "hamulcowym" kontrolera jest napięcie, więc tranzystor będzie prawdopodobnie otwarty bez przyciskania włącznika w kółku. Wystarczyło by podawać napięcie na cewkę przekaźnika. Zależy jaki jest rezystor w kontrolerze zasilający to wejście. I jeszcze wydajność prądowa wyjścia 5 V na manetkę. Trzeba by to sprawdzić ale jest na wyjściu 5V rezystor i nie da to wymaganego prądu (nie wiem czy we wszystkich kontrolerach).
Anonymous - Pią 02 Maj, 2014

Nie otworzy się, kolektor bo nie ma zasilania z plusa. Przycisk dopiero go podaje. Nie sprawdzałem wydajności 5V, trzeba by sprawdzić jakimś przekaźnikiem na 5V.
Adam Wysokiński - Pią 02 Maj, 2014

zeeltom napisał/a:
Nie otworzy się, kolektor bo nie ma zasilania z plusa.

Będzie otwarty ale prąd nie płynie bo nie ma zasilania kolektora :wink:

Anonymous - Pią 02 Maj, 2014

Źle napisałem, fakt ;) Trzeba by tylko sprawdzić, czy to złącze nie spowoduje wyłącznia silnika, jakby co, to trzeba dać jakiś opornik w bazę tranzystora.
Adam Wysokiński - Pią 02 Maj, 2014

Zrób zwarcie na zasilaniu manetki amperomierzem i będzie wiadomo.
Anonymous - Pią 02 Maj, 2014

Tyz prowda :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group