To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie

tas - Czw 22 Maj, 2014
Temat postu: Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie
Edycja 2015: http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/


Ps. Tutaj był kiedyś stary poradnik obejmujący ładowanie akumulatorów "obsługowo". Powyżej pod linkiem jest nowa wersja poradnika obejmująca zupełnie bezobsługowy i automatyczny system. Jest doskonalszy, mniej awaryjny, automatyczny i bezobsługowy.

Szaczek - Czw 22 Maj, 2014

Super wszystko pokazane, czekam na dalszy ciąg poradnika.
Mechano - Czw 22 Maj, 2014

A co tu jeszcze pokazac? Wszystko jest.
Bardzo dobry poradnik, wszystkie moje watpliwosci zostaly wyjasnione. Mozna by jeszcze pokazac ladowanie z bms'em i zlaczem db25.

EDIT Napisalbym jeszcze o przewodach pradowych bo takie na pewno sie przydadza. Ile wazy caly pakiet? 6Kg?

tas - Pią 23 Maj, 2014

Pakiet waży 6.25kg czyli przy 890Wh daje to około 145Wh/kg :)
Patriko - Pią 23 Maj, 2014

tas, rozumiem że w tym wątku będzie rozwijana myśl pakietu 16S3P, ja zdecydowałem się na układ 12S2P z tych samych pakietów modelarskich.
Wczoraj prześledziłem chyba połowe Twoich postów na tym forum i znalazłem ten tamat:
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#37442
Sposób ładowania bardzo prosty, jedyny minus to chyba czas ładowania.
Może ten temat też powinien zostać podpięty :?:

tas - Pią 23 Maj, 2014

Tamto to koncept jest, sprawdziłem czy działa - działa i tyle. Nie używam tego systemu, nie wiem jak się zachowuje na dłuższą metę no i raczej temat podchodziłby do tematu opisującego wszystkie sposoby ładowania (trochę tego jest).

W tym temacie skupiam się na budowie baterii i podstawowych systemach jej obsługi czyli najprostsze ładowanie i rozładowywanie.

Opisany tutaj sposób jest uniwersalny, tak samo jak używane pakiety. Wedle tych opisów z powodzeniem można zbudować każdą inną baterię o każdej pojemności.
Ja użytkuję 16s3p, stąd taki wybór na poradnik.

radwan - Pią 23 Maj, 2014

Kolejny super tutorial!

Jedno pytanie dla sprecyzowania:

tas napisał/a:
Aby naładować:
- Wyłączasz bezpiecznik oraz stacyjkę
- Wyjmujesz oba alarmy 8s ze złącz
- Odpinasz obie wtyczki akumulatora od roweru
- Wpinasz akumulator do ładowarki i ładujesz

Aby jechać:
- Odpinasz akumulatory od ładowarki
- Upewniasz się, że bezpiecznik i stacyjka są wyłączone
- Wpinasz akumulatory w rower
- Wpinasz alarmy 8s w odpowiednie złącza
- Włączasz bezpiecznik i jedziesz


Tas w innym temacie napisałeś, że bezpiecznika wyłączać nie trzeba.

http://forum.arbiter.pl/v...ight=soft#40872

Czy te dwa układy czymś się róznią?

tas - Pią 23 Maj, 2014

Zgadza się, tamten sposób nie wymaga wyłączania bezpiecznika bo akumulatory są wpięte w rower cały czas. Z akumulatora są wyprowadzone odczepy.

Opisywany tutaj sposób to zwykłe i uniwersalne przepinanie szeregowo-równoległe.
Wymaga czynności, które opisałem w pierwszym poście.

JeromeBaldino - Nie 25 Maj, 2014

Super opis, gdy był tutaj parę tygodni temu to pewnie poszło by mi dużo łatwiej ze swoją instalacją :)
adrianjs - Pią 30 Maj, 2014

Witam :-)
Jakim maksymalnym prądem (w amperach) można ładować jedną ładowarką taki pakiet ??

JeromeBaldino - Pią 30 Maj, 2014

U*I = 150W
U=33,6V (8s przy 4,2V)
I=4,46A

Przy minimalnym napięciu (zakładając 3,3V na cele) 5,69A. Realnie ~4,5A.

Mibars - Pią 30 Maj, 2014

Ode mnie taka mała uwaga co do bezpiecznika, który został zastosowany: Bezpiecznik (a właściwie wyłącznik nadprądowy) o typowej charakterystyce B wyłącza przy zwarciu 3-5x prąd nominalny! Czyli wywali pod warunkiem wystąpienia zwarcia i prądu ok 150 - 300A! To jest naprawdę olbrzymi prąd. Posiada on również zabezpieczenie termiczne działające tak, że im wyższe przeciążenie, tym szybciej ono zadziała... O ile prąd przekracza ok 1,15-1,4x prądu nominalnego, im zimniej, tym większy prąd może popłynąć, nim wyłącznik zadziała

Innymi słowy ten wyłącznik byłby dobry, gdyby pobierać z pakietu ciągłe blisko 4 kW plus chwilowe przeciążenia!

tas - Pią 30 Maj, 2014

Zastosowałem taki bezpiecznik i taki polecam, bo niezależnie od uzyskiwanych mocy nie wyłączy się w normalnym użytkowaniu. Jeśli jednak wystąpi sytuacja krytyczna w stylu przetarcia przewodów zasilających, załamania, uszkodzenia czy zwarcia sterownika czy silnika lub pomylenia biegunowości przewodów zasilających sterownik - bezpiecznik wybije niezależnie czy mamy instalację 36V czy 60V i ile amper normalnie z niej pobieramy :)
maro2383 - Sob 28 Cze, 2014

Witam :)
Zbieram wiedzę do budowy swojego pierwszego e-bike'a i zastanawia mnie jak odbywa się balansowanie poszczególnych cel w rzędzie pakietów 4s połączonych równolegle. Jak wygląda sprawa jeśli w rzędzie cel numer 1, 2, 3 lub 4 występuje różnica napięć i jak to sprawdzić skoro wszystko jest zlutowane i zaklejone?

tas - Sob 28 Cze, 2014

Musisz patrzeć na baterię jako całość, a nie składową jej elementów.

Jeśli robisz baterię 16s3p, czyli taką jak opisałem to łącząc równolegle po 3 akumulatory (czyli po 3 cele 5Ah -> 1 celę 15Ah) fizycznie łączysz cele. Dla roweru, ładowarki czy alarmów ta bateria jest 16s1p, przy czym "widzą" cele mające 15ah.

Zatem wystarcza wyprowadzenie z baterii złącz balansujących nadzorujących wszystkie cele na raz. Po wszystkie cele naraz się ładują, wszystkie naraz się wyrównują, wszystkie naraz się rozładowują.

Jeśli nie masz BMSa, to nadzorowanie wygląda tak, że podczas ładowania ładowaczka pokazuje napięcia każdej z cel (każdej z trójek cel połączonych w jedną). Możesz też obserwować wskazania wyświetlacza od alarmów/piszczków lub obserwować diody sygnalizacyjne na tych alarmach.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group