To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Rodzaj diod LED, a ilość światła z lampki

ElSor - Sob 21 Cze, 2014
Temat postu: Rodzaj diod LED, a ilość światła z lampki
//tas - wydzielone z wątku "sprzedam"

MixhaL napisał/a:
Wyposażona w najnowsze diody XM-L2 dzięki czemu świeci przy tym samym natężeniu 20 % mocniej niż diody XM-L.
Możesz napisać skąd masz takie informacje?
MixhaL - Sob 21 Cze, 2014

od producenta
ElSor - Sob 21 Cze, 2014

A możesz podać konkretny link do tego?
MixhaL - Sob 21 Cze, 2014

http://www.cree.com/

Jak chcesz dyskutować o diodach to załóż sobie temat a tego nie zaśmiecaj.
Na forum pozostało jeszcze dużo miejsca.

ElSor - Sob 21 Cze, 2014

Ja po prostu nie lubię jak ktoś podaje nieprawdziwe informacje. Ilość lumenów w nowym LEDzie wzrasta max o 12-13% względem starszego > http://pct.cree.com/dt/index.html
Korzystając z tego narzędzia producenta wrzuciłem do porównania diodę XM-L2 T6 oraz XM-L T6. Każdy może przeliczyć wartości i widać wyraźnie, że bliżej im do 10% niż 20%.


Wracając do tematu latarki.
Jaki jest łączny pobór prądu przez latarkę i jak przymocowane są diody do obudowy, tzn stykają się ich podłoża tylko krawędziami z resztą czy może całą spodnią powierzchnią? Pytam, bo ma to bardzo istotne znaczenie jeśli chodzi o jej niezawodne działanie.

MixhaL - Sob 21 Cze, 2014

Ja podałem tak jak podaje producent, dioda w porównaniu do poprzednika ma do 20% więcej na wyjściu, to nie mój problem że jak to zwykle bywa teoria nie idzie w parze z praktyką, reklamacje do producenta.
Poza tym np. jasność binu T6 dla 3A zaczyna się dla XM-L od 910lm a dla XM-L2 kończy na 1119lm co daję ponad 20%.
Jakby nie patrzeć nie kłamię. Wiadomo że dochodzą straty na sterowniku, odprowadzanie ciepła straty na szkiełku, jakość baterii itp
Ja też siedzę na światełakch i torchu od wielu lat i też to ogarniam i wiem o co biega w diodach.

ElSor - Sob 21 Cze, 2014

MixhaL napisał/a:
Poza tym np. jasność binu T6 dla 3A zaczyna się dla XM-L od 910lm a dla XM-L2 kończy na 1119lm co daję ponad 20%.
Albo porównujesz wartości początkowe obu diod albo skrajne a nie na korzyść z 1 diod i niekorzyść 2giej, bo jak dla mnie jest to mydlenie oczu nieświadomym w temacie osobom.

MixhaL napisał/a:
Ja też siedzę na światełakch i torchu od wielu lat i też to ogarniam i wiem o co biega w diodach.
Dlatego uważam, że tym bardziej powinieneś podawać prawdziwe wartości i "oświecać" ludzi wiedzą a nie wykorzystywać ich niewiedzę. Ciekawe czy wzrost ilości światła (lumenów) rozróżnił byś gołym okiem po zmianie diody na nowszą. Wg mnie jeśli nawet byś trafił, to byłoby to na zasadzie "wydaje mi się" ale nie na podstawie 100% pewności. 20% więcej światła oko odbiera jako wzrost o 9-10%, no ale w przypadku zmiany diody na nowszą będzie jakieś 6% postrzegane więcej zgodnie z kwadratowym prawem ściemniania.

MixhaL napisał/a:
Wiadomo że dochodzą straty na sterowniku, odprowadzanie ciepła straty na szkiełku, jakość baterii itp
Przy obu diodach będą identyczne straty, więc procentowo wyjdzie nadal tyle samo różnicy pomiędzy nimi.
tas - Sob 21 Cze, 2014

Koledzy, to nie miejsce na dyskusje. Tematy w dziale 'Sprzedam' są usuwane więc jeśli szanujecie swoją i cudzą wiedzę - załóżcie temat w dziale do tego przeznaczonym.
Szczególnie zwracam się tu do kolegi ElSora ;)

MixhaL - Sob 21 Cze, 2014

Jakby nie patrzeć xm-l2 jest lepsza od xm-l i uważam że warto za to dopłacić tym bardziej jak ktoś ma szybki rower.
ElSor - Sob 21 Cze, 2014

tas napisał/a:
Tematy w dziale 'Sprzedam' są usuwane więc jeśli szanujecie swoją i cudzą wiedzę - załóżcie temat w dziale do tego przeznaczonym.
Chętnie bym coś założył nowy temat o tej tematyce ale zaczynając nowy temat trzeba by napisać długie kompendium na temat światełek. Łatwiej poruszać pojedyncze kwestie, gdy ma się jakiś punkt wyjściowy i wtedy systematycznie dokłada się informacje.
Cytat:
Szczególnie zwracam się tu do kolegi ElSora ;)

To ja poproszę o wydzielenie dyskusji do nowego tematu, o ile mogę ;)

Cytat:
Jakby nie patrzeć xm-l2 jest lepsza od xm-l i uważam że warto za to dopłacić tym bardziej jak ktoś ma szybki rower.
Ja wolę dopłacić ale do pewniejszej lampki czy też do diody ale o przyjemniejszej barwie, niż ślepo brnąć w ilość lumenów. Pomijając czas świecenia itp wolę mieć 300lm neutralnej barwy niż 600lm zimnej. Dłużej bez zmęczenia oczu będę mógł jechać i ładniejszy będzie "świat" oświetlony latarką a światła nie będzie 2x mniej ale około 30% dla oczu.
ElSor - Sob 21 Cze, 2014

Dodam jeszcze, bo panuje taka opinia, że diody są bardzo oszczędne i nie grzeją się. Otóż te czasy minęły kilka lat temu wraz z pojawieniem się PowerLEDów. Dobrze świecąca dioda (dająca światła min tyle, co standardowa żarówka 20W) grzeje się, bo to jest jak najbardziej normalne. W efekcie tego obudowa musi rozpraszać ciepło i jeśli, po 1-2minutach nie czuć ciepła (przy diodach XM-L czy też XM-L2 w trybie max) oznacza to, że albo nie ma zapewnionego odpowiedniego odprowadzania ciepła albo, że dioda pracuje z bardzo niskim prądem - zazwyczaj w chińskich tanich latarkach jest jeden i drugi powód. O ile niski prąd służy diodzie dobrze o tyle słabe odprowadzanie ciepła może być przyczyną spalenia diody nawet kilka sekund po włączeniu latarki. Najczęściej jednak drastycznie zostaje zmniejszony czas jej życia do kilkunastu-kilkudziesięciu godzin (z przewidywanych 50.000-100.000h).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group