To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - BMS pomoc w wyborze

Rafał - Pią 19 Wrz, 2014
Temat postu: BMS pomoc w wyborze
Witam,

Zastanawiam się nad kupnem BMSa a że nie miałem nigdy z nim do czynienia mam kika pytań do praktyków. Czy jeśli się kupi bmsa np 20s to przy 18s da się go podłączyć (ewnetualnie czy przy 24s da się podłączyć 21s)?
Jakich używacie BMSów? Ile mają amperów ciągłego chwilowego poboru? Czy do silnika NC 7*9 wystarczy 30A/60A?

pozdrawiam,

tas - Pią 19 Wrz, 2014

BMS na 24s będzie działać tylko na 24s. Nie można sobie wybierać.
Do NC 7x9 prąd na poziomie 35A to jest max, co można w silnik pchać.

Rafał - Pią 19 Wrz, 2014

Trochę szkoda, że tak to wygląda. A BMS działa tak, że rozładowuje najmocniejsze cele (zamienia w ciepło) czy może jakimś cudem ładuje najsłabsze ogniwo z najmocniejszych?
Dobraku - Sob 20 Wrz, 2014

To są pasywne systemy. Ściąga napięcie z najsłabszych cel (najszybciej sie łądujących)
Rafał - Sob 20 Wrz, 2014

A jak jest przy rozładowywaniu? Jak jedna cela osiągnie 3.1V a reszta 3.5V, to te pozostałe cele są rozładowywane by zrównać napięcie?
Dobraku - Sob 20 Wrz, 2014

One zaczynaja działać tylko przy przekroczeniu napięcia progowego. To jest coś w rodzaju ogranicznika przeładowania + elektroniczny bezpiecznik- zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem czy za dużym prądem.

Bms jest świetnym rozwiazaniem jak zakładasz go do "równego" pakietu wtedy ma mało do roboty. Tutaj nawet określenie balanser to wg mnie za dużo.

Przykład:
Miałem na warsztacie różne modele. Te tańsze i te droższe. Bywały egzemplarze że mogłem odłączyć mu napięcie z jednego z środkowych kanałów a on i tak dalej pracował i podawał Vout. Z tym ograniczeniem przeciążeniowym (prąd) też raczej bardziej fikcja. Mam w swojej "stajni" 4 rowery i 1 skuter we wszystkich rozwiazaniach mam BMS'y. Ładowanie - świetna sprawa w krytycznych sytuacjach też fajnie. Odcina napięcie - trzeba odłączyć i podłączyć pakiet lub go zwyczajnie naładować. Wszedzie mam baterie zbudowane na nowych ogniwach wiec myślę, że nawet bez tego było by dobrze.

To czy warto dwać BMS uzależnił bym właśnie od tego czy masz pewność o podobnych parametrach poszczególnych cel. Na sam początek możesz wykorzystać alarmy modelarskie. Jak budujesz pakiet z nowych aku to śmiało dawaj BMS - obsługa jest banalna - ładowarka i kontakt . Teoretycznie nic wiecej Cię nie interesuje.
Jednak jak liczysz na balanowanie różnej jakości pakietu to szkoda kasy. Tymbardziej że nowe BMS'y można wyrwać nawet w cenie ładowarek modelarskich.

Mam używam i generalnie zadowolony jestem jednak z praktycznego punktu widzenia uważam że stosunek ceny do oferowanych pozytywów - raczej marny

Rafał - Sob 20 Wrz, 2014

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.

Pakiety mam różne, ale baterii mam sporo więc najsłabsze pakiety powoli eleminuje i liczę na to że w miarę czasu się wszystko wyrówna.
BMS jest po to by szybciej ładował niż IMAXem B8 a pakiet mam obecnie 21s9p. Czyli jest jeszcze możliwość spinania kabli od balansowania w 7s29p. Ale to trochę zabawy, rozpinanie pakietów łączenie kabli itd, a tu jeden kabel do ładowarki i z głowy.
Dobraku napisał/a:
Na sam początek możesz wykorzystać alarmy modelarskie.

Z alarmów już korzystam ale jak piszę dąże do ulepszania mojego ulepa:)

Dobraku napisał/a:
Bywały egzemplarze że mogłem odłączyć mu napięcie z jednego z środkowych kanałów a on i tak dalej pracował i podawał Vout


Czy to znaczy, że np. do BMSa 20s podłączałeś 18s a on i tak dobrze pracował?

Dobraku - Sob 20 Wrz, 2014

Nie, taki przypadek miałem w BMS'ach 10s podłączone było 10s ale np od 3 kanału przeciąłem przewód. Bms teoretynie powinien to zauważyć, że coś z celą nr 3 nie-halo i wyłączyć ale nie wyłącza.
Mam też inny 10s ale na płytce przygotowanej pod 14s. Tam jest zrobione coś takiego że oczywiście elementów jest tylko na 10s ale z ostatniego pola 10s jest fabrycznie wlutowana zwora do ostatniego pola 14s. Uważam więc, że da się to obejsć ale pewnie trzeba by jeszcze zmienić jakiś dzielnik pomiarowy. - oczywiście teoretyzuję ale bms są dosyć prostymi urzadzeniami.

Zwróć uwagę na jedną rzecz.. ( nadmienie, że sam zaczynałem na laptopowcach +imax b8 i przepinki )
Jak pakiet się rozjeźdza pod łądowarką modelarską to ma auto-ograniczenie prądu ładowania poprzez informacje ze złącza balansera.
Przy BMS bedziesz miał tak, że jak cela osiągnie pełne napięcie to zacznie być zwierana rezystorem wbudowanym w balanser BMS'a co da Ci prąd balansowania średnio 80mA. W praktyce oznacza to że napięcie na tej celi bedzie dalej rosło , naprawde minimalnie wolniej, i dopóty nie przekroczy granicznego napięcia to bms bedzie dalej ładował. W moich BMS'ach pod li-ion bms'y wyłączaja dopiero przy 4,35V :evil:
Ja montując BMS i tak dolutowałem złącza pod alarmy. Mogę kontrolować napięcia w końcowej fazie i mimo że mam nowe akumulatory to i tak są różnice rzędu 4,19-4,23

gerrard33 - Sob 20 Wrz, 2014

Są chyba różne BMS.
U mnie BMS 10s działał z 8s.
Oczywiście puste "miejsca" muszą być na końcu.

Dobraku - Sob 20 Wrz, 2014

OK ale zabezpiecznie napięcia minimalnego ? Nie ma tego ? Przecież napięcie odcinania dla aku 10s wypadnie w już w połowie naładowania pakietu 8s? Nie przeszkadza to ? Ja przyznam, że kilkukrotnie dopuściłem do tego, że mi BMS wyłączał zasilanie żeby nie rozładować zabardzo. Natomiast nie udzielę info czy działo się tak bo wykrył spadek na poszczególnej celi czy całościowe napięcie było już za niskie. Wartosć napięcia w, którym tak mam to ok 29,5V co daje 2,9/cele li-ion - niby ok.
Rafał - Nie 21 Wrz, 2014

Dobraku napisał/a:
OK ale zabezpiecznie napięcia minimalnego ? Nie ma tego ? Przecież napięcie odcinania dla aku 10s wypadnie w już w połowie naładowania pakietu 8s? Nie przeszkadza to ? Ja przyznam, że kilkukrotnie dopuściłem do tego, że mi BMS wyłączał zasilanie żeby nie rozładować zabardzo. Natomiast nie udzielę info czy działo się tak bo wykrył spadek na poszczególnej celi czy całościowe napięcie było już za niskie. Wartosć napięcia w, którym tak mam to ok 29,5V co daje 2,9/cele li-ion - niby ok.


Ja z tego co czytałem to BMS mierzy napięcie odcięcia indywidualnie dla każdej celi a nie łącznie dla wszystkich.

Dobraku - Nie 21 Wrz, 2014

W takim razie dla Ciebie jeszcze lepiej. Powinno dać się bez problemu "skrócić" Bms do mniejszej liczby cel w pakiecie
Rafał - Nie 21 Wrz, 2014

Chciałem się tylko upewnić, że BMS nie ma napięcia odcięcia dla całego pakietu. Bo rozumowo do tego podchodząc szybciej napięcie odetnie na pojedyńczej celi i takie zabezpieczenie nie powinno nigdy zadziałać, np. dla BMSa 20s odcięcie na jednej celi 3V a na całości 60v zawsze jakaś cela spadnie poniżej 3V niż pakiet osiągnie poniżej 60V.
WojtekErnest - Czw 01 Sty, 2015

Rafał napisał/a:
..
Pakiety mam różne, ale baterii mam sporo więc najsłabsze pakiety powoli eleminuje i liczę na to że w miarę czasu się wszystko wyrówna.
BMS jest po to by szybciej ładował niż IMAXem B8

Pierwszym sygnalem ze pakiet zaczyna sie rozjezdzac jest czas balansowania przez BMS.
Typowe BMS-sy mają prad balansowania rzedu 50 mA co w praktyce oznacza ze jest na tyle maly ze nie radzi sobie z roznymi pakietami które ladowane bez BMS mają rozrzut napięcia 》 50 mV.
Wtedy czas ladowania/balansowania wydłuża się nawet dwukrotnie lub nigdy nie osiąga stanu równowagi.
Z tego powodu jedynie sensowne jest eliminowanie najslabszego segmentu a w tym takich które mają uplywnosc czyli samoistny spadek napięcia.
Szybszą metodę ładowania zapewni użycie balansera analogowego np. któryś z odmian wg schematu czeskiego o prądzie balansowania rzedu 200 mA i wyżej oraz nastawianym napięciu balansowania.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group