To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Jak otworzyć silnik

tas - Pon 22 Wrz, 2014
Temat postu: Jak otworzyć silnik
Ostatnio dostałem do naprawy silnik, który był uszkodzony poprzez niefachową próbę otwarcia, więc zrobiłem mały poradnik jak to zrobić szybko, prosto i bezpiecznie dla silnika, a dysponując jedynie młotkiem i śrubokrętem :P

Na przykładzie silnika RH2806 w obręczy Mach1 MAD



Najlepiej oglądać w HD

Anonymous - Wto 23 Wrz, 2014

Dwie uwagi, z racji tego, że też dość często rozbieram silniki.
Po pierwsze, to zawsze stosuję na samym początku, do rozpołowienia dekla ostrego noża, a nie śrubokręta. Później, jednocześnie z obu stron, śrubokrętami, lub innymi płaskimi elementami (np. klucze płaskie, lub oczkowe) wysuwam dekiel jednocześnie z obu stron, co 180 stopni.
Po drugie, nie staję na kole nogami. Mam ściągacz, łapię za rozpołowiony dekiel i ściągaczem powoli zdejmuję dekiel. Kiedyś rozkręcałem imadło tak, by oprzeć silnik obudową na sprzęgłach i młotkiem przez drewienko wypychałem stojan. Skakanie po kole w pokazany sposób, nie jest dobrym rozwiązaniem.

tas - Wto 23 Wrz, 2014

Zeeltom, to nie jest instrukcja, jak ściągaczem otworzyć silnik, tylko jak to zrobić szybko (całość zajmuje max 2 min) i bezpiecznie bez narzędzi. Ja tam nie widzę "skakania po kole".
Silnika pokazanego na filmie nie otworzysz nożem, a grzebanie i podważanie pokrywy śrubokrętami może skończyć się jego uszkodzeniem. Takie przypadki miałem, stąd pokazałem jak to zrobić bez ryzyka.

No ale wszelakie alternatywy mile widziane, miło by było gdyby były w formie filmiku :)

Mechano - Wto 23 Wrz, 2014

Tas bardzo dobry filmik. Czegos takiego potrzebowalem bu juz myslalem ze otwieranie silnika to dlugi i trudny proces. Za to masz wielki plus!
Anonymous - Wto 23 Wrz, 2014

Stawanie na obręczy koła, to nie jest dobre dla samego koła :P Koło rowerowe raczej nie jest przeznaczone do działania siły prostopadle do płaszczyzny koła.
Zamiast walenia młotkiem w śrubokręt, który nam zniszczy nieco obudowę i dekiel, ja zawsze używam ostrego noża do "rozpieczętowania" obudowy.
Szybko? Na czas rozbierasz silniki? :D Trzeba delikatnie i powoli. Chyba, ze na akord je rozbierasz :D
No to mamy dwie szkoły rozbierania silników, szyba i wolniejsza :D

tas - Wto 23 Wrz, 2014

Bez obaw, obręczy nic nie jest i nie może być, bo siła potrzebna do wyjęcia środka jest nieduża.
A co do licytowania się kto potrafi to zrobić szybciej - możemy sobie darować, to jest akurat bez znaczenia. Zazwyczaj szybszy sposób jest zwyczajnie prostszy, co pokazałem.

Anonymous - Wto 23 Wrz, 2014

Nieduża siła? To czemu rękami nie wyjąłeś? :P
tas - Wto 23 Wrz, 2014

To jest filmik dla początkujących, myślę, że jednak będzie przydatny :)
A na licytowanie się kto ma rację szkoda mojego i Twojego czasu - no ale dobrze dla sprawy opisywać inne sposoby i metody. Wiedzę należy przekazywać dalej.

Eryk1000 - Wto 23 Wrz, 2014

Film elegancki :) Jeżeli ktoś nie ma specjalistycznych narzędzi to i młotkiem da radę, zgodnie z powiedzonkiem że "bez młota to nie robota" :P , plus śrubokręt. Ja jednak wolę wielki ściągacz do łożysk ;) wydaję się mi to bezpieczniejsze. Cała operacja jakby się to mogło wydawać wcale nie jest trudna.
MixhaL - Wto 23 Wrz, 2014

zeeltom napisał/a:
Stawanie na obręczy koła, to nie jest dobre dla samego koła

Jeżeli obręcz jest prawidłowo zapleciona to nic jej nie będzie, zawsze po zapleceniu, dociągnięciu szprych powinno się stawać na obręcz w celu sprawdzenia poprawności zaplotu, naciągu szprych. Jeżeli się skrzywi, wiadomo odwaliło się fuszerkę.

Po filmiku widzę że silniki crystalyte to naprawdę wysoka półka w porównaniu do NC. Tam jest wszystko spasowane idealnie i bez ściągacza nie ma szans rozebrania, tak samo przy skłądaniu.



Gdyby ktoś chciał otworzyć silnik przy pomocy narzędi warto zobaczyć ten filmik, oczywiście w tym wypadku otwarcie trwa dużo dłużej.
https://www.youtube.com/watch?v=lkGgAWHSayU

Anonymous - Wto 23 Wrz, 2014

Pierwszy raz słyszę o praktykach stawania na obręczy po wycentrowaniu koła. Ale może za mało jeszcze wiem ;)
Gość na filmie robi dokładnie to samo, co ja. Z tą różnicą, że stojan wkładam na poziomo, ale ściągam go w identyczny sposób.
Koło rowerowe nie jest przystosowane do napięć bocznych. Zauważyłem to w swoim pojeździe, gdy łożyska rozbiły mi oś silnika. W moim przypadku takie siły właśnie występują na zakrętach, bo mój pojazd się nie pochyla, jak zwykły rower i siły nie działają prostopadle do osi, jak w rowerze, tylko występują siły gnące koło na boki.

JerzyZ - Wto 23 Wrz, 2014

Najważniejsze przy rozbieraniu i składaniu silnika - to nie stracić palców :!:
Jarek-LT - Śro 24 Wrz, 2014

A teraz TAS proszę o filmik rozbierania silnika DC. :mrgreen: :wink: :mrgreen:

Jarek-LT



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group