To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Konstrukcje własne - Tektronik ATron
Tektronic - Pon 06 Paź, 2014 Temat postu: Tektronik ATron Cześć
Jako że od kilku lat wkładałem różne bajery do roweru ... po tych kilku latach przyszła ochota na EV . W poprzednich tematach było widać moje kombinacje ,ale przemyślałem sobie że rzeźbienie w "org" ramie będzie niebezpieczne i postanowiłem sobie mże zrobię własny projekt od 0 .
Zawsze troszkę marzyłem o czymś "innym" jakoś że ze mnie trochę indywidualista , pasjonat elektroniki i elektrotechniki oraz trochę konstruktor (zasilacze , prostowniki, ramy różnych urządzeń ) pomyślałem że zbuduję własnego EV dalszego zasięgu.
W tym temacie chciałbym przedstawić prace nad moim projektem , i tez prosić o opinie , porady ,jako że czegoś tego typu jeszcze nie budowałem
1. Rama
Chcę uzyskać jak największą pojemność , chciałem zastosować jak największy/szerszy zasobnik , lecz warunek zastosowania pedałów trochę utrudnia całą sprawę , finalnie szerokość zasobnika wynosi 20cm. Początkowo miał to być odpowiedni wielokąt ,ale ta konstrukcja nie sprawdziła by się u mnie , więc pomyślałem i postanowiłem że rama będzie miała kształt równoległoboku , dość długiego bo aż prawie 80cm
Sama rama wykonuję z profilu zamkniętego 25x25x2mm , elementy są wstępnie załapywane MAG-iem by potem finalnie pospawać je TIG-iem , bo jak na razie nie mam dostępu do TIG-a. Profile tnę odpowiednio ustawioną przystawką do szlifierki kontowej, która transformuje BOSCH-a w poprzecznice
. Trochę mięsa poleciało ale w końcu udało mi się skalibrować odpowiednio przystawkę i mogłem zacząć robote .
Zacząłem wstępnie przymierzać profile pod dany kształt i zaznaczać miejsca cięć:
Po wykonaniu odpowiednich profili i wstępnym m ich oszlifowaniu , zacząłem wszystko łączyć w całość
Po załapaniu wszystkich elementów i lekkim oszlifowaniu spawów , sprawdziłem błędy ...odchyłki sa ale tylko 1-2mm i to w 2-3ech miejscach nie mających praktycznie znaczenia , aktualnie wygląda tak :
I jak na razie czeka na wspawanie poziomych i pionowych umocnień
tas - Pon 06 Paź, 2014
Ale liczysz to w jakimś CADzie? Głupio by było zrobić małą chopkę i obudzić się z wbitym w płuco profilem 25x25x2mm
Poka jeszcze fotke projektu, na jakim się wzorujesz.
Tektronic - Pon 06 Paź, 2014
Na razie go nie udostępnie
Poza tym moje hieroglify są niczym kod procesora który rozumie tylko on
A tak na serio to tak , mam parę rysunków technicznych , lecz nie w Auto CAD-dzie , tylko jak wyżej na papierze i jeszcze nie do końca skończone, z tym że i tak jadę na wymiary z pamięci.
Ale nie mówię że nie , wstawię jak będzie gotowe .. a wzoruję się ... na swojej wyobraźni , jedyne co to szukam wymiarów przedniej główki ramy bombera bo amorka jeszcze nie ma , a nie wiem jeszcze jakie zrobić pole pracy skrętu amortyzatora , w sensie łuk rozchodzący się od główki do ramy
Adam Wysokiński - Pon 06 Paź, 2014
A czym będzie pokryta ta skrzynka?
Tektronic - Pon 06 Paź, 2014
Wpierw podkładem antykorozyjnym i potem czarną farbą , całość będzie obudowana laminatem ,takim z jakiego są wykonane skrzynki kolegi tas-a
Adam Wysokiński - Pon 06 Paź, 2014
Rozumiem. Kombinuję dlaczego taka pancerna a teraz wiem, laminat nie będzie "nośny".
pajak_111 - Pon 06 Paź, 2014
tas napisał/a: | Ale liczysz to w jakimś CADzie? Głupio by było zrobić małą chopkę i obudzić się z wbitym w płuco profilem 25x25x2mm
Poka jeszcze fotke projektu, na jakim się wzorujesz. |
no i oprócz tego o czym wspomniał tas. Jak tam twoje doświadczenie odnośnie spawania zwłaszcza metodą tig. To jest dobra metoda do takich rzeczy, tylko trzeba mieć spore doświadczenie, żeby sobie później krzywdy nie zrobić.
Tektronic - Pon 06 Paź, 2014
pajak_111 napisał/a: | tas napisał/a: | Ale liczysz to w jakimś CADzie? Głupio by było zrobić małą chopkę i obudzić się z wbitym w płuco profilem 25x25x2mm
Poka jeszcze fotke projektu, na jakim się wzorujesz. |
no i oprócz tego o czym wspomniał tas. Jak tam twoje doświadczenie odnośnie spawania zwłaszcza metodą tig. To jest dobra metoda do takich rzeczy, tylko trzeba mieć spore doświadczenie, żeby sobie później krzywdy nie zrobić. |
Dużo spawałem/spawam migomatem , nawet buduję mój własny (sama jego rama to prawie chyba ze 40kg, co do tiga spawałem tylko kilka razy i to już niezła sztuka bo trzeba brać pod uwagę kilka parametrów i trochę potrzeba by go dobrze ustawić , gdzie w migu ustawia sie dobrze 3-4 rzeczy i można spawa to w tigu jest kilka-kilkanaście (zależy jaki)
A że nie mam dostępu do tig , a jedynie zakład w którym sie nim spawa , to dogadałem sie z facetem i zrobi mi na glanc także całość będzie konkretna bo tig to najlepsza jakość połączeń , oraz także pod względem wagi . Co do laminatu to planuję ok 3-5mm , ale nie wiem jeszcze jak wyjdzie , na razie muszę zrobić główną ramę i postawić ją na kołach
sietaz - Pon 06 Paź, 2014
Ile planujesz zasadzić tam aku - z 3kWh czy więcej?
Tektronic - Pon 06 Paź, 2014
sietaz napisał/a: | Ile planujesz zasadzić tam aku - z 3kWh czy więcej? |
Generalnie zasobnik będzie w stanie pomieścić ok 96 popularnych pakietów (duża , nie ? , sam się ździwiłem) co by dało jakieś 4-5Kwh , i jeszcze parę szt więcej , ale będą tam też zabezpieczenia i inne elektryczno-elektroniczne rzeczy wiec nie jestem do końca pewien ile dokładnie ich tam włożę , na pewno jeśli zbraknie mi zasięgu , to bd dokładał.
sietaz - Wto 07 Paź, 2014
Nawet na lipo konstrukcja będzie ważyć pewnie z 50 kg - jakie zastosowanie ma mieć ten rower - wjazd na mont everest?
Tektronic - Wto 07 Paź, 2014
Między innymi ...
Ale tak na serio to robię go na "dalekosiężnego półterenowego" by miał opcję jazdy po np. wybronowanym polu jeśli zajdzie taka potrzeba. Normalnie będzie szosowy , musi trochę ważyć z racji że inaczej nie osiągnę efektu "bujania" na wybojach jak np .w autobusach co jest dużo wygodniejsze niż duże drgania więc całość musi być ciężka i na miękkich amortyzatorach by twardo sunął po asfalcie i szutrach , ale jeszcze nie wiadomo jak mi to wyjdzie w praktyce .
Gdybym miał jakąś konkretną sprężynę gazową , ale naprawdę konkretną , mógłbym zacząć myśleć o amortyzatorze gazowym , bo chyba właśnie taki dałby mi pożądany efekt.
Na początek 30-40km mi wystarczy przy prędkościach do 50km/h (zależy jak zachowa się konstrukcja) , max zakładam ok 100km/h , więcej mi nie potrzebne. Rozstaw osi wyniesie ok 180cm co nie tylko dało mi mi mozliwość pospawania tak dużego zasobnika ale i tez poprawi prowadzenie przy dużych prędkościach
MARCIN - Wto 07 Paź, 2014
Moim zdaniem nie ma potrzeby spawania TIG-iem, MAG spokojnie wystarczy - wszak nie widzę, aby były to stopy glinu albo stale "szlachetne".
No ale jak po znajomości, to ok.
Tektronic - Wto 07 Paź, 2014
Więkwszość dobrych - lepszych ram rowerowychh jest spawana TIG-iem , nawet te marokeszowe MTB. Mi zależy na bezpieczeństwie , nie chce się na tym zabić.
MARCIN - Wto 07 Paź, 2014
Bo pewnie one wszystkie są aluminiowe.
Bardziej odpowiedzialne niż rama rowerowa konstrukcje stalowe są spawane zwyczajną elektrodą otuloną i nic złego się nie dzieje. Ważne, aby spawanie było przeprowadzone zgodnie ze sztuką, a czy to będzie TIG, MIG/MAG czy MMA, to w przypadku ramy raczej nie ma znaczenia. Są też ramy lutowane, a powszechnie wiadomo, że luty mają zazwyczaj niższą wytrzymałość niż spawy, a jednak nikt się nie zabija na takim rowerze.
Zastosowałeś materiał konstrukcyjny powszechnie dostępny o przeciętnej jakości, więc nie rozumiem po co inwestować w spawanie TIG-iem. Lepiej byłoby zainwestować w lepszy materiał. Spoiny nie poprawią jakości materiału.
|
|
|