To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - cele nie balansują się
tas - Czw 09 Paź, 2014
Ale ogniwa się nie rozjeżdżają bo mają wyższe napięcie, tylko mają wyższe napięcie bo się rozjeżdżają i mają różne pojemności. Dodanie 50mAh pojemności do celi przy 4.1V podniesie jej napięcie o np 0.05V, ale to samo 50mAh różnicy w celach przy 3.8V zrobi tylko 0.01V, a przy 3.0V da już z 0.3V. Dlatemu raz widać rozjazd, a raz nie zależnie od poziomu naładowania.
robbo2k - Czw 09 Paź, 2014
tas napisał/a: | Ale ogniwa się nie rozjeżdżają bo mają wyższe napięcie, tylko mają wyższe napięcie bo się rozjeżdżają i mają różne pojemności. Dodanie 50mAh pojemności do celi przy 4.1V podniesie jej napięcie o np 0.05V, ale to samo 50mAh różnicy w celach przy 3.8V zrobi tylko 0.01V, a przy 3.0V da już z 0.3V. Dlatemu raz widać rozjazd, a raz nie zależnie od poziomu naładowania. |
Oczywiście co widać po krzywej rozładowania. Przy 4,2V byłoby to pewnie dwa razy bardziej widoczne. Chodziło mi jednak o eksperyment ładowania bez balansowania by wykluczyć anomalie jakie wprowadza balansowanie. Jesli bez balansowania rozjechanie jest jeszcze wieksze to znaczy ze ogniwa-akumulator sie kończy a balansowanie tylko nieco ukrywa problem.
Nowy pakiet ładowany od 3,3V do 4,1V bez balansowania powinno mieć 0,03V roznicy maksymalnie.
tas - Czw 09 Paź, 2014
Ręczne wyrównanie napięcia na celach do jednego poziomu i kilka cykli ładowania powie dość dużo. Nie trzeba gdybać
WojtekErnest - Czw 09 Paź, 2014
Zgadzam sie z oboma zdaniami :
1. Jesli bez balansowania rozjechanie jest jeszcze wieksze to znaczy ze ogniwa-akumulator sie kończy a balansowanie tylko nieco ukrywa problem.
2. Ręczne wyrównanie napięcia na celach do jednego poziomu i kilka cykli ładowania powie dość dużo.
Nostusek - Czw 09 Paź, 2014
Jak składałem swój pakiet dawno temu to ogniwa miałem bardzo mocno rozjechane - najpierw ładowarką każde jedno wyrównałem do 3,7V i po minimum 12h leżakowania sprawdziłem czy jest ok. Dopiero spiąłem pakiet - od tamtego czasu ogniwa mam równe i nie rozjechane - choć ładwarka żeby je wybalansować potrzebuje dobę (powodem jest mega pojemność i mikry prąd balansowania)
radwan - Czw 09 Paź, 2014
Wyrównałem napięcia i doładowalem do 4,1. Zobaczymy co będzie po kilku cyklach. Wyrównywałem przy 4,00V nie miałem czasu żeby rozładować. Jutro rozładuję w rowerze to może jeszcze wyrówanam jak się rozjadą . Zbalansowało się dość równo. Maksymalna różnica 0,01V
edit:
Dwa cykle pózniej jest podobnie. Przy ostatnim ładowaniu wyrównywałem ogniwa do 3,70. Dziś chcę ładować i: 3,43 / 3,6 / 3,71 / 3,74 / 3,73 / 3,72 / 3,73 . Druga połówka podobnie. Myślę ,że przyczyną są alarmy wpinane na stałe po ładowaniu.
Po dzisiejszym ładowaniu nie wpinam na próbę i sprawdzę jak się rozjadą.
Trzeba będzie dorobić włączniki dla alarmów ,bo przy tak małym aku 4s1p i ładowaniu raz na 3 dni alarmy rozławdowują cele dość znacznie.
|
|
|