To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Temperaturowy zakres pracy aku Li-po .

Pykacz - Pon 13 Paź, 2014
Temat postu: Temperaturowy zakres pracy aku Li-po .
Jako że ostatnio coraz zimniej się robi to zacząłem się zastanawiać jak to z tymi naszymi aku jest . To znaczy czego nie robić by im nie zaszkodzić . A konkretniej to jakie nasze ulubione źródło prądu ma temperaturowe parametry pracy czyli przy jakich temperaturach można je użytkować (rozładowanie i co chyba ważniejsze ładowanie ) ?
Ma może ktoś z Was wiedzę na ten temat ?

tas - Pon 13 Paź, 2014

Przy nocowaniu bajka już od 0st i mniej są kolosalne spadki napięcia. Trzeba pamiętać, aby przez pierwsze 10 min nie pobierać z aku więcej jak 1C bo napięcie spada drastycznie. Po kilku minutach akusy same się ogrzewają reakcją i spadek ustępuje i można już brać ile się chce.
Do -10 taki efekt występuje i jest wyraźniejszy im niższa temp. Nie jeżdżę poniżej -10 i nigdy nie katowałem aku wychłodzonych, to trudno powiedzieć jak by to na ich żywotność wpływało.

Pykacz - Pon 13 Paź, 2014

A jak z ładowaniem ? Nie ukrywam że mój "bolid" stoi w drewnianej chatce na działce i raczej ciepło to mu tam nie jest a będzie gorzej w zimie . Bateria jest w nim na stałe i nie mam jak go przetransportować do ciepłego na czas ładowania (no może nie tyle nie mam jak co nie chce mi się by to było dość uciążliwe na dłuższą metę ) .
Jest to mój pierwszy sezon w tym okres jesień-zima-wczesna zimna wiosna kiedy to mam zamiar korzystać z Li-po . Wcześniejsza zima a w zasadzie cały sezon był wyłączony z powodu połamania kolana w wypadku (30.09 była rocznica ) :grin: a jeszcze wcześniejszy sezon to był na Li-ion ale z aku wyjmowanym które to ładowałem w domu .

sietaz - Pon 13 Paź, 2014

Będę testował w tym sezonie ich odporność na mróz. Rower będzie spędzać około 9 godzin na zewnątrz (jazda + postoje). Nie kminił ktoś już zrobienia im obudowy ze styropianu i dogrzewania z oddzielnego źródła prądu?
maniakev - Pon 13 Paź, 2014

Optymalna temperatura pracy akumulatorów to 20 - 25 stopni.
Była już podobna dyskusja: Przeróbka akumulatora do roweru na zimę http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=819

gienek333 - Pon 13 Paź, 2014

Z tego co ja wiem to niskie temperatury nie mają dużego wpływu na żywotność, tylko na chwilową sprawność. Rośnie rezystancja wewnętrzna, więc jak napisał Tas trzeba niższym prądem na początku, a potem same się zagrzeją.
qaz33 - Wto 14 Paź, 2014

A ja gdzieś czytałem że żywotność akumulatorów li-po i li-ion spada w temperaturach poniżej 0 stopni. Troche lepiej jest ponoć z LiFePO4
Pykacz - Wto 14 Paź, 2014

Mi najbardziej chodzi o to czy im nie zaszkodzę ładując (Li-po) w temp np 0 stopni C . Rozładowanie to nie aż taki problem . Czytałem gdzieś że li-po w temp 0 i mniej nie powinno się ładować (informacji nie udało mi się potwierdzić) . I stąd właśnie moje pytanie .
Pykacz - Wto 14 Paź, 2014

Dubel. :oops:
robbo2k - Śro 15 Paź, 2014

Ja w moim SXT mam teraz tak, Pakiety to Turnigy z XT60 6S 5000mAh 4x jeden nad drugim


tomson - Śro 15 Paź, 2014

Ładowanie ogniw w temperaturach ujemnych jest niezalecane bo nie przyjmują za bardzo ładunku a rozładowanie to do - 10°C
MixhaL - Śro 15 Paź, 2014

Nawet zmarźnięte lifepo4 dłużej się ładują i dziwnie balansują tak jaby nie mogły się naładować do pełna
tomson - Śro 15 Paź, 2014

po przekroczeniu - 20°C przestają zachodzić rekombinacje w ogniwie i prądu praktycznie nie chcą przyjmować ogniwa
tas - Nie 19 Paź, 2014

Ze szczątkowych informacji na forach i not katalogowych różnych akumulatorów litowych można chyba narysować taki obraz ładowania dla pakietów lipo:

Powyżej 10st: ładujemy dowolnym prądem
0-10st: nie więcej jak 1C
-10 do 0st: nie więcej jak 1/3C

Czy to też dużo i te granice powinny być mniejsze?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group