To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Nowy PASYWNY BMS beta testy , prezentacja i ocena.

Mictronic - Nie 21 Gru, 2014

I tutaj kolega wlasnie poruszyl wazna rzecz z ktora sie wlasnie borykam, jak sobei radza z tym fabryczne balansery, jak uwzgledniaja zuzycie, nierownomiernosc, rozne rezystancje wewnetrzne ogniw? Chyba wlasnie bede musial zaimplementowac funkcje pomiaru rezystancji wewnetrznej i poinformowac uzytkownika jakim maksymalnym pradem moze ladowac cele by balanser mogl sie wyrobic.
WojtekErnest - Nie 21 Gru, 2014

Teoria mówi ze pomiar rezystancji wewnętrznej segmentu złożonego z wielu równoległych w domyśle różnych ogniw, nie jest wiarygodna. Zresztą w takich warunkach prąd pomiarowy musiałby być rzędu kilku-nastu A a to z założenia jest błędne z uwagi na styki, cienkie kable balansujace.
kondzio927 - Nie 21 Gru, 2014

qaz33 napisał/a:
Super projekt, również gratuluje.
Możesz też w przyszłości pomyśleć o wersji uboższej która zamiast balansowania i ładowania poprostu pokazue na wyświetlaczu stan napięcia i pojemności każdej celi i wszystkich zbiorczo. Też się znajdą chętni na takie urządzenie (w tym ja) do tego aby samemu widzieć co się w środku baterii dzieje.
Co do tego projektu to 10/10 :)

..takie wyświetlacze już są i robią też za alarm "górny" i "dolny"

http://www.hobbyking.com/...Warehouse_.html

WojtekErnest - Nie 21 Gru, 2014

Ja taki tester uzywam od początku i to model z rejestracja pomiaru. Jest niezastąpiony np przy testowaniu rzeczywistym w czasie jazdy. Widac jak na dloni slabszy segment, roznice między nimi w czasie rzeczywistej eksploatacji. To wszystko, spokojnie zczytujemy do pliku xls i potem analizujemy.
8S to niby niewiele ale można kupic 2-3szt zależnie od potrzeb. Koszt to kilkadziesiąt zlotych.

qaz33 - Nie 21 Gru, 2014

Fajnie jeszcze jakby to było troche więcej niż 24V i na jakimś wyswietlaczu sensownych rozmiarów..
Co do pomiaru rezystancji wewnętrznej to sprzedają takie maszynki w chinach, mierzą tylko jedną cele na raz są wielkości dwóch pudełek po butach i kosztują ponad 500zł

Pykacz - Nie 21 Gru, 2014

Ten akurat jest chyba bez data logera . Z pamięcią jest zdaje się droższy i trudniej dostępny . No i tylko na 8s . Ja potrzebowałbym z 3szt no może 2,5szt by mnie zadowoliło. :lol: A i tak wolałbym jeden na 20s lub więcej .
WojtekErnest - Nie 21 Gru, 2014

Pykacz napisał/a:
Ten akurat jest chyba bez data loghttp://www.aliexpress....20492259.htmlra .

Link Kondzio927 prowadzi do modelu 8M a mój z logerem jest z symbolem 8S i ma dodatkowe gniazdo miniUSB.
Przy logowaniu co 2 sek,zapamietuje odczyty o dlugosci do 32 godzin. Załączam instrukcję do niego.
Te mierniki sa b.popularne . http://endless-sphere.com...hp?f=31&t=37121
Film http://youtu.be/6HYqhuNQ0qE
Ps. Na hobbyKing juz go nie widzę, ale jest na ali za 33$

Nostusek - Pon 22 Gru, 2014

qaz33 napisał/a:
Co do pomiaru rezystancji wewnętrznej to sprzedają takie maszynki w chinach, mierzą tylko jedną cele na raz są wielkości dwóch pudełek po butach i kosztują ponad 500zł


To chyba nie wiele widziałeś jeszcze...
Miernik Hioki BATTERY HiTESTER BT3563 - używany ok 10k PLN :D

WojtekErnest - Czw 25 Gru, 2014

Używany przeze mnie monitor z loggerem jest na Aliexpress ale b. podrożał bo kosztuje > 63 $.
Szukac pod nazwą celllog8s .

tomson - Pią 02 Sty, 2015

Zasadniczo żadne BMSy sobie nie radzą jak są duże różnice w parametrach ogniw.
Jedynie układy aktywne próbują trochę to rekompensować ale ogniwa się dobiera chociaż tą samą serią produkcyjną tak jest w pakietach rowerowych na ogniwach 18650.Nie bez powodu prądy balasujące w układach BMS rowerowych są ok 70mA przeważnie a nie 1A bo mają na celu kompensować małe różnice między ogniwami.Z układów aktywnych jest dosłownie parę projektów np. bq78PL116 + BQ76PL102 i LTC3300-1

tas - Pią 02 Sty, 2015

Zrobiłem test w moim aku, doładowałem jedną celę o około 700mAh więcej niż pozostałe i odpaliłem ładowanie poprzez BMS normalnym trybem..
I oto co nastąpiło.
BMS ładował wszystkie cele naraz, moja doładowana wyszła ponad 4.2V (co było oczywiste) i szła dalej. Przy napięciu 4.27V BMS odłączył ładowarkę przed czasem (reszta cel 4.18-4.19V) i odpalił obciążenie na przeładowanej celi. Trwało to około 5-6h, w tym czasie BMS się odczuwalnie grzał. Napięcie spadło z 4.27V do poziomu 4.17V, przy którym obciążenie się wyłączyło i proces wyrównywania ustał. BMS nie uruchomił ładowarki ponownie celem doładowania cel z 4.17->4.20V.

sietaz - Pią 02 Sty, 2015

I jak to się ima ładowarki modelarskiej? Też by zajęło jej mnóstwo czasu ogarnięcie takiego rozjazdu

Przy kolejnym ładowaniu bms powinien to zrównać co chyba się niebawem okaże

qaz33 - Pią 02 Sty, 2015

Kiedyś mi wpadła w rece bateria używana 2 lata z bmsem, o pojemności 6Ah (kiedyś ponoć 10) i rozjazdem 4Ah. Zamiast regenerować wystarczyło podłaczyć na pare godzin ładowarke modelarską. Facet mówił że nieraz podłączał ładowarke na całą noc i widać coś niewystarczało..
WojtekErnest - Pią 02 Sty, 2015

tas napisał/a:
Zrobiłem test w moim aku, doładowałem jedną celę o około 700mAh więcej niż pozostałe .....
I oto co nastąpiło.ł. BMS nie uruchomił ładowarki ponownie celem doładowania cel z 4.17->4.20V.

Tak chyba dziala wiekszosc BMS. W Twoim przypadku nie ma problemu bo jesli to równe ogniwa, to po ich stndardowym kolejnym rozladowaniu, następne ładowanie je wyrówna.
Zresztą to klasyczny przypadek ze rozjechane ale pojemnosciowo względnie równe segmenty, dobrze jest ladowac na 2-3 razy, z kilkugodzinna przerwą na samobalansowanie.
Ale gdy ogniwa są o naturalnej wiekszej różnicy jedne w dół i inne w górę to już tak działający BMS sobie nie poradzi, ladowanie będzie dlugie a segmenty nadal nierówne po przerwaniu ladowania.
Gdy się tego nie uchwyci i w porę nie wyeliminuje przyczyny, to stan się będzie pogłębial.

tas - Pią 02 Sty, 2015

Masz rację, chodzi o to, że BMS jest w stanie wyciągnąć każdy rozjazd, ale nie może on być większy niż to, co BMS jest w stanie wyciągnąć podczas jednego cyklu.
Jeśli miedzy kolejnymi ładowaniami mamy upływ 1Ah, a jeździmy co 24h to taki rozjazdu nie wyciągnie. Tak samo długie leżakowanie.
Z tym, że tu jest pewien problem, mówicie, że BMS nie wyciąga dużych rozjazdów, ale:
- duże rozjazdy nie występują w prawidłowo zbudowanych aku
- duże rozjazdy występują tylko przy "biedo-pakietach" zbudowanych z różnych cel
- duże rozjazdy mogą (ale nie muszą) występować pod koniec żywotności akumulatora (ale z kolei rosnące RW powoduje mniejszą pojemność i mniejsze wymagania od balansera)
- im częściej użytkujemy BMSa tym mniejsze prawdopodobieństwo problemów

To są sytuacje skrajnie nieczęste i prawie wszyscy użytkownicy prawdopodobnie nigdy ich nie napotkają. Oczywiście problem istnieje, ale on raczej jest w głowach użytkowników - inżynierów. Pozostali użytkują BMSy i nie mają z nimi żadnych (niespodziewanych) problemów.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group