To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - problem a akumulatorem li-ion

glebor - Pon 22 Gru, 2014
Temat postu: problem a akumulatorem li-ion
Hej. Kupiłem aku li-ion z ładowarką na 36V.
Jest problem, bo na wyjściu z aku nie ma napięcia.
Wszystkie ogniwa połączone szeregowo dają całe 5V.
Bateria trochę leżała... Chciałbym ją jakoś uruchomić.
Bateryjka również nie chce się ładować. Po podłączeniu do ładowarki miga czerwona diodka i zaraz zapala się z powrotem zielona.

Myślę, że na początek trzeba jakoś pobudzić ogniwa, bo może balancer ich nie wykrywa?
Nie ukrywam, że za bardzo się na tym nie znam, nie mam tez ładowarek modelarskich.

posiadam kilka zasilaczy na różne napięcia, miernik i podstawowe narzędzia. Poradźcie co można zrobić, żeby akumulator ożył?

Adam Wysokiński - Pon 22 Gru, 2014

Może jest uszkodzony balancer ale warto podładować choć do 3V na ogniwo. Może wtedy balancer lub ładowarka nie będą obrażone. Podłącz zasilacz z ograniczeniem prądu albo taki co go nie ma ale przez żarówkę. Zarówka żeby ograniczyć prąd. Jak nie masz zasilacza co da przynajmniej 30-40V to może pobudzaj ogniwa pojedyńczo. Prąd najlepiej mały, np. 100mA. Kontroluj napięcie na pojedyńczych ogniwach.
tas - Wto 23 Gru, 2014

Cała bateria ma 5V? Kiepsko to brzmi. A próba regeneracji litowego aku, co ma 0V może się skończyć zrobieniem sobie krzywdy :P
glebor - Wto 23 Gru, 2014

zasilacz się zrobi na LM 338, ewentualnie na tranzystorze i potencjometrze, da 40V
Mogę spróbować także naładować pojedynczo ogniwa
Fajnie tylko, gdyby to nie wybuchło.

Jeszcze spytam jakie są objawy padniętego balancera?

glebor - Wto 23 Gru, 2014

Ja bym dał na początek tej bateryjce jakieś 20V i jechał powolutku do góry z napięciem mierząc co jakies pół godziny napięcie na poszczególnych celach, jeżeli na któreś przekroczy 4.2V muszę się przesiąść na łądowanie równoległe (każde ogniwo osobno)


Oczywiście najchętniej bym ładował oddzielnie każde z ogniw, tylko nie wiem jaka najtańsza łądowarka będzie dobra. (najtańsza, bo jak ogniwa są strupiałe, i/albo bms padnięty to za dużo sie nie wymyśli z tą baterią)

WojtekErnest - Wto 23 Gru, 2014

Jesli jest 5 V to i tak nie wiadomo co jest uszkodzone. Masz woltomierz, umiesz zrobic zasilacz wiec domyślam się że masz conajmniej podstawową wiedzę elektryczno/elektroniczna, więc rozbierz caly pakiet, starannie rysujac schemat połączeń i rób zdjecia. To sie przydaje.
Musisz byc PEWIEN co jest źle. Może być BMS, styki gniazda, moze przekaźnik/stycznik niektóre ogniwa lub de facto wszystko naraz. Osobiście nie wierzę aby bateria 36 V li-ion miała wszystkie cele tak pouszkadzane aby suma byla 5 V TYLKO z powodu ogniw.
Jak to otworzysz i odlączysz BMS, wtedy sprawdz rzeczywiste napięcie każdego segmentu. Powinno być tam 10 szeregowych zespołów z ogniw równoległych o nominalnym napięciu ok 4V.
tak naprawdę można je podladowac 'byle czym' sprawdzajac /ograniczając prąd do kilkuset mA, no i sprawdzajac napięcie czy rośnie podczas ladowania do max 4,25 V
Czy to firmowa bateria ?

Joki - Wto 23 Gru, 2014

Obawiam się, że dałeś się wrobić w padnięty pakiet.
Takie napięcie na tylu ogniwach oznaczać może tylko ich zużycie i uszkodzenie z powodu długotrwałego pozostawania rozładowanym.
Prawdopodobnie masz drogi złom?

glebor - Wto 23 Gru, 2014

Co do baterii to zrobiłem pomiary juz na samym początku, odłączyłem kostkę od BMS,
Tam jest 10 pakietów po 4 li-iony 18650. baterię można łatwo rozdzielić na 4 części (to firmowa bateria gazelle) mierząc dokładnie napięcie na każdym z kompletów ogniw jest od 0.47 do 0.83V.

Na razie zrobiłem tak:
podłączyłem pod ogniwo bezpośrednio ładowarkę od telefonu samsung. Prąd ładowania wynosi 0.75A
pojemność baterii 8.8AH, więc na pewno nie jest to dla niej za duży prąd, li-iona do 20% pojemności spokojnie można ładować i się nie przegrzeje z tego co wiem.
napięcie na zespole jest 3.28V, i powoli rośnie, w sumie miło, bo ogniwa jak są zupełnie padnięte to dobiły by szybko do końca - działałyby jak kondensator z tego co wiem.
Zamiezam poczekać do osiągnięcia 4.2V na zespole i ładować kolejny zespół. W ten sposób dobije tą baterię, żeby coś trzymała (żeby balancer ją wykrył) potem pozostają 2 opcje albo bateria wstanie, albo wymienie balancer jeżeli dalej nie będzie łądowania. Dobrze myślę?

Pytanko od razu, czy ktoś nie chandluje balancerami od nas na forum, bo najprawdopodobniej będzie potrzebny.


Pykacz - Wto 23 Gru, 2014

W razie czego możesz zapytać tutaj http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3133 może akurat będzie miał taki jak Tobie potrzebna .
WojtekErnest - Wto 23 Gru, 2014

glebor napisał/a:
..
Tam jest 10 pakietów po 4 li-iony 18650. baterię można łatwo rozdzielić na 4 części (to firmowa bateria gazelle) mierząc dokładnie napięcie na każdym z kompletów ogniw jest od 0.47 do 0.83V.

Znam tę baterię.
Jesli jest takie napięcie na kazdym ogniwie po odpięciu BMS - kabelek z wtykiem 13 pinowym (bo termistor) jest wypięty to ... dobrze nie jest.
Czy NA PEWNO jest to dobrze połaczone ? CZwarty segment jest tam nietypowo podzielony na dwa i moze któś jednak poknocił połaczenia.

W kazdym razie ładuj pojedyńcze segmenty. Wystarczy je podładować do 3,3-3,5 V.
Pytanie czy ładowałeś cały pakiet firmowym zasilaczem który ma 42 V ?
W kazdym razie nie ładuj całości przez BMS. One - te oryginalne się nagminnie uszkadzają. Te baterie krązą na rynku bez tego "wynalazku".
Potem możesz sprawdzić czy podładowane segmenty trzymają napięcie przez przynajmniej 24 godz.
Ostatnia próbę zrobił bym tak : podłaczył szeregowo przez żarówkę samochodową 12 V 20W lub opornik dużej mocy 4,7 - 8 ohm do zasilacza 42 V (BEZ BMS) i obserwował napiecie na zaciskach pakietu oraz pojedynczych segmentach, tak by napiecie było okolo 10 x 4,1 V.
Poczytaj : http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3109
Ps. To fajna mechanicznie, konstrukcyjnie i serwisowo obudowa ale chyba Cię czeka wymiana aku.

qaz33 - Wto 23 Gru, 2014

Pykacz napisał/a:
W razie czego możesz zapytać tutaj http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3133 może akurat będzie miał taki jak Tobie potrzebna .


Tak mam i co więcej nawet pasują do tej obudowy. Jeden już pakiet nawet przerobiłem i działa bardzo dobrze.
Problem w tym że szczerze powiedziawszy nawet jeśli uda ci sie podnieść te ogniwa do nominalnego napięcia to niespodziewałbym się pojemności wyższej niż 3Ah.

WojtekErnest - Wto 23 Gru, 2014

qaz33 napisał/a:

Problem w tym że szczerze powiedziawszy nawet jeśli uda ci sie podnieść te ogniwa do nominalnego napięcia to niespodziewałbym się pojemności wyższej niż 3Ah.

Powiem więcej, obawiam się że szkoda kolejnego BMS jesli te baterie są złe.
Trzeba być w 100 % pewnym ogniw ZANIM zamkniemy w obudowie BMS i na zewnatrz jedynym objawem będzie kolor lampki zasilacza.

glebor - Wto 23 Gru, 2014

Heh, ładuje się tą nędzną ładowarką 5v 0.75A, wydaje mi się, że zleżałe ogniwa im dłużej i im mniejszym prądem będą ładowane, tym większa szansa, że wstaną.
Miło, że qaz33 ma BMS do tej baterii, jak podładuję wszystkie pakiety do 4.2V to będzie czas na test z żarówką, obliczę pobór mocy miernikiem w odstępach co pół godziny, narysuje wykres i zobaczę ile czasu poświeci - tak najprościej zbadam realną pojemność (przy spadku do 2.5V odłączę żarówkę i jeszcze raz podładuje ten pakiet, myślę, że jak przetestuje jeden to w zupełności wystarczy, jeżeli będzie kiepski to reszta pewnie też padnięta, ale jak będzie działać normalnie, to w tedy przetestuje jeszcze ze 2 pakiety. Jeżeli wszystko będzie w miarę ok, to kupię balancer, podładuje to już normalną ładowarką (ładowarkę do baterii mam firmy magma, pewnie nie jest oryginalna), potem rozładuje i zobaczę jak mniej więcej przy końcówce rozładowania mają się spadki napięć na poszczególnych segmentach.

jutro po nocy zmierzę, czy ten segment co dzisiaj ładuję jeszcze trzyma, najchętniej kupiłbym jakąś ładowarkę ze 3-4A na 5v, to by to ładowanie szybciej poszło...

WojtekErnest - Wto 23 Gru, 2014

Mozesz ładować wstępnie do 3-3,5 V . Jeśli wszystkie będa miały po tyle to potem po całości zasilaczem 42V. Pewnie że przydał by Ci się zasilacz inny ale raczej ładuj te ogniwa małym prądem. One jednak miały znacznie ponizej Vmin, więc to nie są pełnosprawne ogniwa i mogą się grzać nawet przy małym prądzie.
Sprawdz czy ogniwa nie mają sladów rdzy. B dużo pakietów tej firmy zostało wycofanych z rynku z powodu tej wady, prawdopodobnie zawilgocenia, przechowywania.

JerzyZ - Wto 23 Gru, 2014

Mam wrażenie, że umiesz obchodzić się z woltomierzem, ale napiszę to na wszelki wypadek:
W baterii tego typu niektóre połączenia są wykonane metodą gniazdo-wtyk. U mnie w takiej baterii takie właśnie złącze (gdzieś w połowie łańcucha) było kompletnie skorodowane!
Jeżeli Twoja bateria też nie miała tylnego reflektorka, to mogły pochodzić z jednego źródła (krążyły potem po Allegro z coraz większą ceną).



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group