To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - problem a akumulatorem li-ion

Eryk1000 - Wto 23 Gru, 2014

Miałem trochę tych baterii. Co mogę powiedzieć to trafiła się mi też totalna padaka. Gość który mi to sprzedawał pewnie patrzył do każdej wcześnie i niefortunnie poprzycinał przewody tak że bateria dostała zwarcia i się rozładowała do 0V. Myślę sobie pięknie kolejny złom, poleżała tak trochę po czym postanowiłem ją rozebrać żeby odzyskać koszyki, ogniwa miałem zutylizować. Po paru dniach myślę, a co tam pobawię się, nie ma nic do stracenia, lekko pobudziłem ogniwo i na ładowarkę turnigy, prąd ładowania 2A!!!(poza zalecanymi parametrami) ogniwo zrobiło się lekko ciepłe, położyłem je na na blachę alu. Po ponad godzinie ładowania weszło w nią tyle co w nominał. Tak samo zrobiłem z pozostałymi i efekty identyczne . Ogniwa do tej pory działają w małym pakiecie 3s10p dzielnie zastępując żelowy akumulator. Nie chcę tu jakoś reklamować tych ogniw, jeśli masz też w swojej baterii CGR18650CG (Japońskie) to ciężko je zabić :P
glebor - Wto 23 Gru, 2014

mam bateryjkę również bez odblasku, jednak przewody wyjściowe są sprawne, rdzy nigdzie nie ma. Odłączyłem kostkę od balancera i po 6 godzinach leżenia ogniwa podbiły do 1V
Pierwszy segment naładowany do 4.22V. Prądu weszło dość dużo, bo ładowała się około 11 godzin prądem 0.75A, czyli wypiła równiutko 8.5A 3.6V, ogniwa się nie grzały, na chwilę podłączyłem mocniejszą ładowarkę i bateria brała bez problemu 3A przy czym prąd ładowania dużo nie skoczył do góry jakieś 0.2V więc ogniwa wygląda na to, że ładują się prawidłowo.
Podładuje wszystkie segmenty i zacznę mierzyć drożność przewodów od ogniw do kostki BMS, może któryś jest uszkodzony skubane są cienkie jak nitka :)

W baterii mam ogniwa CGR 18650 mh122 dalej nie odczytam bo obudowa, ogniwa zielone.
Widzę, że ktoś coś grzebał, bo na kostce od BMS jest czarna kreska od markera na 2 pinach, założę się, że jest od zabezpieczenia termicznego, więc raczej na pewno jest uwalony BMS, jak wygląda zabezpieczenie termiczne tam jest termistor, czy jakieś inne badziewie?

Z drugim ogniwem już nie jest tak wesoło, napięcie szybko wzrosło z 1V do 3.5 zobaczymy co będzie dalej...

WojtekErnest - Śro 24 Gru, 2014

Termistor jest między ogniwami i dwa jego styki są doprowadzone do wtyku BMS dlatego ma on 13 pin. Ten BMS mial te wadę, ze nawet wyłączony obciazal segmenty i przy nieuzywaniu 4-6 miesięcy ogniwa miały 3-3.3V. A jeśli pakiet zostal wyladowany zostawiony na zimę to na wiosnę część z nich nie dawala się ładować. Sprzedawcy rowerów w EU szacowali ze ok 20 % takich pakietów bylo reklamowanych przez klientów. Prawdopodobnie część tych BMS potem ulegala uszkodzeniu przy próbie ładowania, krotkotrwale wlaczenia/wylaczenia. Lawina reklamacji przypadala na okres wiosny 2013. Teraz sądzę że zmieniono konstrukcje.
W każdym razie ja bym tego BMS juz nie włączył. Używałem takiego pakietu ze sprawnymi ogniwami bez BMS bez problemu, używając tylko czasami zewnetrznego balansera.
A docelowo trzeba zmienic kable i wtyk balansera na standardowe i włożyć inny maly BMS, oczywiscie dopiero wtedy gdy ogniwa będą pewne i podobne na tyle ze mały BMS z pradem balansujacym 50 mA da radę.

glebor - Śro 24 Gru, 2014

WojtekErnest, jedno zaobserwowałem, masz absolutną rację, że ten BMS pobiera prąd od baterii i ją rozładowuje, zauważyłem, że jakiś dziwnie coś piszczy jak się podłączy kostkę do bms, jak się ją odłączy momentalnie prąd skacze do góry, no drugi segment się kończy ładować, ten pierwszy naładowany się uleżał trochę przez noc napięcie na nim wynosi: 4.16V więc chyba tragedii nie ma, widocznie to są dobre ogniwa, chyba zaryzykuje i kupię balancer, jeżeli nawet te ogniwa będą nie najlepsze, to chociaż zostanie baza pod następne :)
WojtekErnest - Śro 24 Gru, 2014

Pewnie nowy balanser i tak będzie potrzebny.
Jesli ogniwo naładowane mialo 4,25, a po 12 tu godz ma 4,16 to nie jest to pewne. Laduj pozostałe i sprawdz napiecie tego ogniwa po kolejnych 24 godz. Jesli bedzie mialo ok 4,15 to OK .

glebor - Czw 25 Gru, 2014

Jak na razie mierzyłem, pierwszy pakiet po 24H od ładowania ma 4.15V
Drugi ma 4.17 ale po 12 H leżenia no i teraz trzeci się ładuje, rano go zdejmę z ładowarki, jeszcze raz dokonam pomiary podładowanych ogniw. Przy obciążeniu segmentu podczas pomiaru nominałem 0.5W napięcie na segmencie nie spadło nawet o 0.01V

atomek1000 - Czw 25 Gru, 2014

Powinny być ok, ja s swoim packu używam ogniw które lądują się też do około 4,15 tylko a z 1 ogniwa da się wyciągać prąd 7-8A więc są spoko. Z tych też będą ludzie. Tylko patrz czy się nie grzeją w końcowej fazie lub spada im potem napięcie(te idrzucaj).
glebor - Czw 25 Gru, 2014

myślę, że wstępnie się to jakoś uda wyrównać. podładuje wszystkie ogniwa i rozejrzę się za sprawnym BMSem, podłącze go i podładuje jeszcze baterie, potem rozładuje i sprawdzę spadki napięć na każdym segmencie, te najgorsze segmenty odrzucę jeżeli będą się nierówno rozładowywać (szybciej niż inne)

A tak w ogóle wesołych świąt :) i dziękuję za zainteresowanie moim aku :)

WojtekErnest - Czw 25 Gru, 2014

Do podładowan pojedyńczych cel moze sie przydac taniutka płytka zasilania miniUSB 5 V -> 4,2 V z wskaznikiem naładowania. Koszt 1,8 zl za szt. :-)
http://www.aliexpress.com...2226073891.html

atomek1000 - Czw 25 Gru, 2014

Mam takich 10sztuk na sprzedaż jak coś
glebor - Pią 26 Gru, 2014

no mam jakieś już informacje, kilka segmentów jest nałądowanych, więc mozna było co nie co pomierzyć.

każda cela była ładowana w innym czasie, jedne są nieco bardziej uleżane, drugie mniej.
Bez obciążenia różnica w prądzie jest 0.02-0.03V te które były ładowane wcześniej (dużej leżały od naładowania) mają to wyższe napięcie.
segment 1 napięcie bez obciążenia 4.14V
segment 2 napięcie bez obciążenia 4.15V
segment 3 napięcie bez obciążenia 4.17v
segment 4 napięcie bez obciążenia 4.16V
segment 5 napięcie bez obciążenia 4.17V

NAPIĘCIE Z OBCIĄŻENIEM 0.94a
segment 1 napięcie z obciążeniem: 4.07
segment 2 napięcie z obciążeniem: 4.07
segment 3 napięcie z obciążeniem: 4.07
segment 4 napięcie z obciążeniem: 4.08
segment 5 napięcie z obciążeniem: 4.08

zmierzyłem jeszcze spadek napięcia na 5 segmentach podłączonych szeregowo
obciążenie 2.21A
stan jałowy 20.75V
stan obciążony 2.21A 20.35V

co o tym myślicie, będą ludzie z tej baterii?

Warto wspomnieć, że cele były ładowane łądowarką bez żadnych kontrolerów stabilizacja 5.10V stabilizacja prądu 0.75A
cele ładowałem do 4.23-4.25V w zależności jak trafiłem z czasem :twisted:

atomek1000 dzięki za propozycję, gdyby nie było świąt to zapewne bym skorzystał, ale zanim dojdzie przelew będzie poniedziałek, zanim przyjdzie pocztą stawiałbym najwcześniej piątek/poniedziałek, a myślę, że góra do tej niedzieli będzie naładowane.

WojtekErnest - Pią 26 Gru, 2014

Nie wyglada to zle. Być moze były tylko zleżałe i wolno rozładowywane tak że mimo spadku napiecia do poziomu < 1 V bedą miały przyzwoitą pojemność.
W rzeczywistości próbę rzeczywistego rozładowania trzeba by zrobic przy prądzie 7-10 A bo tyle będzie najczęściej pobierane w czasie jazdy.
Skoro masz sprawny zasilacz , to aby przyspieszyć proces ladowowania wystarczyło małym zasilaczem
podłądowac segmenty > 3 V a potem całość zasilaczem przez żarówkę. To wymusi prąd ładowania ok 2 A na 10-ciu segmentach jednocześnie.
Masz już rower/silnik aby sprawdzić przydatnosc aku w praktyce ?

glebor - Pią 26 Gru, 2014

Pewnie stoi i czeka, ale jeszcze zostały 4 segmenty do naładowania no i czekam na BMS :)

Tak wygląda mój ebike, jeszcze czekam na klamko-manetki i konektory do kostek, reszta już kupiona jak przyjdzie zamówienie zabieram się za ostateczne składanie wszystkiego.

WojtekErnest - Sob 27 Gru, 2014

Do prób jeżdżenia i ladowania BMS jest zbędny. Najwazniejsza jest próba rzeczywistej wydajnosci 4P po takich przejsciach. Sypnelo śniegiem i trudno o próby na ulicy.
Pykacz - Sob 27 Gru, 2014

WojtekErnest napisał/a:
Do prób jeżdżenia i ladowania BMS jest zbędny. Najwazniejsza jest próba rzeczywistej wydajnosci 4P po takich przejsciach. Sypnelo śniegiem i trudno o próby na ulicy.


Zawsze można tak



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group