To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Nowości EV - Nowe materiały używane w silnikach HUB - efektywność >90%

tas - Czw 25 Gru, 2014
Temat postu: Nowe materiały używane w silnikach HUB - efektywność >90%
Nie jest to nowość realna, ale raczej coś mało znanego.
Chińczyki deklarują montaż silników z wykorzystaniem jakichś uber zaawansowanych materiałów (lepsze stopy stali), dzięki czemu wzrasta efektywność.



Wynik wydaje się naprawdę rewelacyjny, szczególnie kiedy użytkujemy jednostkę na mocach znacznie powyżej "rated" producenta.

Ciężko o jakieś wiarygodne informacje, ale z plotek na electrotransport i ESie wynika, że czołowi producenci silników stosują te materiały od co najmniej 1-2 lat.

gienek333 - Czw 25 Gru, 2014

W silniku straty zależą głównie od rezystancji uzwojeń, a od miedzi lepsze jest srebro, ale niewiele. Siła to BIL. Zwiększając prąd, rosną nam straty (I²×R). Zwiększamy L, rośnie nam rez (musimy dać cieńszy drut i dłuższy). Pozostaje B i tu jest problem, bo najmocniejsze magnesy, nie pomogą gdy jest duża szczelina. Z tego co widziałem, wiele silników ma magnesy prostopadłościenne, co powoduje że osiągana indukcja jest stosunkowo mala. Dla przykładu transformatory toroidalne mają większą gęstość mocy, bo nie mają przerwy w rdzeniu. Można zwiększyć gęstość mocy silnika zwiększając jego obroty, ale to w przekładniowych, a nie DD. Aby uzyskać dobrą sprawność silnika DD, należałoby zamiast magnesów dać elektromagnesy i regulować wzbudzanie jak w alternatorze (wystarczy jedna szczotka). Co do materiałów to Polska jest (albo była) drugim po Japoni producentem (jakościowym) blach transformatorowych.
radasss - Pią 26 Gru, 2014

Tu ciekawy sposób zmniejszenia strat w uzwojeniach i ich masy. Wiadomo, że nie prędko ale coś się tworzy. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2910514.html
MARCIN - Pią 26 Gru, 2014

Wszystko super, ale przy obecnych sprawnościach potrzeba drogich materiałów, aby zwiększyć sprawność maszyn elektrycznych. Najzwyczajniej nie opłaca się to. Wzrost sprawności o 1-2% przy mocach 1-2 kW to jest tyle, co nic. Rozumiem, że w generatorach dużych mocy jak i w transformatorach energetycznych jest o co walczyć, ale nie w urządzeniach małej mocy - potencjalnemu odbiorcy się to nie opłaca.
Moim zdaniem nie tędy droga.
Po co oszczędzać energię, skoro jest jej pod dostatkiem?
To powinien być kierunek wszelkich działań w sektorze energetycznym - wykorzystanie dostępnych i rozwój nowych technologii wykorzystania wszechobecnej energii. Słońce wypromieniowuje tyle energii, że jeszcze długo ludzkość nie będzie w stanie jej całej wykorzystać. To samo z energią ciepłych wód czy gruntów. Wystarczy różnica temperatur i już można produkować energię. Tylko ktoś wreszcie musi zbudować odpowiednie urządzenia. Zamiast tego opinię publiczną karmi się bajeczkami o coraz to doskonalszych ODBIORNIKACH energii. Ja chcę doskonałe ŹRÓDŁO.

Ed - Pią 26 Gru, 2014

No dokładnie, zaprawdę rzekłeś ;)
gienek333 - Pią 26 Gru, 2014

Problem ze sprawnością nie jest przy 1500 rpm (80 czy 90%), ale przy niskich obrotach, gdzie jest to 30-40%.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group