To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Napęd z silnikiem poza kołem - Jak zbudować korbę pod mid drive by Yin

Yin - Śro 07 Sty, 2015
Temat postu: Jak zbudować korbę pod mid drive by Yin
Potrzebujemy:


-Ramiona korby, do dostania w http://www.trialshop.pl/pl/40-korby


- Dwa blaty - z bmx i drugi przekazujący napęd dalej na koło. Moja korba ma docelowo napędzać koło 20" stąd blat szosowy dla odpowiedniego przełożenia, przełożenie możemy też regulować zmieniając ilość zębów na zębatce silnika ( lub inaczej - zmieniając wolnobiegi jednorzędowe na silniku.) W blacie z bmx'a należy wykonać na tokarce otwór pod wolnobieg oraz nawiercić otwory dzięki którym przykręcimy blat do wolnobiegu.


-Wolnobieg z kołnierzem. Ten dostaniemy w magmie. Przykładowo: http://magma.sklep.pl/pro...YBIEG-32T-.html

Tu knif jest taki że oferowane przez magmę wolnobiegi mają rożne średnice zewnętrzne i różne wymiary kołnierza - warto wybrać ten większy bo posiada otwory pod śruby jeśli mnie pamięć nie myli m8 ( w mniejszym są m6) i więcej materiału na kołnierzu - więc powinien być bardziej pancerny niż jego mniejszy brat ;)


-Adapter wolnobieg / tarcze. Zamawiamy u tokarza lub wycinamy cnc:

Jeśli robimy całość cnc to można nanieść na rysunek otwory pod śruby, jeśli mamy wersję od tokarza pozostaje wiercenie. Tu trzeba wykazać się precyzją bo inaczej korba będzie miała bicia góra dół na blatach. Wykazany dobry punktak, parokrotne mierzenie i stabilna ręka ;) .

- Całość skręcamy oddzielając blaty od adapteru nakrętkami tak aby łańcuch miał miejsce do pracy:


-Jeśli nakrętki będą zbyt grube i za bardzo rozsuną nam blaty względem siebie można je zeszlifować szlifierką kontową używając np tarczy listkowej.


- Na adapterze tarcze możemy przenosić z strony lewej na prawą w celu ustawienia tarczy zbierającej napęd z zębatką silnika, złe ( nie osiowe) ustawienie spowoduje spadanie łańcucha. Napęd z korby na koło jest bardziej wybaczający na nie osiowość, jednak przy szerokich supportach jakie są potrzebne (u mnie 138mm) by osadzić silnik możliwie nisko i blisko korby łańcuch na skrajnych biegach może spadać. Problem rozwiązuje pozostawienie przedniej przerzutki i ustawienie jej jako ogranicznik łańcucha.



Kilka luźnych uwag które zebrały mi się po roku jeżdżenia na midzie:

- Napęd z silnika sugerował bym odbierać zębatką od bmx'a dlatego że jest ona sztywniejsza niż standardowa. Standardową zębatkę mtb 44t udało mi się przy próbie dynamicznego ruszenia ( cały ciężar ciała w pedał + manetka na max) wygiąć w stronę rury podsiodłowej więc siły na midzie są spore ;) .

-Do przeniesienia napędu z silnika z wolnobiegu jednorzędowego będziemy potrzebować łańcucha jednorzędowego - on jest szerszy i grubszy niż łańcuch mtb, więc warto go mieć pod ręką na przymiarki na etapie szlifowania śrub do adaptera.

-W celu zamocowania wolobiegu na silniku należy na oryginalną zębatkę od silnika przyspawać miskę z suportu. Tu istotny jest kierunek gwintu tak aby zębatka wolnobiegu dokręcała się wraz z obrotami, oraz osiowość wspawania miski na oryginalnej zębatce.

-Napinacz łańcucha przy silniku to mus - łańcuch przekazujący napęd na korbę jest stosunkowo krótki i dosyć szybko się wyciąga ( a i materiałowo te łańcuchy to już nie to co kiedyś ;) ). Bez napinacza ten łańcuch spada po 300-400km z napinaczem wymianę musiałem zrobić dopiero po 2 k km.

Jeśli coś opuściłem lub coś jest niejasne to pytać :)

bloodyopel - Śro 07 Sty, 2015

Dzięki za poradnik ;) ale pomysł analogiczny do np. tego http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2144.0
W innym temacie mówiłeś, że wykonałeś stalową korbę z dospawaną miską suportu. To jest równie interesujące, gdyż dużo bardziej budżetowe rozwiązanie :smile:

Yin - Śro 07 Sty, 2015

bloodyopel napisał/a:
Dzięki za poradnik ;) ale pomysł analogiczny do np. tego http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2144.0

Ano nawet ten Yin z poziomego to ten sam Yin co tutaj pisze ;) A pająk utknął gdzieś po drodze a ja doprowadziłem temat do końca ( no prawie, muszę jeszcze zbudować poziomkę do tej korby ;) )

bloodyopel napisał/a:

W innym temacie mówiłeś, że wykonałeś stalową korbę z dospawaną miską suportu. To jest równie interesujące, gdyż dużo bardziej budżetowe rozwiązanie :smile:

Nie że wykonałem ale że jest to wykonalne. Ja mam z miski adapter wolnobiegu na silniku. Korba stalowa jest bardziej budżetowa ale mnie lekko zniechęca waga - niby przy elektryku i tak silnik z bateriami swoje robi ale jak da się trochę lżej to czemu nie..

toft - Śro 11 Sty, 2017

Zamiast korby dedykowanej pod trial da się przerobić dowolna korbę rowerową w tym oczywiście i stalową.
tas - Śro 11 Sty, 2017

Jakieś szczegóły? :)
toft - Śro 11 Sty, 2017

Szczegóły ma Yin bo ma moją korbę:)
https://www.youtube.com/watch?v=e0j9vo_ZCrY
Staczasz dowolną korbę, jeśli ma dość mięsa gwint (jeśli chcesz pod gwint, bo do 10kw to są sprzęgła jednokierunkowe) je śli nie staczasz dowolną korbę i robisz pierścień z gwintem. A pierścień przymocujesz jużjakoś (śruby do pająka, klejenie na gorąco itp).
Z tym, że to było testostowane na 2-3kw nie 15:).

Yin - Śro 11 Sty, 2017

Fakt choć z tego co Tas pisze rozumiem ze to ma być projekt '' kup i złóż" bez spawania toczenia itp co ma pewien sens bo nie każdy ma zaplecze techniczne. Ale jak już zakładamy np możliwośc spawania to pewien tip: miski z suportu rowerowego mają gwint pozwalający nakręcić na siebie wolnobieg - co z kolei pozwala na:
1. Wspawanie miski na korbę co daje sam korbę trialową dty. Może być wymagane zastosowanie szerszego suportu lub jak pisze Toft stoczenie lub pod frezowanie korby tak by dodatkowa szerokość zmieściła się między ramieniem korby a ramą.

2. Wspawanie miski na oryginalną zębatkę silnika ( robiłem tak już w dwóch silnikach z magmy) na którą to miskę nakręcamy potem wonobieg jednorzędowy.

Istotne jest żeby pamiętać że miski mają lewy i prawy gwint i należy je tak dobrać aby wolnobiegi pracowały na dokręcanie.


toft napisał/a:
Szczegóły ma Yin bo ma moją korbę:)
.

Jako że ostatnio zrealizowałem pomysł z fatem to w wolnym czasie pójdzie do niego :)

toft - Czw 12 Sty, 2017

Jakby wprowadzili obowiazek oc od rowerów to Yin by zbankrutował:)
Yin - Czw 12 Sty, 2017

No jasne podsuwaj im pomysły :D
toft - Czw 12 Sty, 2017

:) ) Zazdrość sentymentalna we mnie urosła:)), NO co ja miałem kiedyś 8 bicycli nie elektrycznych... ale potem zamieniłem na żonę z dwójką dzieci:). I teraz mam jeden zwykły jeden elektryczny, i ramę do cruisera:) I naprawdę jestem wdzięczny żonie:) (czyta). A tak w ogóle to posta oblookiwałem i rozbiłem auto w Colinie DIRCIE:(... Heh...
Teraz podobno nowa godzina 7 ludzi sukcesu to 4.30:)? Tak czytałem:). Ah... Midy...
Ale może trzeba faktycznie...
A Ciebie pozdrawiam:) I czekamy w Gliwicach na Yina, Przemka, EasyRidera i kolegów:)

Yin - Czw 12 Sty, 2017

toft napisał/a:
I naprawdę jestem wdzięczny żonie:) (czyta).

Pozdrawiamy żonę i postulujemy o dyspensę dla kolegi co by się mógł rowerowo rozbudować ;)

toft napisał/a:
A Ciebie pozdrawiam:) I czekamy w Gliwicach na Yina, Przemka, EasyRidera i kolegów:)

W ten weekend trochę inny kierunek jest w planach, masz priv.

easy rider - Nie 15 Sty, 2017

To był bardzo słuszny kierunek :grin:
Przemek - Pon 16 Sty, 2017

toft napisał/a:
I czekamy w Gliwicach na Yina, Przemka, EasyRidera i kolegów:)


no bardzo chętnie bym wpadł nawet czytałem temat o zaproszeniu do Gliwic ale niestety rower rozkręcony na części pierwsze ciągle czekam (czekamy) na szprychy od naszego guru

ps. "guru" pozdrawiam i trzymam kciuki, mam nadzieję ze ten tydzień będzie owocny w szprychy

a tak poważnie strasznie brak mi bajka chciałem pociągnąć córkę na sankach lub wyskoczyć do lasu na przejażdżkę no ale niestety zachciało mi się przeróbki wiec muszę swoje odcierpieć

Yin - Sob 08 Kwi, 2017

Złośliwość rzeczy martwych: dziś po raz kolejny przerobiłem układ blatów w moim midzie - jako że powędrował do fat bike przełożenia zostały odpowiednio zmniejszone. Wcześniej ta korba jeździła w poziomej trajce i napędzała koło 20" więc było to wręcz niezbędne :) . Po 4 demontarzach i rozkręcaniu blatów w celu idealnego ich ustawienia podkładkami sukces - wszystko jest idealnie prosto. No to czas na jazdę testową - delikatnie, bez szaleństw wspomagając nogami tak by łańcuch przekazujący napęd z silnika się ułożył. Przejechałem koło 1 km i czuję że moje pedałowanie nic nie daje - nacisk jest lekki z wrażeniem ślizgania się korby. Zsiadam sprawdzam i co widzę: https://youtu.be/PnZqAWoKwqY Okazuję się że poszedł aluminiowy gwint na korbie. I to po przebiegu niecałych 80 km. Tak więc odradzam wszystkim korby z pierwszego postu, do elektryka się nie nadają, szukajcie czegoś w pełni stalowego.

Edit: widzę że nie jestem odosobnionym przypadkiem choć producent inny:
http://www.gngebike.com/a...-for-mid-drives

sannis - Śro 17 Maj, 2017

Yin napisał/a:
Tak więc odradzam wszystkim korby z pierwszego postu, do elektryka się nie nadają, szukajcie czegoś w pełni stalowego.


Mam oryginalne korby Cyclone przechodzone w naszej forumowej rodzinie (Mixhal, Toft, ja) zatem przebieg mają słuszny. Rozbierałem i wymieniałem wolnobieg na jesieni na ACS i powiem szczerze, że gwint na korbie wyglądał bez zarzutu. Te korby od Cyclone to nie jest jakaś nawet średnia półka... Może to kwestia, tego typu, że niektóre wolnobiegi narzynają aluminiowe korby. Oryginalnie w Cyclone jest wolnobieg Dicta.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group