To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - POMYSŁ na modyfikację silnika Hub.

atomek1000 - Wto 13 Sty, 2015

Na endless dużo jest tych przeróbek wiec nie ma żadnego problemu przerobic, jedynie cos widziałem ze warto wzmocnic rame bo jednemu gosciowi pękła przy skokach
tas - Wto 13 Sty, 2015

Ten przytoczony przykład nic wam nie da bo dac nie może. Mało daje chłodzenie podstawy stojana. Przecież uzwojenia nie są ze stojanem połączone i mają bardzo kiepskie przekazywanie ciepła w stosunku do tego ile mogą go generować.. Zrozumcie, że uzwojenia mają 150 st, a podstawa stojana ma 60. I co tu chłodzić? :P .
Jak się uprzecie i dacie chłodzenie takowe, to modyfikujecie tylko i wyłącznie pojemność cieplną silnika jako takiego. A to nic nie znaczy w sytuacji pchania dziesiątek (setek) amper. Ilość energii odkładanej na miedzi jest tak duża, że nie ma takiego chłodzenia, które by dało radę. Dlatego ludkowie się kombinują, by otworzyć/nafrezować pokrywę silnika i generować jakiś ruch albo zalewają :)

Już nie wspomnę, że cała przeróbka z ESa to takie prawie 'oszustwo' bo co to ma być silnik przekładniowy na midzie, to są 2 przełożenia. Taki silnik z natury i bez przeróbki przyjmie bez grzania dużo więcej niż zastosowany w hubie.

Silnik modelarski jest mały i ma dużą moc, oraz ma tak zrobioną obudowę, a nie inaczej, bo śmigło tłoczy przez niego na wylot setki litrów powietrza/min. Bez tego przy 200W go spalisz (dlatego moim zdaniem te wszystkie projekty rowerów na silnikach modelarskich to jest ściema na pokaz). Silnik w motorówce też ma kilka kw, wielkość 3 paczek zapałek i... płaszcz wodny.

------------------------
Tak dla przypomnienia, są 2 różne formy nagrzewania się silnika, nazwijmy je roboczo:
- Szokowa (jazda terenowa, podjazdy, duże obciążenie, wolna jazda) - Jest wtedy, kiedy w krótkim okresie czasu zasilasz silnik przy małym RPM, małej efektywności i ogromnych stratach. I to właśnie ten typ grzania jest niebezpieczny i od niego się silniki palą!. W skrajnym przypadku przegrzanie silnika może nastąpić nawet po 60sek podjazdu (skrajność, ale zazwyczaj proces nagrzewania jest błyskawiczny, widać to jak ma się obczujnikowany silnik na uzwojeniach). Ilość Energi idącej w straty kilkukrotnie przewyższa zdolność silnika do jej wypromieniowania. Stojan nie nadąża z odbieraniem ciepła. Wiec należy chłodzić uzwojenia, które to ciepło emitują. Dla tego samego silnika NC i obciążenia 800W spalisz go w kilka minut.
Typowy przykład (spalenie występuje zawsze w typowych miejscach, reszta uzwojeń bez uszkodzeń):


- Pojemnościowa (jazda szosowa, równomierna, szybka) - to jest grzanie podczas stałych obciążeń. np jedziesz sobie 10 min ze stałą prędkością powyżej granicy dużej efektywności. Wtedy energia jet kumulowana przez pojemność i wypromieniowana. Jak silnik kumuluje więcej energi niż ją traci, powolutku się nagrzewa. Najczęściej osiąga jakieś 100-120st i się stabilizuje, bo im wyższa temp tym rośnie efektywność chłodzenia. Ten parametr można wyczytać na symulatorze ebike.ca, overheat time, nie raz trwa 30-40min. Dla silników NC to jest jakieś 1500W mocy ciągłej, powyżej tej mocy ilość strat przewyższa jego możliwości zrzutu ciepła i silnik będzie się przegrzewać.
Spalenie ma taki charakter, że uzwojenia są całe "czarne" i na dużej przestrzeni bez izolacji, nie tak punktowo jak w przekładzie powyżej.

Nie zniechęcam do eksperymentowania, wręcz zachęcam, ale też trzeba być świadomym wszystkich niuansów :)

Freerider - Wto 13 Sty, 2015

Tas! I to jest to na co czekałem! Nie mogłeś wcześniej? :D Czyli że jeśli próbował bym odbierać ciepło ze stojana to nic by mi to praktycznie nie dało ponieważ zwoje są od niego za bardzo odizolowane tak? A co jeśli wypełnił bym szczeliny pomiędzy uzwojeniami a stojanem czymś co przewodzi bardzo dobrze ciepło np klej termoprzewodzący? Wtedy z jednej strony odizolował bym zwoje od powietrza ale z drugiej strony wzrosła by przewodność cieplna pomiędzy zwojami a stojanem z którego ciepło było by odprowadzane. Przez to też że ciepło było by oddawane na stojan wzrosła by pojemność cieplna czyli silnik dłużej był by w tej fazie pojemnościowej.

Faza szokowa była by np wtedy gdy próbował bym jechać 10km/h (np silnikiem 14x4) pod górkę, silnik ma wtedy bardzo małą sprawność, cała moc idzie w straty i pffff...dobrze rozumiem? Normalnie silnik obraca się wtedy bardzo wolno więc nawet jak ma otwory to powietrze wpada w małych ilościach, więc gdyby zrobić przejście termiczne na stojan silnik ugotował by się wolniej, no ale chyba nikt normalny nie jeździ specjalnie z taka prędkością aby sprawność silnika była tam niska.

Więc jak by zwiększyć przewodność cieplną pomiędzy stojanem a zwojami to można by:

a) chłodzić stojan z zewnątrz = przebudowany silnik na wygląd turnigy (ogromnego turnigy, wiem jak działają ale chodzi mi tylko i wyłącznie o jego wygląd) obraca się oś a obudowa stoi itp czyli ideał do mida / mid drive

b) chłodzić stojan olejem w układzie zamkniętym z chłodnicą, widziałem na endless, silnik nie musiał by być zalewany bo zwoje i tak przenosiły by ciepło na stojan do którego w okół przymocowana była rurka / hub w kole / mid z biegami

c) przez to że zwoje były by zabezpieczone jakimś tam czymś można bezpieczniej zrobić dziury w obudowie oczywiście zakryte jakąś drobną siateczką, do tego dać radiatory na stojan aby powietrze wpadające do silnika efektywniej go chłodziło (większa powierzchnia) / hub w kole / mid z biegami

Uuuuuf...:D Lubie taką dyskusję choć wiem że denerwuje ludzi.

Edyta: Co do zdjęcia i tłumaczenia jak palą się uzwojenia przy fazie pojemnościowej i szokowej to jest to mega przydatne, teraz wiem dlaczego montuje się zabezpieczenie akurat w takim miejscu! :D

tas - Wto 13 Sty, 2015

Kup silnik DC, zwoje są na zewnątrz, idealny do mida, chłodzenie marzenie, tani jak barszcz, sterownik tani, wszystko tanie. Będziesz szczęśliwy, bogaty, a zaoszczędzony czas i środki materialne zainwestuj w ramę.
O! :)

Freerider - Wto 13 Sty, 2015

Dc do bldc się nawet nie umywa, ja po prostu lubię kombinować! :D Na pewno będzie ninecontinent ale używany, jak mnie przekonacie że to co napisałem wyżej jest głupotą to wezmę się za olej i tak dalej... :D

O! :lol:

gienek333 - Śro 14 Sty, 2015

Dc do BLDC się nie umywa :?: Może jakieś szczegóły?
Freerider - Śro 14 Sty, 2015

Nie jest bezobsługowy, szczotki, moment obrotowy sporo niższy niż np w ninecontinent (wiem wiem wyższe obroty, zredukuj se pan itp), potrzebne przekładnie, moment obrotowy przy bardzo wysokich obrotach, sprawność itp itd, no i niech ktoś mi znajdzie taki na 60v np 3kW ze sporym momentem za 600zł nowy lub 400zł używany. Zaraz ktoś wystrzeli z mega drogim DC i będzie porównywał z bldc :D W ogóle nie temat o tym, można podyskutować gdzie indziej, już ktoś tu szukał takiego silnika i jakoś mu nie wyszło. ;)
maniekrox - Śro 14 Sty, 2015

A zamiast huba coś takiego użyć?:
http://e-bike-diffusion.c...start_num%253D1

Takiego silnika używa Adam Mercier w tych projektach LMX, które są bardzo fajne. Widziałem, że pcha w niego chwilowe 8kW i wyczynia ciekawe rzeczy;) Z resztą sam zobacz co to wyprawia:
https://www.youtube.com/watch?v=IzIqqvEKMz4

No i nowy silnik - 4 stówki.

Freerider - Czw 15 Sty, 2015

Oglądałem te filmiki, śledziłem nawet budowę tych potworków, lmx p1 i p2.
Silnik na prawdę bardzo fajny, aż się zdziwiłem... Kurcze, jak ja bym go w ramie ułożył xD masz może link do jakiś dokładnych danych tego silnika? Był bym wdzięczny. :o

maniekrox - Czw 15 Sty, 2015

Jeżeli w miarę rozumiesz angielski (albo jesteś cierpliwy i sobie potłumaczysz trochę w translatorze) to w tym temacie jest bardzo dużo info na ten temat:

http://endless-sphere.com...hp?f=28&t=57483

Silnik moze i tanszy, ale z 4k plus rama i tak bedzie trzeba wydać:)

Pykacz - Czw 15 Sty, 2015

W sobotę byłem u kolegi który buduje motorower na silniku szczotkowym (takim krótkim o dużej średnicy bo sporo ponad 20cm ) i li-polach . Po przekładni ma według obliczeń być na tylnym kole 300Nm . :mrgreen:
Freerider - Czw 15 Sty, 2015

Dlaczego akurat 4k? Sporo, coś ty tam wliczył? :D
maniekrox - Czw 15 Sty, 2015

4k? No to przy dobrych wiatrach:
450 zł silnik
bateria przykładowo 20s2p (740 Wh) na turnigach masz kafla
kontroler (zależy czy sinus czy zwykły) 500-700
amortyzator (przód + tył) z 1,5k
pierdoły typu koła, zębatki, piasty z 2 paki
hamulce minimum 3-4 stówki
= luźno ponad 4k
Do tego przesyłki, jakieś inne pierdoły...

...No i ramę trzeba;)


Niestety, jeśli chcesz latać tym w terenie to tanie to nie jest, po prostu trzeba zapierniczać i zarabiać hajs na to...

Pykacz - Czw 15 Sty, 2015

Blachy w tym silniczku chyba mocno puchną (silnik się przegrzewa) bo widać już nie raz były szlifowane by nie tarł o nie wirnik magnesami . Adam jest dość lekki a ja to np 95kg i po zdjęciach wydaje mi się że taki silniczek pode mną szybko by dokonał żywota .
Freerider - Czw 15 Sty, 2015

maniekrox napisał/a:
4k? No to przy dobrych wiatrach:

Rower to ja mam ;) właśnie kończę składać. :D

Pykacz napisał/a:

Blachy w tym silniczku chyba mocno puchną (silnik się przegrzewa) bo widać już nie raz były szlifowane by nie tarł o nie wirnik magnesami . Adam jest dość lekki a ja to np 95kg i po zdjęciach wydaje mi się że taki silniczek pode mną szybko by dokonał żywota .


Oni strasznie katują ten silniczek! Pchają na niego 100A...xD
Mam pytanie... jedno z takich głupich, na tym wykresie http://res.bht-diffusion....lc-48V1000W.jpg jest moment że efektywność nagle spada i to akurat gdy w silnik idzie 1200W, czyli że powyżej tego jego efektywność zaczyna spadać? Jeśli tak to po co pchają w niego 100A? :roll:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group