To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - POMYSŁ na modyfikację silnika Hub.
gienek333 - Czw 15 Sty, 2015
Charakterystyki są w funkcji momentu.
Freerider - Czw 15 Sty, 2015
Moment rośnie razem z prądem. Źle pisze? Mam sporo pytań o ten silnik do jakiegoś wyjadacza.
DeeX - Pią 06 Lut, 2015
Witam.
Mam zamiar wykonać dokładnie taką samą modyfikację silnika jak autor tematu.
Szperając w internecie napotkałem szereg ciekawych rozwiązań umożliwiających usprawnienie oddawania ciepła uzwojenia na stojan.
1. Chłodzenie "rozbryzgowe" cieczą.
Rozwiązanie stosowane przez wielu domorosłych inżynierów mechaniki kwantowej tyle że w tym przypadku jest problem z uszczelnieniem wirnika do podstawy mocowania wirnika. Owszem jest na to sposób- coś takiego jak v-ring. Tyle że nie jest to uszczelnienie tak szczelne jak simeringi i oliwka może się ulewać...
2. Stojan-wirnik-obudowa
Kolejnym pomysłem jest wsadzenie stojana wraz z wirnikiem w obudowe przykręconą do podstawy mocowania stojana oraz z simeringiem uszczelniajacym wałek zdawczy.
Tyle że to rozwiązanie nie dość że jest cięższe to na dodatek zajmuje więcej miejsca.
3. Klej? Najpierw piwo!
Skoro tas pisze nam czarno na białym (dosłownie- tło strony jest białe a literki są czarne ) że grzeje się uzwojenie a nie stojan (tzn on też się grzeje) to trzeba by pomyśleć nad przekazaniem/usprawnieniem oddawania ciepła uzwojenia na stojan. Hmm co zrobić... Można w jakiś sposób zalać olejem uzwojenie i uszczelnić je wraz z stojanem- trzeba zatrudnić toma cruza bo to miszyn impasybol.
Idziemy dalej... Wywalamy uzwojenie, idziemy na złom je sprzedać i mamy na parę piwek więcej żeby dalej główkować. Po paru piwkach i z "gołym" stojanem stwierdzamy że trzeba go ubrać w jakieś zwoje żeby dalej mógł się grzać
Tadam! I tutaj do akcji wchodzi KLEJ TERMOPRZEWODZĄCY! Nawijamy każdy zwój ręcznie (trochę czasu to nam zajmie) i pokrywamy go klejem termoprzewodzącym. Kolejną warstwę i kolejną aż otrzymujemy coś takie: http://www.dreisilker.com/static.asp?path=2980
aaa i przy okazji uzwojenie nie będzie drgało i silnik będzie cichszy
Anonymous - Pią 06 Lut, 2015
Pomysł ciekawy. Dlaczego na to nie wpadli producenci?
gienek333 - Pią 06 Lut, 2015
Stal słabo przewodzi ciepło, a klejąc uzwojenia zmniejszamy ich powierzchnię (można je skleić bez rozbierania zalewajc silikonem).
DeeX - Pią 06 Lut, 2015
Proces technologiczny?
Koszt?
Utrudnienie w przypadku potrzeby przewinięcia silnika?
A może po prostu nie ma takiej potrzeby bo silnik jest tak skonstruowany a żeby jego sprawność oddawania ciepła była na tyle wystarczająca że nie powinno mu się nic stać.
Na przykład z zasłyszanych przeze mnie informacji silniki polskiej produkcji KOMEL mają ogromną obudowę, w której umieszczony jest niewielkiej wielkości stojan a to dla tego że jego sprawność jest niska i się grzeje a w jakiś sposób trzeba to ciepło usunąć.
A z widzianych przeze mnie silników (np NT-POWER) z silnika o niewielkiej masie rzędu chyba 6kg wyciągane jest chyba 15kW... Tyle że jest to outrunner o konstrukcji otwartej i cewki chłodzone są strugami powietrza (silnik ma przeznaczenie lotnicze).
Natomiast w przypadku moim i autora tematu chodzi o silnik, który ma jeździć po wszystkim i neodymy w przypadku otwartego wirnika będą zbierać każdy syf z podłoża...
Zmniejszamy powierzchnię?
Czy nie chodzi Tobie czasem o gęstość nawinięcia drutu na cewkę? Bo jeśli chodzi Ci o to to problemu nie ma gdyż klej jest rzadki i schnie parę godzin a ma tylko wypełnić przestrzenie między zwojami.
sietaz - Pią 06 Lut, 2015
Tyle, że chłodzenie olejowe ma tą przewagę iż ciepło oddawane jest na obudowę. Pomysł z klejem usprawni oddawanie ciepła na stojan, ale on też ma swoją pojemność cieplną.
DeeX - Pią 06 Lut, 2015
A stojan przecież będzie przykręcony do blachy/płyty/radiatora, który będzie oddawać to ciepło na zewnątrz (w moim wykananiu do wahacza ale to inna historia) spałniając taką samą rolę jak olej.
tas - Pią 06 Lut, 2015
Ale klej ma właściwości termo przewodzące jeśli jego grubość wynosi powiedzmy 0.05mm
Grubsza warstwa jest izolatorem
DeeX - Pią 06 Lut, 2015
Ty zawsze zepsujesz zabawę! Krótka riposta i człowiek leży rozjechany przez czołg!
Jesteś tego pewien? To co innego zastosować? Drut o przekroju prostokątnym?
DeeX - Pią 06 Lut, 2015
Ale dobra! To co w takim razie zastosowała firma, której efekt pracy podałem w linku?!
sietaz - Pią 06 Lut, 2015
Z tego co mi się zdaje to żywica eposydowa napełniona pyłem aluminiowym ma właściwości termoprzewodzące - dzisiaj podpytam speców od takich kwestii
tas - Pią 06 Lut, 2015
Ultra-Sealed WindingTM to nie jest jakiś tam "klej termo-przewodzący"
Moim zdaniem sprawa chłodzenia olejem to nie jest technologia kosmiczna, to jest do ogarnięcia i nie można się poddawać, szczególnie, że nie robiło się żadnych prób. Po prostu trzeba podejść z głową i bazując na doświadczeniu innych.
Pykacz - Pią 06 Lut, 2015
Tak, tak to ja jeszcze poczekam trochę a potem będę bazował .
DeeX - Pią 06 Lut, 2015
Choć raz napisałeś coś podnoszącego na duchu!
Nie chce się pchać w olej... Jakoś nie mam przekonania...
Do żywicy nie chce dodawać żadnych pyłów przewodzących prąd. Też o tym kiedyś myślałem tyle że żywica/ klej termoprzewodzący miał by pełnić również funkcję izolatora aby zmniejszyć możliwość przebicia.
I właśnie bazując na doświadczeniach innych myślę o Ultra-Sealed WindingTM bądź podobnym wynalazkom.
http://www.reaa.ru/yabbfi...ICH_064_001.jpg <-- tutaj widać delikatnie pozalewane uzwojenie.
Co z tym klejem? Szukać drutu o przekroju prostokątnym?
|
|
|