To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Przeróbka piasty przedniej pod szprychy moto .

Pykacz - Śro 28 Sty, 2015
Temat postu: Przeróbka piasty przedniej pod szprychy moto .
Czy bezpieczne jest przerobienie (rozwiercenie otworów na szprychy) piasty z fabrycznego wymiaru otworów szprych rowerowych do szprych dorabianych moto 3,5mm ?
Pytam bo mam teraz zagwozdkę z przednim kołem . Muszę zmienić na mniejsze bo za wysoko stoi przód i kąt główki ramy jest nie taki jak trzeba. Miałem w planie zmianę koła z 24cali rowerowych na 17cali moto co da o 7cm mniejsze koło czyli oś koła pójdzie w dół o połowę tego .
Mam piastę Octane one na oś 20mm i nie wiem czy za bardzo nie osłabię piasty rozwiercając otwory na szprychy do wymiaru 3,5mm . Zaplot byłby na 2 krzyże a jak by było za mało mięska to na 3 by nie ciągnęło za mocno za kołnierz piasty . Co myślicie ? Bać się ? A może jakaś inna piasta była by lepsza lub inna alternatywa ?

sietaz - Śro 28 Sty, 2015

Moim zdaniem nie będzie problemu jak rozwiercisz ją tak ja rozwiercałem w silniku. Tzn nie centralnie tylko powiększyć otwór w kierunku środka piasty jakimś mały wiertłem

Swoją drogą zapleść szprychy Moto na trzyże? Po pierwsze nie będzie łatwo po drugie, w jakim celu - przecież one i tak dają kolosalną wytrzymałość. Ja mam sporo poniedociąganych szprych 3.5 mm w silniku glownie poto żeby sprawdzić czy nawet kulawy zaplocie one dają radę - i dają, koło sztywne, nic nie trzeszczy i nie pęka

Pykacz - Śro 28 Sty, 2015

sietaz napisał/a:
Moim zdaniem nie będzie problemu jak rozwiercisz ją tak ja rozwiercałem w silniku. Tzn nie centralnie tylko powiększyć otwór w kierunku środka piasty jakimś mały wiertłem

Swoją drogą zapleść szprychy Moto na trzyże? Po pierwsze nie będzie łatwo po drugie, w jakim celu - przecież one i tak dają kolosalną wytrzymałość. Ja mam sporo poniedociąganych szprych 3.5 mm w silniku glownie poto żeby sprawdzić czy na kulawy zaplocie one dają radę - i dają, koło sztywne, nic nie trzeszczy i nie pęka


W tej chwili przy rowerowej obręczy (koło 24cale ) mam na 4 krzyże i nic się nie działo. O wytrzymałość szprych się nie boję a raczej o piastę .Mi by i na 2 albo i na 1 wystarczyło tylko że wtedy to szprychy już mocno ciągną za kołnierz i boję się że mi ten kołnierz oderwą (zestaw ze mną będzie ważył niecałe 160kg (ja 97+ sprzęt 60kg) . A wiem że niektóre firmy produkujące piasty rowerowe nawet w instrukcji czy specyfikacji danej piasty podają że piasta np może być zapleciona na minimum 3 krzyże (moja na ile może być zapleciona nie wiem) . Do tego osłabienie i taka masa .

sietaz - Śro 28 Sty, 2015

Pierwsze słyszę aby producent podawał minimalną ilość krzyży aczkolwiek miałem w życiu tylko dwie piasty przednie. Nie wyobrażam sobie takiego naprężenia aby wyrwało kołnierz bo jak. Jeżeli szprychy są dobrze naciągnięte to jeżeli z jednej strony ciągną za kołnierz to z przeciwnej na niego napierają i siły się rownoważą. To musiałoby wyrwać szprychy z obręczy najpierw żeby poszła piasta. No chyba, że ktoś ma piaste z plasteliny A octane one na qr20 do takich nie należy

Mogę się mylić bo ni miałem do czynienia z tak mocnymi pojazdami

Pykacz - Śro 28 Sty, 2015

sietaz napisał/a:
Pierwsze słyszę aby producent podawał minimalną ilość krzyży aczkolwiek miałem w życiu tylko dwie piasty przednie. Nie wyobrażam sobie takiego naprężenia aby wyrwało kołnierz bo jak. Jeżeli szprychy są dobrze naciągnięte to jeżeli z jednej strony ciągną za kołnierz to z przeciwnej na niego napierają i siły się rownoważą. To musiałoby wyrwać szprychy z obręczy najpierw żeby poszła piasta. No chyba, że ktoś ma piaste z plasteliny A octane one na qr20 do takich nie należy

Mogę się mylić bo ni miałem do czynienia z tak mocnymi pojazdami


Ja też to usłyszałem dopiero w sklepie rowerowym Cyclosport w Chwaszczynie w zeszłym sezonie ale nie wiem czy to rzeczywiście tak jest . Piszę i dopytuję bo tak słyszałem . Co może mieć sens z racji ciągłego pędu do odchudzania podzespołów roweru (przynajmniej ja tak to sobie tłumaczyłem po tym co usłyszałem) . Z drugiej strony oderwany kołnierz z silnika już widziałem gdzieś w necie .

tas - Śro 28 Sty, 2015

Szpruchy 3.5mm mają gwint 4mm i otwór musi być duży. W serwisie rowerowym poinformowali mnie swojego czasu, że powiększenie otworu spowoduje zbytnie osłabienie ścianki i realne ryzyko wyrwania szprychy razem z otworem. Lepszym pomysłem jest zaplecenie szprych rowerowych w obręcz moto
Pykacz - Śro 28 Sty, 2015

tas napisał/a:
Szpruchy 3.5mm mają gwint 4mm i otwór musi być duży. W serwisie rowerowym poinformowali mnie swojego czasu, że powiększenie otworu spowoduje zbytnie osłabienie ścianki i realne ryzyko wyrwania szprychy razem z otworem. Lepszym pomysłem jest zaplecenie szprych rowerowych w obręcz moto

Tylko wtedy są dwa problemy do rozwiązania . Nypel rowerowy przełazi przez otwór w obręczy moto i drugi to skąd wziąć szprychy rowerowe na wymiar ?

tas - Śro 28 Sty, 2015

Szprychy na wymiar? 2 pierwsze linki w google.

A jak zrobić, żeby nypel nie wypadał? No litości, to nie jest technika kosmiczna i wymyślenie idealnego i praktycznego sposobu na to nie powinno zająć dłużej niż 30 min...

Patriko - Śro 28 Sty, 2015

tas napisał/a:
Szprychy na wymiar? 2 pierwsze linki w google.

A jak zrobić, żeby nypel nie wypadał? No litości, to nie jest technika kosmiczna i wymyślenie idealnego i praktycznego sposobu na to nie powinno zająć dłużej niż 30 min...

Chyba nic prostrzego niż podkładki pod nyple się nie da wymyślić :?: :D

tas - Śro 28 Sty, 2015

No prawie, nie możesz podnieść nypla aż tak wysoko bo potem mało go wystaje i kluczem nie masz za co złapać ;)
Anonymous - Śro 28 Sty, 2015

A o podkładkach słyszał? :D
Skąd wziąć szprychy jest opisane na forum już kilka razy :) Szukajka się kłania ;)

scale - Śro 28 Sty, 2015

Jeśli martwysz się o wytrzymałość przedniego koła zastanów się nad piastą na 48 szprych, może uda Ci się znaleźć taką piastę QR20 pod tarczę
Pykacz - Śro 28 Sty, 2015

tas napisał/a:
No prawie, nie możesz podnieść nypla aż tak wysoko bo potem mało go wystaje i kluczem nie masz za co złapać ;)


Gorzej jak nyple za wysoko stoją a masz do założenia sztywną i grubą oponę moto . Po prostu nie ma gdzie się rant opony schować (dodatkowo na tych wystających nyplach jest jeszcze dość gruby fartuch) i nie daje się jej naciągnąć na felgę . Ostatnio z tyłem się tak w motocyklowym serwisie chłopaki męczyli dobre 30min . W końcu się udało po solidnym nasmarowaniu ale jeden fartuch (bez przerwy się usuwał) i dętka poszła do kosza .
Podkładki pod nyple ?I co potem ? Ciągła walka ze szprychami i centrowaniem bo coś się bez przerwy wyciera i układa ? Zwłaszcza że nyple nie siedzą solidnie bo mają też spory luz na boki przecież . Sorry ale jakoś tego nie widzę jeśli chodzi o solidne rozwiązanie . :roll:
Jeśli chodzi o piastę na 48szprych to odpada bo wybór nie za szerokich obręczy moto na przód 17cali jest chyba zerowy zwłaszcza w rozsądnych pieniądzach .
Poważnie zacząłem się zastanawiać nad zaadaptowaniem piasty motorowerowej do amortyzatora rowerowego na oś 20mm. Lub zamówienie gdzieś piasty na wymiar o ile ktoś robi . Jakie to alu musiało by być ?

Adam Wysokiński - Śro 28 Sty, 2015

Każdy tokarz ci zrobi piastę. Można bez problemu kupić wałki pa6 czy7 co się nadadzą. Dasz tokarzowi na wzór piastę i pokażesz gdzie dołożyć materiału.
Pykacz - Śro 28 Sty, 2015

Podjadę jutro do jakiegoś tokarza , frezera się wypytać o możliwość zrobienia lub przerobienia . Teoretycznie powinni dać przecież radę zrobić dziurki na jakiejś podzielnicy (poszerzając otwór w kierunku osi i na boki a nie na zewnątrz kołnierza ). Nie powinno to chyba zbytnio osłabić piasty w tym miejscu ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group