To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - nierówne balansowanie ogniw przez ładowarkę
atomek1000 - Sob 28 Lut, 2015
bmsy zazwyczaj mają opcje over voltage na wlasnie 4.25(lub blisko) która powoduje to że podczas ładowania nierówne segmenty są doładowywane do końca. Inaczej sytuacja wyglądała by tak:
4.15
4.15
4.20
i to by był koniec ładowania a bms balansował by do 4.15 ostatnią.
Pozwalając na przevoltowanie na czas ladowania sytuacja wygląda tak
4.19
4.19
4.24
i dopiero się kończy i balansuje do 4.19
lkuc18 - Sob 28 Lut, 2015
Może nieszkodliwe ale raczej ma to duży wpływ na żywotność akumulatorów. Ktoś tu na forum kiedyś przytaczał w nawiązaniu do jakichś testów ile cykli przeżywają Li-Po w przypadku ładowania do 4,2 oraz 4,1 i różnica była miażdżąca na korzyść ładowania do 4,1.
syntony - Sob 28 Lut, 2015
No właśnie chodziło mi o to co pisze lkuc18. Jedna cela by się szybciej zużywała i z czasem problem rozbalansowania by narastał.
Ale zrobiłem tak jak radził wojtek, przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.
Co do mojego bmsa to znalazłem info na jakiejs chinskiej stronie (tłumaczone translatorem z chińskiego):
Aktualny wyważone: 80mA (VCELL = 4.20V czasu)
z punktu kontroli równowagi: 4,18 ± 0,03 V
Overcharge progu: 4,3 ± 0,05 V
opóźnienia przeładowania: 75mS
przeładowania wydania: 4,05 ± 0,05 V
nadmiernego rozładowania progu: 2,4 ± 0,08 V
Najbardziej dziwi mnie to ostatnie, czyli prog nadmiernego rozladowania 2,4. Bms niby dedykowany do li-po..
tas - Sob 28 Lut, 2015
Hehe coś pomieszałeś
Do 4.2V to jest żywotność standardowa i normalna. Do 4.1V rezygnując z pojemności zamieniasz ją na żywotność. To nie ma nic wspólnego z dobrym i złym ładowaniem. Jakbyś ładował do 3.9V to byś miał pewnie z 2000 cykli i 65% pojemności do dyspozycji.
lkuc18 - Sob 28 Lut, 2015
Hmm, no cóż, chyba sprawa z moją ładowarką się nie wyjaśni. Ma ktoś może jakąś niedrogą ładowarkę do testowania ogniw? Może to być coś typu Turnigy Accucel-6.
WojtekErnest - Sob 28 Lut, 2015
syntony napisał/a: | ......przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.
.. |
Raz na jakis czas warto taki pomiar , wyrownanie zrobic. Cudów nie ma, ogniwa maja prawo sie roznic, szczegolnie gdy eksploatacja jest z duzym obciążeniem, rozladowanie ogniwa bliskie U min. Wtedy warto pomóc BMS a przy okazji pakiet będzie szybciej ladowany bo faza balansowania będzie krotsza.
Kluczowym jest wczesniejsze wykrycie ew. trwale gorszej celi.
Szymek - Pon 02 Mar, 2015
Mam dwie ładowarki i ładują identycznie-rozjazdy 0,02 max, cyli ok.
Mam natomiast inny problem. Ładowarki nie doładowują do końca, czyli ustawiam 4.2V i kiedy dochodzi do końca przy prądzie 0,2A następuje koniec ładowania, w efekcie na ogniwach mam ok. 4.15V.
Na początku ładowały doprze, prąd spadał do 0,1-0,0A i było 4,2V. Zrobiło się to z czasem i na obu ładowarkach jednocześnie.
Podniesienie napięcia CCV do nawet 4,3V nic nie zmienia, bo kończy ładowanie przy prądzie 0,4-05A.
Ma ktoś radę na to?
tas - Pon 02 Mar, 2015
Krok 1: Zmniejsz prąd ładowania na 0.5A, odpal ładowanie z balansowaniem i powiedz do jakiego napięcia naładuje (pomiar multimetrem) każdą z cel
Krok 2: Po naładowaniu ustaw znów ładowanie z balansowaniem, ale tym razem na 0.1A, przewiń ekran na napięcia poszczególnych cel i porównaj je z jednocześnie mierzonym napięciem na multimetrze. Napisz, czy są jakieś różnice w pomiarach.
Szymek - Pon 02 Mar, 2015
Mierzyłem i na mierniku pokazuje niższe o ok. 0,4V napięcie niż na ładowarkach, dlatego zwiększałem CCV, najpierw o te 0,4V, a potem aż o 1V by oszukać tą różnicę, ale tak jak pisałem zakańcza ładowanie przy jeszcze większym prądzie.
Spadki na przewodach i gniazdach można wykluczyć. Tylko czemu obydwie się tak samo rozkalibrowały i dlaczego zwiększanie napięcia ładowania nic nie zmienia.
tas - Pon 02 Mar, 2015
Ale miałeś zmierzyć napięcie na celach, a nie aku jako całości, bo to akurat jest mało ważne
WojtekErnest - Pon 02 Mar, 2015
A ładowanie w trybie 1S poprawnie ładuje segmenty do 4,2 a nawet 4,25 V ?
Bo podany przez Ciebie przyklad moze wskazywac również na zbyt duze rozbalansowanie i
ladowarki przerywaja ten proces lub ze ogniwa maja zwiększoną RW lub/i uplywnosc i wprawdzie w procesie ladowania dochodzi do napiecia 4,25 V ale po odłączeniu napiecie dosc szybko spada do 4,15. Zakladam ze te pomiary/ladowanie wykonujesz bez zalaczonego BMS....
|
|
|