To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - nierówne balansowanie ogniw przez ładowarkę

atomek1000 - Sob 28 Lut, 2015

bmsy zazwyczaj mają opcje over voltage na wlasnie 4.25(lub blisko) która powoduje to że podczas ładowania nierówne segmenty są doładowywane do końca. Inaczej sytuacja wyglądała by tak:
4.15
4.15
4.20
i to by był koniec ładowania a bms balansował by do 4.15 ostatnią.
Pozwalając na przevoltowanie na czas ladowania sytuacja wygląda tak
4.19
4.19
4.24
i dopiero się kończy i balansuje do 4.19

lkuc18 - Sob 28 Lut, 2015

Może nieszkodliwe ale raczej ma to duży wpływ na żywotność akumulatorów. Ktoś tu na forum kiedyś przytaczał w nawiązaniu do jakichś testów ile cykli przeżywają Li-Po w przypadku ładowania do 4,2 oraz 4,1 i różnica była miażdżąca na korzyść ładowania do 4,1.
syntony - Sob 28 Lut, 2015

No właśnie chodziło mi o to co pisze lkuc18. Jedna cela by się szybciej zużywała i z czasem problem rozbalansowania by narastał.

Ale zrobiłem tak jak radził wojtek, przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.

Co do mojego bmsa to znalazłem info na jakiejs chinskiej stronie (tłumaczone translatorem z chińskiego):
Aktualny wyważone: 80mA (VCELL = 4.20V czasu)
z punktu kontroli równowagi: 4,18 ± 0,03 V
Overcharge progu: 4,3 ± 0,05 V
opóźnienia przeładowania: 75mS
przeładowania wydania: 4,05 ± 0,05 V
nadmiernego rozładowania progu: 2,4 ± 0,08 V

Najbardziej dziwi mnie to ostatnie, czyli prog nadmiernego rozladowania 2,4. Bms niby dedykowany do li-po..

tas - Sob 28 Lut, 2015

Hehe coś pomieszałeś :)
Do 4.2V to jest żywotność standardowa i normalna. Do 4.1V rezygnując z pojemności zamieniasz ją na żywotność. To nie ma nic wspólnego z dobrym i złym ładowaniem. Jakbyś ładował do 3.9V to byś miał pewnie z 2000 cykli i 65% pojemności do dyspozycji.

lkuc18 - Sob 28 Lut, 2015

Hmm, no cóż, chyba sprawa z moją ładowarką się nie wyjaśni. Ma ktoś może jakąś niedrogą ładowarkę do testowania ogniw? Może to być coś typu Turnigy Accucel-6.
WojtekErnest - Sob 28 Lut, 2015

syntony napisał/a:
......przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.
..

Raz na jakis czas warto taki pomiar , wyrownanie zrobic. Cudów nie ma, ogniwa maja prawo sie roznic, szczegolnie gdy eksploatacja jest z duzym obciążeniem, rozladowanie ogniwa bliskie U min. Wtedy warto pomóc BMS a przy okazji pakiet będzie szybciej ladowany bo faza balansowania będzie krotsza.
Kluczowym jest wczesniejsze wykrycie ew. trwale gorszej celi.

Szymek - Pon 02 Mar, 2015

Mam dwie ładowarki i ładują identycznie-rozjazdy 0,02 max, cyli ok.
Mam natomiast inny problem. Ładowarki nie doładowują do końca, czyli ustawiam 4.2V i kiedy dochodzi do końca przy prądzie 0,2A następuje koniec ładowania, w efekcie na ogniwach mam ok. 4.15V.
Na początku ładowały doprze, prąd spadał do 0,1-0,0A i było 4,2V. Zrobiło się to z czasem i na obu ładowarkach jednocześnie.
Podniesienie napięcia CCV do nawet 4,3V nic nie zmienia, bo kończy ładowanie przy prądzie 0,4-05A.
Ma ktoś radę na to?

tas - Pon 02 Mar, 2015

Krok 1: Zmniejsz prąd ładowania na 0.5A, odpal ładowanie z balansowaniem i powiedz do jakiego napięcia naładuje (pomiar multimetrem) każdą z cel :)

Krok 2: Po naładowaniu ustaw znów ładowanie z balansowaniem, ale tym razem na 0.1A, przewiń ekran na napięcia poszczególnych cel i porównaj je z jednocześnie mierzonym napięciem na multimetrze. Napisz, czy są jakieś różnice w pomiarach.

Szymek - Pon 02 Mar, 2015

Mierzyłem i na mierniku pokazuje niższe o ok. 0,4V napięcie niż na ładowarkach, dlatego zwiększałem CCV, najpierw o te 0,4V, a potem aż o 1V by oszukać tą różnicę, ale tak jak pisałem zakańcza ładowanie przy jeszcze większym prądzie.
Spadki na przewodach i gniazdach można wykluczyć. Tylko czemu obydwie się tak samo rozkalibrowały i dlaczego zwiększanie napięcia ładowania nic nie zmienia.

tas - Pon 02 Mar, 2015

Ale miałeś zmierzyć napięcie na celach, a nie aku jako całości, bo to akurat jest mało ważne ;)
WojtekErnest - Pon 02 Mar, 2015

A ładowanie w trybie 1S poprawnie ładuje segmenty do 4,2 a nawet 4,25 V ?
Bo podany przez Ciebie przyklad moze wskazywac również na zbyt duze rozbalansowanie i
ladowarki przerywaja ten proces lub ze ogniwa maja zwiększoną RW lub/i uplywnosc i wprawdzie w procesie ladowania dochodzi do napiecia 4,25 V ale po odłączeniu napiecie dosc szybko spada do 4,15. Zakladam ze te pomiary/ladowanie wykonujesz bez zalaczonego BMS....



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group