To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Problem najsłabszego ogniwa LiFePO4 headway 15Ah

damian118 - Sob 28 Lut, 2015
Temat postu: Problem najsłabszego ogniwa LiFePO4 headway 15Ah
Witam. Mam taki problem. Posiadam akumulator w moim e-bike zbudowany z pakietu 16ogniw LiFePO4 headway 40152(S) 15Ah LiFePO4 3,2V. Całością zarządza BMS 30/60A. Teoretyczna pojemność całego akumulatora 720Wh. Problem tkwi w tym że zbyt wcześnie układ BMS odłącza zasilanie. Zamontowałem ostatnio EV Computer od kolegi Artur Grzela aby mieć większą kontrolę na energią która została jeszcze w akumulatorze. Ostatnio podczas jazy BMS wyłączył zasilanie po zużyciu ok 320Wh. Czyli teoretycznie połowa pojemności baterii jeszcze powinna być dostępna. Mój sterownik nie pobiera więcej jak 20A. BMS przy pracy ciągłej może dawać nawet 30A. Więc dlaczego tak szybko odłącza zasilanie? Zwierzyłem napięcie na każdym ogniwie:
1 – 3,2V
2 – 3,2V
3 – 3,0V
4 – 3,0 V
5 – 2,8V
6 – 3,0V
7 – 3,2V
8 – 3,2V
9 – 3,3V
10 – 3,3V
11 – 3,2V
12 – 3,3V
13 – 3,2V
14 – 3,3V
15 – 3,2V
16 – 3,2V
Jak widać na 5 ogniwie jest najniższe napięcie i to pewnie przez niego BMS szybo rozłącza zasilanie aby go chronić. Tylko dlaczego jest taka róznica między ogniwami 0,4V.Czy tak ma być? Czy jest to wina BMS który nie balansuje dobrze ogniw podczas ładowania? Proszę o jakieś sugestie jeśli miał ktoś podobny problem. Szkoda nie wykorzystywać całej możliwości mojego akumulatora

bloodyopel - Sob 28 Lut, 2015

Ewidentnie słabsze ogniwa, i to nie tylko 5 ale i 3, 4 i 6. Ogniwa pomierzyłeś po ładowaniu, po odłączeniu przez BMS czy kiedy?
damian118 - Sob 28 Lut, 2015

Ogniwa mierzone po odłączeniu przez BMS podczas jazy. Właśnie bateria się teraz ładuje. Po zakończeniu ładowania pomierzę jeszcze raz
WojtekErnest - Sob 28 Lut, 2015

Niestety pojemnosc 720Wh jest tylko teoretyczna szczególnie gdy ogniwa są nadmiernie obciążane oraz nierówne . BMS w trybie rozładowania odłacza zasilanie prawidłowo.
Problemem są absolutnie za duże i zastanawiajace róznice między segmentami. Tym bardziej na takich akumulatorach.. Czy w czasie jazdy sprawdzałes Imax < 20 A ? Bo moze jednak w szczycie zdarza się więcej ?
Oczywiście teraz trzeba sprawdzac ładowanie i balansowanie. Jakie są napięcia na ogniwach po zakończeniu ładowania ? Jesli nierówne to trzeba wyrównać w trybie 1 S albo częściej ładować z uzyciem BMS-a a nie wtedy gdy juz aku tak wyładowany.
Jeśli miałbyś wielokanałowy monitor (choćby popularny 8S) to proces ładowania i balansowania można obserwować i wtedy szybciej zobaczysz przyczynę lub rzeczywiste równice na segmentach w czasie ładowania.

damian118 - Sob 28 Lut, 2015

Po naładowaniu na każdym ogniwie napięcia od 3,32V do 3,34. Czyli generalnie chyba OK. Czy problem może być w BMS że ogniwa się nierówno rozładowują czy to może być problem danego ogniwa? Jeśli chodzi o prąd rozładowywania to w szczycie nie osiąga więcej niż 20A bo na więcej sterownik nie pozwala.
WojtekErnest - Sob 28 Lut, 2015

Chyba najłatwiej : spróbuj przelozyc ogniwo 5 w inne miejsce. Po jezdzie zobacz czy problem niskiego napiecia przeniósł się na to inne miejsce oraz czy nadal BMS wyłacza z tego powodu.
Nie sądzę by był to problem BMS -nierównego rozladowania. BMS nie powinien w ten proces ingerować.
Trochę mnie zastanawia czy nie jest to napięcie trochę za małe czyli, ze nie jest blizej 3,6V ?
Czy na pewno BMS jest dostosowany do tych ogniw. ? Bo jednak cut-off dla tych ogniw to ok 2.2 V

MixhaL - Sob 28 Lut, 2015

Weź miernik w rękę i sprawdz każde ogniwo pod obciążeniem wtedy będziesz wiedział które są słabsze, to jedyny sposób na najszybsze i bezbłędne znalezienie walniętego ogniwa, inne sposoby nic Ci nie dadzą.
I teraz jeżeli naładujesz baterie i każde ogniwo świeżo nałądowane będzie miało 3.6 czy tam 3.65 a pod obciążeniem któreś będzie mocno odstawać to wiesz które masz do wymiany. Najlepiej robić to z kumplem przy piwie :razz: ktoś musi trzmać hamulec i manetkę kiedy Ty będziesz mierzył :wink:

damian118 - Sob 28 Lut, 2015

BMS powinien pasować do ogniw. Całość kupiłem od kolegi qepasa
http://members.chello.pl/b.czyz/rower/4815.html
Całość bateri została podzielona w pakiety po 2 i 6 ogniw aby zmieścić w ramie. Przewody balansujące od BMS do ogniw łączone poprzez wtyki ale na połączeniach raczej wszystko OK i wszystkie powinny się dobrze balansować.Całość wygląda jak na zdjęciach.

https://drive.google.com/folderview?id=0B1MNjDgUMfFTRkJhSU5YX1RCcGM&usp=sharing

Może problem tkiwi w ładowarce. Skoro napięcie na ogniwie po naładowaniu powinno dawać 3.6x16=57,6V. Ja mam po naładowaniu mam 53,7V. Może bateria nie jest ładowana do pełna?

WojtekErnest - Sob 28 Lut, 2015

Wydaje mi sie ze :
Te ogniwa mają jednak nominal 7A stalego obciazenia, wiec jesli czesto masz 15-20 A to sa przeciazane. Jesli są przeciazane to przy tym prądzie napięcie najslabszego spada w okolice 2V i BMS odcina. Ogniwa stają się nierówne i BMS w czasie ładowania nie jest w stanie ich wyrównać.
Jesli to co przypuszczam jest prawdą, to wystarczy mierzyc napiecie w czasie jazdy od 2 do 7 celi lub włożyć w te kontakty balasera, monitor diodowo-sygnalowy. Natychmiast będzie widać i słychać co sie dzieje w tym obszarze.

damian118 - Sob 28 Lut, 2015

Te ogniwa powinny bez problemu wytrzymywać prądy rozładowania 15A. Jest to przecież standardowy prąd rozładowania wg deklaracji producenta
http://www.bto.pl/pdf/05037/Headway%2040152.pdf
Wg mnie problem może tkwić w tym że ogniwa nie są ładowane do pełna

WojtekErnest - Sob 28 Lut, 2015

W innej karcie widzialem wpis ze standard disc. - pojemnosc nominalna jest przy 1/2C.
W kazdym razie niedoładowanie to fakt ale tak duże różnice w rozladowaniu raczej
wg mnie świadczą o zlej kondycji przynajmniej 1-go ogniwa.
BMS nie naprawi az tak rozjechanych ogniw. Trzeba doprowadzic do rownego, nominalnego naladowania i dopiero wtedy rozladowywac i mierzyc je po koleji.

Anonymous - Nie 01 Mar, 2015

tez mam od kolegi czyza 2 takie aku i w obu zmienilem juz bmsy.ogniwa te znosza obciazenia do 10 c spokojnie czyli 150A a nie 15,sam dawalem 50A i spokojnie dzialaja.bmsy tam zalaczone sa poprostu liche.maja 30/60A, jezdzac na 30A mialem juz po roku problem z pierwszym potem dokupilem drugi aku w ktorym bms przestal dobrze ladowac po pol roku.na poczatku myslalem ze to ktoras z cel,kolega czyz sie wypial.kupilem wiec z chin 50/100A plus zapas jakby cos 30/60 ktory moge sprzedac za 150zl jesli ktos jezdzi na malych pradach 30a ciaglego 60 chwilowego.po prostu problemy znikly po zmianie bmsow, zmienilem tez cale okablowanie na silikony turnigy lacznie z balansowymi kabelkami i jest miodzio a symptomy mialem podobne.aku po naladowaniu jechal zamiast kilkadziesiat km -kilkanascie km i padal,potem padal po 3km a potem kilka sekund po ruszeniu.dopoki nie przejechalem kilku m wszystko bylo ok lacznie ze zrywem na starcie.stawiam na bms.podlacz sie pod czyis bms i naladuj aku.ja wyznaje zasade robiena zapasow w tym temacie
WojtekErnest - Nie 01 Mar, 2015

Jeśli to tylko usterka BMS to wystarczy go wypiac, doładować segmenty do 3,6 V i ruszyć w drogę aby
sprawdzić czy jest radykalna poprawa i zmierzyc jaka jest różnica napięć na tak rozladowanych ogniwach.

damian118 - Nie 01 Mar, 2015

Czy może być wina BMS że nie doładuje ogniw do 3,6V. Ładowarka odcina zasilanie przy ok 58V. Czyli mam średnio 3,6V na ogniwo (16S). Po kilku kilku chwilach napięcie spada i ładowarka jeszcze kilka razy doładowuje do 58V a potem napięcie dalej spada i po kilku minutach pozostaje na 53,7V czyli średnio na ogniwo 3,35V. Czy tak ma być? CZy coś jest nie tak z ładowarką BMS lub któryms z ogniwem. Może to słabsze ogniwo powoduje że BMS balansuje po zakończeniu ładowania i rozładowuje inne ogniwa żeby na wszystkich było to samo napięcie (niższe) co na najsłabszym ogniwie
WojtekErnest - Pon 02 Mar, 2015

Nadal uważam że bardziej prawdopodobny jest problem z ogniwem/ogniwami. Ale nie da sie wykluczyć problemu z BMS. Dlatego najlepiej wyrównać ogniwa bez udziału i ew obciążania przez BMS aby to potwierdzic. Bo w takim stanie z uwagi na b.duze różnice napięć, BMS nie jest w stanie wyrownac napięć. Jedynie co jak widać potrafi to wyłączyć pod obciążeniem.
Któryś z potencjalnych problemów musisz wykluczyć.
Ogniwa jak piszesz maja 3 lata, trzeba się im i okablowaniu solidnie przyjrzeć.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group