To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Porównanie przyspieszenia silników Nine Continent przy 48V

glebor - Śro 16 Sie, 2017

Odkopię nieco temat, bo chciałbym się dowiedzieć coś o silnikach 7x9 od nine continenta.
Obecnie mam 10x6, natomiast ten silnik zamula z dołu zarówno na 30 jak i 45A po prostu musi się przydusić ze wzrostem prędkości jest już ciąg odpowiedni.

Budując kolejną konstrukcję zastanawiam się nad zastosowaniem pierwszy raz silnika 7x9 z zasilaniem 20S, rozważam także sprawdzonego 9c 10x6 z napięciem 13S.

Rower jeździ 95% po ścieżkach/mieście/asfalcie. Czasami jakieś drogi utwardzone, ale zdecydowanie rzadko.

O tyle, że po silniku 10x6 na kapciu 2,4" przy mojej wadze można się spodziewać ok 55km/h, co mi w zupełności wystarcza, a prędkość przelotowa, którą najbardziej lubie jest ok 40-45km/h, o tyle przyspieszenie mogło by być ciut lepsze...

Przyjmując, że moja rama połknie max 112 ogniw mam do ogarnięcia kilka możliwych konfiguracji akumulatora
13S8P, 14S8P, 16S7P, lub 20S5P...

Priorytetem jest oczywiście jak najlepsze przyspieszenie i jak największy zasięg. Pytanie czy silnik 7x9 pochłania tyle samo Wh, co silnik 10x6 przy tej samej prędkości i tym samym stylu jazdy?

Myślałem o zasileniu 10x6 prądem max 30A, sterownik sinus napięcie chyba 14S, lub wersja 7x9 20S + sterownik 20A foc od barmala, który mamy gdzieś w garażu i sie kurzy już 2 rok...

ravkill - Śro 16 Sie, 2017

Przy konfiguracji 14s10P sanyo GA, NC 7x9 Kaseta i sterowniku GT 1500, przy wadze drajwera i bajka na poziomie 140 KG, mam jakieś 80 KM zasięgu w terenie (las), przy prędkości przelotowej 25 km/h. Koła 26", laczki dowhhillowe 2,4". Spalanie szosowe - przy tych 25 km/h - to jakieś 450 watt, a spalanie przy Vmax - 700 - do 800 ( na 3 speedzie - 41 km/h). Zasięgu szosowego nie mierzyłem.
glebor - Śro 16 Sie, 2017

Ciężko to porównać, bo ja na silniku 10x6 mam około 55km przy prędkości ~50km/h na pakiecie 13S10P panasonic NCR18650A, ale te ogniwa mają już 4 sezony...
W lesie wiadomo, ze to więcej pali, tyle, że ty masz 1800Wh, ja mam 1400...

atomek1000 - Czw 17 Sie, 2017

glebor napisał/a:
ty masz 1800Wh

Nie wiem jak ty to liczysz ale 140x GA ma max 1650Wh. A przy jego sterowniku 45A to będzie 1600Wh.

Niby robi akumulatory a realnej pojemności policzyć nie umie :p

qaz33 - Czw 17 Sie, 2017

140*3.7V*3.45mAh=1787mWh gdzie blad?
Elektrotonus - Czw 17 Sie, 2017

atomek1000 Możesz wyjaśnić jaki wpływ na ilość wh ma rodzaj sterownika ? Kwestia napięcia odcięcia czy co innego ?

Przy obliczaniu pojemności oraz ilości wh który parametr należy brać pod uwagę by bardziej realnie określić pojemność akumulatora ?

a) - pojemność minimalna: 3350mAh (rozładowanie 0.2C dla 20°C);
czy
b ) - pojemność nominalna: 3450mAh (rozładowanie 0.2C dla 20°C);

producent: SANYO
model: NCR18650GA

Łukasz

ravkill - Czw 17 Sie, 2017

Pomógł bym Wam z tą realną pojemnością, ale mój watomierz mierzył max do 460 watogodzin, później się restartował.... Teraz zdechł na amen i mam spokój.... Co do odcięcia, to bmsy odcinaja równo przy 43,5 V... Napisałem bmsy, bo w zasadzie nie mam 14s10p, tylko 2x połączone równolegle 14s5p



A skoro już wątek się ciekawie kręci, porównywał ktoś zasięg NC 9x7 na sterowniku blokowym i FOC? Oczywiście przy założeniu "reszta bez zmian"... Bo mi takie coś po głowie chodzi a dla samej ciszy mi się nie chce, moment obrotowy też w zasadzie mnie zadowala, więc wydatek paru stówek + dołożenie kloca, musi mieć jeszcze jakieś inne uzasadnienie... W dodatku, gdzieś wyczytałem, że Vmax, przy zastosowaniu sabvotona vs blokowy, jest mniejsze o jakieś 8%...Prawda to?

qaz33 - Czw 17 Sie, 2017

max predkosc troche nizsza ale komfort jazdy o wiele lepszy
Elektrotonus - Czw 17 Sie, 2017

Właśnie o ten komfort, chodzi o to , że jest ciszej czy sterowanie prądem zamiast napięciem zmienia przyspieszenie roweru? Inaczej się zbiera czy wystarczy lekko wychylić manetkę pod górkę by przyspieszyć ? Pewnie jak ktoś jeździł blokowym a foc to wie o co biega. Jak to wytłumaczyć osobie, która zaznała blokowego sterownika, a nie jeździła dłużej foc ?

Ja mam silnik 7x9 i od razu rusza z kopyta ale v max na 13s6p to 38 km/h przy wadze bajka ok 34 kg (ciężka skrzybnka, bagażnik, sztyca amortyzowana) plus moje 90 kg wagi ;-(.

ravkill - Czw 17 Sie, 2017

Jeżdziłem na FOC, wiem o co chodzi. Interesuje mnie, czy realnie sprawność układu wzrasta na tyle, że ma to realne przełożenia na zasięg. Elektronus, jakie masz ogniwa/pojemność baterii i zasięg
Elektrotonus - Czw 17 Sie, 2017

Ja włąśnie nie mam porównania. Bateria 13s6p SANYO NCR18650GA 3500mAh Li-ION .

Powinno być ok 20 Ah. 78*3.7V*3.45mAh=995,67Wh

Zasięg nie wyładowałem jeszcze do końca przy jednej wyprawie ale w terenie górskim szacuje na 6o km ze wspomaganiem, zatem na równinach Mazowsza powinno być ok 80 km ale to wartości raczej orientacyjne ;-)

esati - Czw 17 Sie, 2017

Na ES jest porównanie FOC i trapezu:


Różnice są rzędu ~3%.
źródło: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?p=981766#p981766

I zgadza się że FOC ma niższy VMAX ze względu na inny sposób sterowania.

Elektrotonus - Czw 17 Sie, 2017

Z tego wykresu wynika większa efektywność FOCa vs trapez ?
esati - Czw 17 Sie, 2017

Minimalnie tak - dyskusje masz na es, link do źródła podałem powyżej. Z dyskusji wynika że FOC jest lepszy pod każdym względem, ale osobiście bardziej bym docenił cichszą pracę niż całą resztę.
ravkill - Pią 18 Sie, 2017

Czyli podsumowując Sabek VS blokowy - Warto dla komfortu, programowania, regena, natomiast dla samych liczb nie warto..... Tak myślałem, niemniej jednak nie miałem "matematyki".

P.S. Crystalite TC3080 daje mniej więcej 1 km/h na 1 volt napięcia - tak jak NC 10x6... Ja mam 7x9, więc u mnie sprawność na blokowym przy niskich rpm jest lepsza niż przy 10x6..



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group