To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - BMS - kontrola działania

tas - Czw 19 Mar, 2015
Temat postu: BMS - kontrola działania
Większość z nas buduje akumulatory własnoręcznie. BMS stanowi ich nieodzowną część i po budowie baterii należy przetestować jego poprawne działanie!

Po zbudowaniu baterii, podczas 1 jazdy MUSISZ dokonać kontroli działania BMSa. To, że bateria działa NIC NIE ZNACZY.
Krok ten jest obowiązkowy.

Jak dokonać testu działania BMSa:
- Podłącz wszystko do kupy zachowując odpowiednią kolejnośc podłączania poszczególnych przewodów.
- Wyłącz rower, podłącz na 30sek ładowarkę, aby ta chwilkę podładowała akumulator.
- Odłącz ładowarkę, sprawdź, czy rower jeździ.
- I teraz najważniejsze. Mając włączony i na chodzie rower wypnij z gniazda balansującego BMSa jedną z wtyczek z przewodami do cel. BMS na sygnał o spadku napięcia na części cel MUSI odciąc rower od zasilania - rower nie będie działać.
- Wyłącz rower na stacyjce i ostrożnie wepnij złącze balansujące na swoje miejsce i włącz stacyjkę. Rower NIE MOŻE się uruchomić, BMS nadal pozostawia akumulator odcięty od roweru.
- Następnie wpinamy ładowarkę na 30sek. Dopiero teraz BMS przywraca połączenie z akumulatorem i rower można uruchomić.

Odstępstwa od powyższego zachowania wskazują na problem, który musi zostać wyjaśniony ponieważ BMS nie działa, nie nadzoruje i nie chroni akumulatora.

Sprawa nr 2.
Jeśli korzystasz z ładowarki samoróbki (np z zasilacza itp) to pamiętaj, że te maja duży dryft temperaturowy. Przy 10st dają np 67.2V, czy 20st dają 67.5V!
Nadmiar napięcia będzie odkładać się na balancerze BMSa, a to przy długim użytkowaniu może spowodować jego awarię.


----------------------
I ostatnia sprawa. Warto równolegle do złącza balansujacego wyprowadzić sobie przewody (np poprzez wtyczkę 8s, 2x8s itp) do cel gdzieś z boku. Dzięki czemu raz na 1-3 miesięcy można szybko przelecieć multimetrem po celach i zmierzyć napięcia. To bardzo dobra diagnoza zabezpieczająca przed awariami. Pamiętaj, że rozjazd napięć na poziomie 0.05V to nic niezwykłego i jest jak najbardziej w normie dla nowych lub bardzo zużytych pakietów. Dopiero rozjazdy większe powinny wzbudzić nasze zainteresowanie.

syntony - Czw 19 Mar, 2015

A czy ta metoda zadziała jeśli mam tylko jedną wtyczkę od balansera?
tas - Czw 19 Mar, 2015

tak
atomek1000 - Czw 19 Mar, 2015

Warto wspomnieć ze nie wszystkie bmsy tak działają(i dobrze! ) bo nie wyobrazam sobie mieć odcięcie na 2,7volta na celi a potem nie moc zresetowac wylaczeniem i wlaczeniem kontrolera i jechać dalej tylko dużo wolniej
tas - Czw 19 Mar, 2015

Ja tu pisze o klasycznych, normalnych, typowych dostępnych BMSach, a nie o jakichś wyjątkach 1:100.
WojtekErnest - Czw 19 Mar, 2015

Do porady aby raz na jakis czas POPRZEZ zewnetrzne złącze kontrolowac napięcią cel, dodałbym uwagę aby zanotowac napięcia rozładowanego pakietu (różnice między celami) oraz te same napiecia po naładowaniu/zbalansowaniu. To jest również ważna wskazówka że pakiety są względnie równe oraz że BMS je wyrównuje pod koniec ładowania.
ajs - Czw 19 Mar, 2015

test zrobiony zgodnie z opisem Tasa :-) wszystko poprawnie zadziałało
piotrrs11 - Czw 19 Mar, 2015

Dobrze wiedzieć że jednak można bezboleśnie odłączyć złącza balansujące i dorobić dodatkowe wyjścia ;]
tas - Czw 19 Mar, 2015

Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać.
Adam Wysokiński - Czw 19 Mar, 2015

Złacze balansujące przydało by się mieć wyprowadzone dla kontroli. Teraz wymieniłem 2 balansery z powodu zwierania 1 celi. W pakiecie 40Ah balanser wyssał z jednego segmentu ponad 20Ah. Trwało to pewnie parę tygodni lub miesięcy. Pojazd był użytkowany sporadycznie i nie rozładowany do końca więc użytkownik nie zauważył. A w drugim przypadku z pakietu 10s5p padł 1 segment bo balanser rozładował go do 0,00V. Cele oczywiście na śmietnik.
WojtekErnest - Pią 20 Mar, 2015

Adam Wysokiński napisał/a:
Złacze balansujące przydało by się mieć wyprowadzone..
...pakietu 10s5p padł 1 segment bo balanser rozładował go do 0,00V. Cele oczywiście na śmietnik.

Czy BMS spowodowal zwarcie sekcji czy raczej wadliwe ogniwo uszkodzilo BMS ?
Tym niemniej brak prostego pomiaru, choćby sygnalizacji buzerkiem, jest powodem takich zjawisk.

Adam Wysokiński - Pią 20 Mar, 2015

Kanał bms'a rozladowywał prądem kilka mA cały czas. :evil:
Jakby bylo złącze to można by sprawdzać działanie. Jak widać awarie nie są takie rzadkie

MixhaL - Pią 20 Mar, 2015

Czyli morał z tego taki jeżeli BMS to tylko z LiFePO4 bo lipo zbyt niebiezpieczne.
Chyba alarmy lepiej się sprawdzają pod względem niezawodności.

tas - Pią 20 Mar, 2015

Moralizowanie pozostaw zainteresowanym. LiFe są tak samo nieodporne na głupotę i przypadki losowe jak każde inne litowe. klik
I alarmy to się jednak nie sprawdzają lepiej pod kątem niezawodności...

Instrukcja w 1 poście dotyczy BMSów zarówno na LiFe jak i na LiIon/LiPo.

borsuk - Pią 20 Mar, 2015

tas napisał/a:
Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać.

Odpinam to po każdej jeździe, ponieważ wyciągam akumulator z wbudowanym BMSem.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group