To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - BMS - kontrola działania

drake - Sob 23 Maj, 2015

Ja również, postanowiłem przetestować BMS'a wg podanej procedury niestety przy odłączeniu krótszej wtyczki http://nexun.pl/sklep/lad...ion-80a10a.html koło dalej się obraca pomimo, że czekałem około minuty.
pakiet to 16s całość fabrycznie jest naładowana do ~62V. Po podłączeniu drugiej(dłuższej) wtyczki faktycznie BMS odcina napięcie do sterownika, ale tylko przy wypięciu dłuższej.

Sprawdziłem złącza balansujące miernikiem, wszystko w porządku..

Co może być przyczyną? uszkodzony BMS?

atomek1000 - Sob 23 Maj, 2015

Według mnie jest prawidłowo, tak te bmsy działają
tas - Sob 23 Maj, 2015

No producent się wycwanił i BMS rozróżnia brak kabla od obecności z niskim napięciem :)
glebor - Śro 16 Wrz, 2015

Z tego co zauważyłem jest cała masa BMSów uniwersalnych tzw 9-13S ja akurat te kupuje, bo chodzą zarówno na 36 jak i na 48V.

Te bmsy odcinają prąd w momencie wykrycia spadku napięcia na którejkolwiek celi poniżej 2,7V
Żeby wstały trzeba podpiąć ładowarkę. Jeżeli "nauczymy" go, że pakiet ma być na 13S i odepniemy ostatnią 3 przewodową wtyczkę od najbliższych celi po stronie bieguna dodatniego, BMS nie odetnie.

Zauważyłem na przykład dziwną sprawę. Nie ruszałem głównego minusa pomiedzy BMSem a baterią, wyjąłem kostkę od bmsa i po podpięciu ładowarki napięcie podbiło i opadło, a bms nie załączył napięcia. Pomogło dopiero wyjęcie przewodu z gniazda balancera. Po ponownym włożeniu i podpięciu ładowarki wszystko śmiga ;) Natomiast tata miał właśnie taki efekt że bms mu odcinał w najmniej oczekiwanym momencie i nie chciał reagować na łądowarkę do momentu wyjęcia przewodów z gniazda balansującego. Dlaczego coś takiego się dzieje?

atomek1000 - Śro 16 Wrz, 2015

Mozliwe ze cos sie luzuje w tym gnieździe? Datego jak wyjmiesz i je wlozysz to do pewnego czasu jest ok. Jak stanie sie cos takiego jak mowisz to bez ruszania czegokolwiek pomierz napiecia na wystajacych pinach z tylu bmsa od tej kostki. Powinno miedzy kazdym byc te 3/4v.
tas - Czw 17 Wrz, 2015

Taka wskazówka odnośnie używania BMSa, bo ostatnio trafiło mi się takich kilka przypadków do naprawy, kiedy to właściciele rowerów przedobrzyli swoje chęci przedłużenia żywotności akumulatora a w rzeczywistości błyskawicznie doprowadzili do jego rozjazdu.

1. NIE doładowywać "trochę" akumulatora. Zaczynacie ładować - ładujcie do końca. Raz można, 2 razy można ale nie wolno tego robić ciągle - bo pozbawiacie BMSa możliwości wyrównywania cel. BMS wyrównuje cele tylko i wyłącznie przez 3-4h po zakończonym pełnym ładowaniu. W najlepszej praktyce jest ładować przez noc.

2. Ładować aku do 4.2V/celę. Nie do 4.0, nie do 4.1 tylko dokładnie do 4.2V, czyli tyle, ile należy i tyle ile potrzebuje BMS. Ładując do mniejszego napięcia nie pozwalacie BMSowi wyrównywać cel, on to robi dopiero kiedy napięcie wzrośnie do 4.2V I JE PRZEKROCZY. Dopiero wtedy zaczyna się balansowanie. Przekroczenie 4.2V podczas ładowania jest normalne i spotykane w KAŻDYM używanym akumulatorze i jest to część procesu prawidłowej obsługi tegoż przez BMSa.

WojtekErnest - Czw 17 Wrz, 2015

Dodam do wypowiedzi Tas-a jeszcze to na co zwracam uwagę od dość dawna. Sprawdzcie również jakie napiecie max ma Wasz zasilacz. Bo jeśli niektóre modele mają je 4,1V x n cel czy nawet 4,15V x n cel to, niestety użytkownikowi się wydaje ze naładowal i zbalansowal BMS-em, a tak nie jest.
Stąd przedwczesne klopoty niektórych użytkowników, którzy obarczaja winą za ten stan akumulatory, czy BMS.

Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

Panowie, pragnę zwrócić uwagę, że te porady są rażąco sprzeczne z aktualnymi propozycjami tu: http://www.ebikes.ca/prod...e-satiator.html
Jeżeli skonstruowali ładowarkę programowo niedoładowującą pakiet do 20% i jeszcze sugerują, że ilość cykli ładowania zwiększy się do 1600X (niech tam zwiększy się tylko dwukrotnie) i to do gotowych pakietów litowo jonowych z BMS to trzeba się nad tym zastanowić czy ładują klientów w bambuka czy jest coś na rzeczy. Tym bardziej, że sugerują, że takie rozwiązania są stosowane w samochodach elektrycznych.

tas - Czw 17 Wrz, 2015

Myślę, że sprzedawca będzie mieć inne zdanie na ten temat niż serwisant, który potem musi naprawiać spuściznę po takich wynalazkach i pomysłach.
Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

Ja tam niczego nie sugeruję tylko pytam i oczekuję na argumenty. Nie można mówić, że firma Justina Lemiera i jego doświadczenia są nic nie warte. Zadałem sobie trud i obejrzałem ten film: https://www.youtube.com/watch?v=IxB2j-egWcQ
Według mnie mają duże doświadczenie i robią mnóstwo badań podstawowych. Z nich jakoby wynika właśnie ta ładowarka.

tas - Czw 17 Wrz, 2015

Argumenty już przytoczyłem, wraz z wytłumaczeniem powodów i skutków.
Na forum masz przypadki żywo potwierdzające to.

Nie doładowujesz akumulatora = nie działa balansowanie.
I tyle.

Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

No jak to nie pracuje. Mój pulsar ładuje z balansowaniem w czasie rzeczywistym z prądem 1A i wszystkie cele są równe do 0,01V. To balansery, z którymi masz do czynienia są podłe.
tas - Czw 17 Wrz, 2015

No miło, że Twój Pulsar tak działa. Zapewne cały świat się obraca wokoło tego Pulsara i wszyscy powinni mieć Pulsary wtedy mogą sobie nie doładowywać gdyż iż będa mieć aktywne balancery i cele równe do 0.01V :roll:

Do tego czasu zejdźmy na ziemię.

Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

Jestem winny bo mam pulsara?
tas - Czw 17 Wrz, 2015

Nie. jeśli zaczniesz zauważać, że 99.9% ludków nie ma ładowarki za 2 kafle tylko normalne klasyczne zasilacze i BMSy to wtedy zauważysz że nic nie kosztujące rady w obchodzeniu się z tymi, hmmm... jak to ująłeś... "podłymi balancerami" są cenne i oszczędzają czas, nerwy i pieniądze :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group