To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery DC - Problem ze sterownikiem (silnik buuuczy)...

Anonymous - Pon 07 Kwi, 2008
Temat postu: Problem ze sterownikiem (silnik buuuczy)...
Witajcie!

Kupilem taki sterownik: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=335276929
Zasililem z niego silnik el. 12V do lodzi.

Niestety silnik zmienil sie w glosnik ;) tzn buczy podczas pracy.
Szczegolnie jest to upierdliwe na niskich obrotach...

Nie wiem czy przypadkiem czestotliwosc impulsow zasilajacych nie
jest za mala? Mial moze ktos doswiadczenie z tym sterownikiem
i moze podpowiedziec gdzie rozwiazania?

Silnik zasilany z akumulatora pracuje prawie bezglosnie,
plywac z wiertarka za uchem to ja nie chce ;-)

Jakub

Lisciasty - Pon 07 Kwi, 2008

Musisz spytać się kolesia jaką podał częstotliwość bo ze zdjęcia
raczej niewiele da się wyczytać zwłaszcza że niewiele widać...

Generalnie masz łódź w tropiki, buczenie będzie odstraszać krokodyle :]

Pzdr.
L.

Adam Wysokiński - Pon 07 Kwi, 2008

Na pewno jest to wina za małej częstotliwości.
Niektóre silniki będą buczeć mniej inne bardziej.
Jakby była większa częstotliwość to piszczenie byłoby słychać.
Zeby nie było słychać musi być 15kHz lub więcej,tak jak w sterownikach fabrycznych.
Częstotliwość można bardzo łatwo zmienic wymieniając 1 czy 2 elementy.
Zwróc się do producenta jeżeli nie znasz się na tyle żeby poradzić sobie sam.
Pozdr.

Anonymous - Pon 07 Kwi, 2008

Lisciasty napisał/a:
Musisz spytać się kolesia jaką podał częstotliwość bo ze zdjęcia
raczej niewiele da się wyczytać zwłaszcza że niewiele widać...
Pzdr.
L.


Jak sie okazuje koles "nie kuma", a tylko handluje ;(

Poza za niska czestotliwoscia wydaje mi sie z tego co doczytalem,
ze brakuje taz diody wlaczonej rownolegle z silnikiem.
Mam racje?

q

Anonymous - Pon 07 Kwi, 2008

Adam Wysokiński napisał/a:
Na pewno jest to wina za małej częstotliwości.
Niektóre silniki będą buczeć mniej inne bardziej.
Jakby była większa częstotliwość to piszczenie byłoby słychać.
Zeby nie było słychać musi być 15kHz lub więcej,tak jak w sterownikach fabrycznych.
Częstotliwość można bardzo łatwo zmienic wymieniając 1 czy 2 elementy.
Zwróc się do producenta jeżeli nie znasz się na tyle żeby poradzić sobie sam.
Pozdr.


Poszperam i zrobie to sam.

Pierwsza sprawa, ze potencjometr w komplecie jest zle
dobrany - cala regulacja odbywa sie moze na 1/5 obrotu.
Druga, ze pozwala zwolnic silnik az do zatrzymania,
co jak sadze nie jest zdrowe ani dla silnika ani sterownika
(zatrzymany silnik buczy basowo).
Przy zwiakszaniu obrotow silnik buczy coraz wyzej przechodzac
w gwizd, tak czy owak jest to wkurzajace...

Trzecia to poczytalem troche i widze, ze w innych ukladach
rownolegle do silnika laczona jest dioda. U mnie tez ma tak byc?
Tranzystory u mnie to trzy sztuki IRFZ48N - dane sa trzy nadmiarowo,
zeby sterownik nie grzal sie. Maksymalny prad jak planuje to
<> 35A, a przez 90% pracy nie bedzie przekraczal 15A...

Jakub

Zbyszek Kopeć - Pon 07 Kwi, 2008

A może jest za słaby akumulator, gdy oddaje prąd, to może w nim napięcie mocno spada. Wówczas regultor pracuje na granicy 10V (włącza i odcina przepływ prądu); miernik na sam silnik.
Może być jeszcze kwestia połączeń i grubości przewodów.

Anonymous - Pon 07 Kwi, 2008

Zbyszek Kopeć napisał/a:
A może jest za słaby akumulator, gdy oddaje prąd, to może w nim napięcie mocno spada. Wówczas regultor pracuje na granicy 10V (włącza i odcina przepływ prądu); miernik na sam silnik.
Może być jeszcze kwestia połączeń i grubości przewodów.


Akumulator jest ok, zreszta laczylem tez na 24V.
Przewody narazie sa cienkie - polaczylem wszystko "na pajaka"
przewodem 1.5m.kw. Ale silnik pracuje bez obciazenia wiec
raczej nie pobiera wiecej niz kilka A...

Moge jutro polaczyc wszystko docelowym przewodem 10mm.kw.

Zbyszek Kopeć - Pon 07 Kwi, 2008

Rozruch pobiera, a 1,5mm2 to zbyt mało (może jeszcze są skrętki).
Trzeba takie ewentualności wyeliminować.

Adam Wysokiński - Pon 07 Kwi, 2008

Ten "sterownik" nie ma raczej żadnych układów zabezpieczających,wiec nie ma znaczenie napięcie zasilające.
Jak na mój gust to tam jest scalak NE 555,bo on zwykle jest wykorzystywany w takich prostych sterowaniach PWM
Robiłem podobne układy i wydaje mi się ze pownno to być inaczej zrobione,potencjometr powinien mieć wykorzystane 3 wyprowadzenia.

Gubszy przewód raczej nic nie da,trzeba zmienic sterowanie tranzystorów

Zbyszek Kopeć - Pon 07 Kwi, 2008

Ale na ALLEGRO tego sprzedają wiele i to wygląda na ich produkcję. Wystarczy im reklamować problem, wymienią na układ wolny od wad.
Anonymous - Wto 08 Kwi, 2008

Adam Wysokiński napisał/a:
Ten "sterownik" nie ma raczej żadnych układów zabezpieczających,wiec nie ma znaczenie napięcie zasilające.
Jak na mój gust to tam jest scalak NE 555,bo on zwykle jest wykorzystywany w takich prostych sterowaniach PWM
Robiłem podobne układy i wydaje mi się ze pownno to być inaczej zrobione,potencjometr powinien mieć wykorzystane 3 wyprowadzenia.


Hmm szukalem wczoraj roznych schematow opartych o ten uklad scalony -
w czesci rozwiazan wykorzystane sa trzy nozki potencjometry w czesci dwie
np: http://www.electronics-la...otor_light/038/

Co ciekawe w opisie tego ukladu autor pisze - jesli ci przeszkadza 1KHz dzwiek
mozesz go przesunac poza slyszalny zakres zmieniajac ...potencjometr.

Wydawalo mi sie, ze potencjometrem zmieniam wypelnienie impulsu,
a nie czestotliwosc...

Poszperam jeszcze a zaczne od podlaczenia diody DSEI 60-06A rownolegle
do silnika... Czy brak diody moze miec tu jakies znaczenie???

q

Anonymous - Wto 08 Kwi, 2008

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Ale na ALLEGRO tego sprzedają wiele i to wygląda na ich produkcję. Wystarczy im reklamować problem, wymienią na układ wolny od wad.


Masz na mysli sprzedawce? Niestety okazalo sie, ze on tylko handluje,
nie majac wiedzy na ten temat...

q

Lisciasty - Wto 08 Kwi, 2008

Jakub Jewuła napisał/a:

Co ciekawe w opisie tego ukladu autor pisze - jesli ci przeszkadza 1KHz dzwiek
mozesz go przesunac poza slyszalny zakres zmieniajac ...potencjometr.

Wydawalo mi sie, ze potencjometrem zmieniam wypelnienie impulsu,
a nie czestotliwosc...

Poszperam jeszcze a zaczne od podlaczenia diody DSEI 60-06A rownolegle
do silnika... Czy brak diody moze miec tu jakies znaczenie???
q


To jest nauczka żeby nie kupować badziewia tylko albo coś porządnego albo
robić samemu :] Brak diody nie ma żadnego wpływu na dźwięk.
Można wypieprzyć ten układ scalony i wstawić mikrokontroler, znaleźć gotowy
program lub napisać samemu i powinno hulać.

Pzdr.
L.

Anonymous - Wto 08 Kwi, 2008

[/quote]
To jest nauczka żeby nie kupować badziewia tylko albo coś porządnego albo
robić samemu :] Brak diody nie ma żadnego wpływu na dźwięk.
Można wypieprzyć ten układ scalony i wstawić mikrokontroler, znaleźć gotowy
program lub napisać samemu i powinno hulać.
L.[/quote]

A najlepiej sterowac silnikiem z laptopa przez USB ;)

Bez przesady - ludzie robia sterowniki na LM555 i dzialaja.
Ten zreszta tez dziala. Nie jestem elektronikiem - nie umiem
ocenic przed zakupem czy uklad bedzie dziala idealnie.

Nie szkoda Ci czasu na takie odpowiedzi?

q

Anonymous - Wto 08 Kwi, 2008

Spokojnie, może na początek przydałby się dobra fotka lub skan płytki z obu stron. O ile dobrze pamiętam w 555 wystarczy podmienić jeden kondensator i opornik, ale nie znajac dokładnie struktury płytki i wartości elementów trudno cokolwiek podpowiedzieć.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group