To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Konserwacja i użytkowanie silnika BLDC
tas - Śro 15 Lip, 2015 Temat postu: Konserwacja i użytkowanie silnika BLDC Rozpocznijmy dyskusję o konserwacji, nadzorze, zabezpieczaniu i podstawach użytkowania silników BLDC.
Ogólnie to silniki rowerowe są dość bezawaryjne. Ale z punktu widzenia statystyki można wyciągnąć pewne wnioski z obserwacji pewnych powtarzających się scenariuszy.
Silniki bez przekładniowe, zwane potocznie "DD"
- Dbaj o stan simeringów!
To one są przyczyną najczęstszych problemów i awarii. Okresowo smaruj (psikaj) wargi uszczelniaczy, aby nie pracowały na sucho. Wymieniaj simeringi co jakiś czas (minimum raz w sezonie). Nie zauważona nieszczelność spowoduje bardzo szybko uszkodzenie łożysk, a to z kolei spowoduje dalsze problemy jak wyrobienie panewek łożysk, bicie, zatarcia, korozję, uszkodzenia czujników halla (od przepuszczonej wilgoci) itp. Simeringi się wymienia bez rozkręcania silnika - "z zewnątrz". Najczęstrze przyczyny uszkodzeń uszczelniaczy to syf i brud, brak smarowania, uszkodzenia przy otwieraniu silnika, otarcia od kabli, opasek, ostrych krawędzi.
- Okresowo kontroluj stan łożysk. Wymieniaj je nie rzadziej niż co 10k km
- Jeśli otwierałeś silnik - zaklej pokrywę i oś dodatkowym silikonem aby przez te miejsca nie dostała się woda.
- Nie myj silnika myjkami ciśnieniowymi bo one po 1 myciu potrafią zniszczyć simeringi i wtłoczyć wodę pod wargi powodując awarię.
Najczęstsze usterki silników DD:
- Utracenie szczelności, korozja, grzyb - awaria czujników halla
- Przegrzanie i zwarcia przewodów fazowych - zablokowanie koła
- Przegrzanie - awaria czujników halla
Silniki przekładniowe
- Te silniki są "obsługowe" - należy raz na sezon otworzyć silnik i dokonać inspekcji przekładni. Zastosować nową porcję smaru do przekładni "plastikowych" (to taki specjalny kleisty smar), a nie żadnych litowych smarów, które znikają po 100km...
- Małe silniki przekładniowe najczęściej nie posiadają simeringów, tylko same łożyska - dlatego należy zwracać szczególną uwagę na ich stan.
- Próba wyciągania większej mocy niż 250W znamonowo - z perspektywy czasu spowoduje szybkie zniszczenie przekładni.
Najczęstsze usterki silników przekładniowych:
- Utracenie szczelności, korozja, grzyb - awaria czujników halla
- Uszkodzenie mechanizmu przekładni (wyłamanie zebów trybów) lub wolnobiegu (zakleszczenie i nie wysprzęglanie napędu) - wymienia się cały mechanizm.
----------------------------
Silniki DD są uznawane za bezawaryjne z powodu braku części ruchomych i prawidłowo użytkowane zgodnie "ze sztuką" i zasadami raczej będą działać wiele dziesiątek tysięcy km.
Silniki przekładniowe mają o wiele wyższą awaryjność z uwagi na obecność skomplikowanego mechanizmu przekładni, ale prawidłowo użytkowane oraz konserwowane i nie przeciążane także będą służyć długi czas.
----------------------------
Macie jakieś własne doświadczenia czy uwagi do sposobu konserwacji i użytkowania silników bez szczotkowych?
Anonymous - Śro 15 Lip, 2015
Nie jeździć, gdy pada deszcz i zaraz po nim
Nie przejeżdżać przez rzekę, czy jezioro po dnie
2mirko2 - Śro 15 Lip, 2015
W moim 250W przekładniowym się tak stałopo 3 sezonach, że się przeciek zrobił bo się uszczelniacze całkiem wytarły w środku i od wilgoci się zrobiła taka rdzawa pasta i całkiem zepsuła mechanizm. O ile przekładnię planetarna da się kupić, to tą taką wprasowaną dookoła silnika już nie.
MixhaL - Śro 15 Lip, 2015
Rowerów ABSOLUTNIE ale to ABSOLUTNIE nie myjemy żadnymi myjkami ciśnieniowymi
Tyczy się to całych rowerów a nie tylko silników.
qaz33 - Śro 15 Lip, 2015
Mi w zeszłym roku wyleciały podczas jazdy wszystkie kulki z łożyska a miałem jeszcze z 20km do domu. (silnik mial jakies 2k km) Jechałem bardzo powoli pedałując i silnik zaczał sie bujać trac magnesami o cewki po czym nadawał się już tylko do śmieci.
Wniosek: Potwierdzam że warto dbać o te simeringi a w tych nonamach warto od razu powymieniać łożyska. Nawet te najtańsze dostepne w polsce będą lepsze niż te co czasami chińczycy wkładają.
Tomas - Nie 19 Lip, 2015
MixhaL napisał/a: | Rowerów ABSOLUTNIE ale to ABSOLUTNIE nie myjemy żadnymi myjkami ciśnieniowymi
Tyczy się to całych rowerów a nie tylko silników. |
Potwierdzam....z moich doświadczeń zawsze po jakimś czasie od mycia myjką miałem jakieś różne dziwne dźwięki z wszelakich części roweru (szprychy, łożyska zawieszenia, sztyca, przerzutki, mostek, pedały itp )
P.S - małe pytanko - czy simerningi do 9c starego i nowego typu (na kasetę) są takie same ? gdzie i jakie zakupić simeringi do kaseciaka ?
daamianr - Pią 11 Wrz, 2015
Witam,
Czy moglibyscie polecic jakis smar do silnika przekladniowego?
Czy mozna kupic na stronie NEXUN?
Dziekuje i pozdrawiam
Damian
Adam Wysokiński - Pią 11 Wrz, 2015
Ja używam smaru do przegubów samochodowych. Taki z dwusiarczkiem molibdenu. Odporny na wodę, do dużych obciążeń i nie powoduje wzrostu oporów.
|
|
|